ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 05.10.2017, 8:58

انتقاد از دستیابی «آقازاده‌ها» به رده‌های بالای مدیریتی


سه نماینده مجلس از آنچه دستیابی «آقازاده‎ها» به رده‌های بالای مدیریتی٬ انتخاب مدیران به صورت «الیگارشی» و زندگی برخی از این افراد در خارج از کشور،‌ خواندند٬ اعتراض کردند.

خبرگزاری خبرآنلاین روز چهارشنبه ۱۲ مهر گزارش داد که وجه مشترک نطق‌های ميان دستور جلسه علنی امروز مجلس،‌ «اعتراض به آقازاده‌ها» بود.

محمدرضا ملکشاهی‌راد٬ نماینده خرم‌آباد و دوره، از اینکه «برخی آقايان کشورمان را در کسوت قطار درجه دو می‌بینند كه لياقت سكونت فرزندان‌شان را ندارد»٬انتقاد کرد.

آقای ملکشاهی‌راد افزود که این افراد با استفاده از «منابع داخلی»٬ فرزندان خود را برای زندگی به دیگر کشورها می‌فرستند.

جهانبخش محبی‌نيا٬ دیگر نماینده مجلس نیز از اینکه برخی از افرادی که مسئولیت‌های کلانی در ایران به عهده دارند٬ اما «عرضه» تربیت «یک خادم برای انقلاب» از میان فرزندان خود را نداشتند٬ انتقاد کرد.

وی گفت: «برخی از مواليد آنها در ايام انتخابات، در حال تخريب امور هستند و هيچ كسی قدرت و اختيار نظارت بر آنها و جواب خواستن از آنها را ندارد».

محبی‌نیا بدون آنکه به نام فرد خاصی اشاره کند٬ اضافه کرد که «متملقين در تمامی سطوح، مزايده نفاق برگزار می‌كنند... سندرم سايش قدرت، تعدد مراكز مداخله و نظارت،‌ گسترش سازمان‌های موازی، قانون اساسی را به حاشيه می‌برد».

وی با بیان اینکه «فصل اصلاح قانون اساسی فرارسيده»٬ خواستار «اذن و صلاحدید» رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه شد.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده که بهروز بنیادی٬ نماینده کاشمر در مجلس، نیز گفته که مدیران کشور «از بین خانواده‌ها و به صورت الیگارشی» انتخاب می‌شوند و «با پرتاب منجنیقی روی پست‌ها قرار» می‌گیرند.

بنیادی با انتقاد از فقدان زنان٬ جوانان و اقلیت‌های مذهبی در دولت روحانی٬ اضافه کرد: «آقازاده‌هایی طی روندی ناشایسته‌سالارانه در مسندها قرار گرفتند و قرار خواهند گرفت٬ به نحوی که تا سال‌های سال ملت نتوانند خود را از دست کانون‌های قدرت نجات دهند».

وی این موضوع را نوعی «ریشخند به رای مردم» عنوان کرد و گفت:‌ «قرار ما رعایت اخلاق در سیاست بود٬اما دستاورد امروز ما نه تنها برای مخاطبان بلکه برای مبلغان هم از معنا تهی شده است و آنچنان اخلاق را به مسلخ کشیدند که ناباورانه شاهدیم کیسه‌ها را از زر پرکردند و و بی‌رحمانه چه فسادها که نکردند».

در ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی٬ «آقازاده» معمولا به افرادی گفته می‌شود که از طریق بهره‌بردن از رانت و سوءاستفاده از نفوذ و قدرت پدر یا اقوام نزدیک خود٬ به موقعیت سیاسی (قدرت) و اقتصادی (ثروت) دست می‌یابد.

پیشتر این اصطلاح بیشتر برای فرزندان برخی مراجع تقلید یا چهره‌های بلندپایه جمهوری اسلامی به کار می‌رفت٬ اما در سال‌های اخیر فرزندان افراد رده‌های پایین‌تر مدیریتی نیز قادر به استفاده از رانت موقعیت پدران خود شده‌اند.

در تازه‌ترین مورد٬ اصطلاح آقازاده به دنبال اظهارات حمیدرضا عارف٬ پسر محمدرضا عارف، بار دیگر مطرح شد که همه موفقیت‌های خود را ناشی از «ژن خوب» پدر و مادرش دانست و هیچ سهمی برای نفوذ پدرش قائل نشد.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز اخبار متعددی به ویژه از شهرستان‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پست‌های مدیریتی در برخی مناطق بین چند عضو یک فامیل تقسیم شده است.

این اخبار انتقادهای بسیاری از هواداران حسن روحانی و نیروهای اصلاح‌طلب در انتخابات شوراها را برانگیخت و موجب طرح گلایه‌هایی از رییس‌جمهوری و اصلاح‌طلبان مبنی بر بی‌اعتنایی به وعده‌های ارائه‌شده در دوران فعالیت‌های انتخاباتی را فراهم کرد.