ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.10.2017, 12:31

تظاهرات اعتراضی و اعتصاب سراسری در کاتالونیا


بی بی سی: در اعتراض به برخورد دولت مرکزی اسپانیا با همه‌پرسی استقلال کاتالونیا، در این سرزمین اعتصاب عمومی صورت گرفته و شهرهای منطقه به خصوص بارسلون شاهد تظاهرات گسترده بوده است.

اتحادیه‌های کارگری کاتالونیا در حمایت از همه‌پرسی استقلال و در اعتراض به دخالت دولت مرکزی در جلوگیری از برگزاری آرام و کامل این همه‌پرسی از اهالی کاتالونیا خواسته بودند در یک اعتصاب سراسری شرکت کنند و این دعوت با استقبال گسترده روبرو شده است. به گفته منابع محلی، اعتصاب در کاتالونیا بر فعالیت‌های عادی اقتصادی تاثیر گذاشته و خدمات عمومی را مختل کرده است.

در از ساعات اولیه صبح سه‌شنبه، جمعیتی حدود پانزده هزار نفر که بسیاری از آنان لباس‌هایی به رنگ‌های آبی، زرد و قرمز - رنگ‌های پرچم کاتالونیا - بر تن داشتند در خیابان‌های بارسلون، مرکز کاتالونیا به حرکت درآمدند و با شعار «خیابان‌های کاتالونیا همیشه از آن ما خواهد بود» رفت و آمد را متوقف کردند. در طول روز، راهپیمایی و تظاهرات خیابانی باعث بند آمدن شماری از راه‌های اصلی و ایجاد ترافیک شدید شده است.

به مسافران هشدار داده شده بود که ممکن است بسیاری از پروازهای ورودی و خروجی از کاتالونیا لغو شود یا با تاخیر صورت گیرد و خدمات راه‌آهن نیز وضعیت عادی نخواهد داشت.

اتحادیه‌های کارگری هدف خود از اعلام اعتصاب را «محکومیت شدید» اقدام پلیس اسانیا در حمله به مراکز اخذ رای به منظور جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز یکشنبه این هفته عنوان کرده‌اند. دولت محلی نیز از این اعتصاب حمایت کرده و گفته بود که انتظار دارد مردم کاتالونیا به طور گسترده به دعوت به اعتصاب پاسخ مثبت بدهند.

دانشجویان دانشگاه بارسلونا، مرکز کاتالونیا، موزه‌ها و باشگاه‌های فوتبال محلی و همچنین کلیسای مشهور «خانواده مقدس» از مراکز دیدنی این شهر نیز بسته است.

همه‌پرسی استقلال کاتالونیا با وجود دستور دادگاه قانون اساسی اسپانیا در مورد غیرقانونی بودن آن برگزار شد. مقامات دولت محلی گفته بودند که احکام دادگاه قانون اساسی اسپانیا در مورد نظرخواهی از مردم برای کسب استقلال معتبر نیست. مقامات محلی گفته‌اند که اکثریت بزرگی از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به جدایی از اسپانیا رای داده‌اند.

با اینهمه، دولت مرکزی اسپانیا با توسل به این حکم قضایی، نیروی پلیس را برای جلوگیری از برگزاری همه‌پرسی به کاتالونیا اعزام کرد که با حمله ماموران به مراکز اخذ رای و درگیری بین آنان و مردم همراه بود. مقامات کاتالونیا پلیس را به خشونت علیه مردم عادی متهم کرده‌اند و در خارج از اسپانیا نیز، نسبت به نحوه برخورد پلیس با رای‌دهندگان اعتراضاتی صورت گرفته است.

زید رعد حسین، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحده نسبت به ناآرامی در کاتالونیا ابراز نگرانی کرده و دونالد توسک، رئیس اتحادیه اروپا از دولت اسپانیا، از اعضای این اتحادیه، خواسته است «از استفاده بیشتر از خشونت پرهیز کند.» پارلمان اروپا نیز از اسپانیا خواسته تا مشکل کنونی را از راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل کند. در عین حال، اتحادیه اروپا گفته است که طبق قوانین اسپانیا، همه‌پرسی روز یکشنبه قانونی محسوب نمی‌شده هر چند تاکید داشته که این یک مساله داخلی است و اتحادیه اروپا در آن دخالتی نخواهد داشت.

برخی ناظران گفته‌اند که مقامات دولت محلی کاتالونیا امیدوار بودند بتوانند موافقت دولت مرکزی اسپانیا را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال به شکلی قانونی و آرام جلب کنند. برگزاری همه‌پرسی بخشی از برنامه دولت محلی بوده و تا پیش از درگیری‌های روز یکشنبه، برخی از ناظران معتقد بودند که حتی احتمال داشت که این همه‌پرسی رای اکثریت را به دست نیاورد. به گفته آنان، با توجه به تشکیلات سیاسی اسپانیا، بعید به نظر می‌رسید که همه ساکنان کاتالونیا، که تعداد قابل توجهی از آنان هم بومی این منطقه نیستند، به طور یکپارچه از استقلال این سرزمین حمایت کنند.

با توجه به درگیری روز یکشنبه، این احتمال مطرح شده که ممکن است موضع هواداران استقلال انعطاف ناپذیرتر و هواداری از آنان بیشتر شده باشد.

اسپانیا از هفده بخش و دو شهر خودگردان تشکیل شده که از قوانین اساسی محلی و اختیارات گسترده‌ای برای اداره امور خود برخوردارند. اسپانیا دارای نظام پادشاهی مشروطه و دولت متمرکز است اما با توجه به قدرت قابل توجه بخش‌های تشکیل دهنده آن، بیشتر به یک نظام فدرال شباهت دارد.

کاتالونیا واقع در شمال غرب اسپانیا یکی از بخش‌های خودگردان این کشور است هر چند از نظر تاریخی، دارای اختلاف با اسپانیا بوده است. کاتالونیا از جمله ثروتمندترین بخش‌های تشکیل دهنده اسپانیاست.