ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.10.2017, 8:59

درخواست بررسی مجدد پرونده اسماعیل عبدی از سوی دستگاه قضایی رد شد


وکیل اسماعیل عبدی، دبیر ریاضی چهل و سه ساله که به دلیل فعالیت سندیکایی در قالب کانون صنفی معلمان بازداشت و زندانی شده، از رد درخواست اعاده دادرسی (بررسی مجدد پرونده) از سوی دستگاه قضایی خبر داد.

وکیل اسماعیل عبدی روز دوازدهم مهر با اعلام این خبر به خبرگزاری ایلنا گفت پس از رد اعاده دادرسی، وکلا پیگیر آزادی مشروط این معلم زندانی خواهند بود. حسین تاج به خبرگزاری ایلنا گفت: «در روزهای گذشته متوجه شدیم درخواست اعاده دادرسی رد شده ولی باز هم پرونده را از مراجع قانونی و ذیربط پیگیری خواهیم کرد و در عین حال بحث آزادی مشروط ایشان نیز در حال پیگیری است.»

این معلم زندانی و دبیر کل سابق کانون صنفی معلمان که بارها به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز بازداشت و زندانی شده، اسفند ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۶ سال زندان محکوم شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر نیز علیرغم «ایرادات محتوایی و شکلی فراوان در پرونده» این حکم را در آبان ماه ۱۳۹۵ تایید کرد.

قوه قضاییه به فاصله چند هفته از قطعی شدن، حکم زندان را اجرا کرد و اسماعیل عبدی، بدون دریافت احضاریه کتبی، در نوزدهم آبان ماه ۱۳۹۵ با هجوم شش مامور امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این عضو ارشد کانون صنفی معلمان، از روز دهم اردیبهشت ۱۳۹۶ در اعتراض به «مستقل نبودن قوه قضائیه و دخالت نهادهای امنیتی در پرونده‌های صنفی» در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد، اعتصاب غذایی که با درخواست کانون صنفی معلمان و قول رسیدگی مسئولان در شانزدهم خرداد پایان یافت، اما مسئولان قضایی با خلف وعده از رسیدگی مجدد و آزادی این معلم زندانی خودداری کردند.

یک فعال کانون صنفی معلمان در آبان ۱۳۹۵ و پس از صدور حکم اسماعیل عبدی، درباره روند دادرسی به کمپین گفت که صدور و اجرای حکم درباره اسماعیل عبدی در یک روند مستقل قضایی انجام نشده است و بازجویان و دست‌های پشت پرده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، در پرونده دخالت کرده‌اند. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یک نهاد امنیتی و نظامی و موازی وزارت اطلاعات است.

قوه قضائیه و دولت ایران با تشکل‌های صنفی و مدنی برخوردی امنیتی دارند. هم اینک علاوه بر اسماعیل عبدی، محمود بهشتی، سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان نیز در اوین زندانی است. «کانون صنفی معلمان» یکی از فراگیرترین تشکل‌های صنفی معلمان و دبیران آموزش و پرورش در ایران است که در دهه ۷۰ تشکیل شده و یکی از اهداف این کانون، دفاع از حقوق مادی و معنوی همه معلمان است.

بررسی‌های کمپین بین المللی حقوق بشر درایران نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۸ تاکنون دهها  معلم و یا عضو کانون صنفی معلمان در ایران برای فعالیت‌های صنفی و یا مدنی و سیاسی، زندانی شده اند، ۴ تا ۱۵ سال حکم زندان گرفته اند و بسیاری از آنها پس از آزادی برای بازگشت به کار حرفه‌ای خود با مشکلات جدی مواجه بوده اند.

تعداد قابل توجهی از اعضای فعال این کانون از جمله اسماعیل عبدی، محمود بهشتی‌لنگرودی، علی اکبرباغانی، رسول بداقی  به دلیل فعالیت های صنفی خود بازداشت و محاکمه و زندانی شده‌اند و پرونده برخی از این فعالان صنفی به اخراج، زندان و تبعید ختم شده است.