ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.10.2017, 9:17

واکنش رهبران اروپایی‌ به سرکوب‌ها در کاتالونیا


به دنبال بروز هرج و مرج در کاتالونیا که منجر به زخمی شدن دست‌کم ۸۴۰ تن شد که حال برخی از آنان وخیم است، بسیاری از رهبران جهان قویا اقدامات مادرید را محکوم کردند. این سرکوب‌ها به دست نیروهای امنیتی دولت اسپانیا علیه رای‌دهندگانی رخ داد که قصد شرکت در رفراندوم جدایی را داشتند.

به گزارش راشا تودی، بسیاری از سیاستمداران اتحادیه اروپا از جمله قانونگذاران پارلمان اروپایی و نیز دیده‌بان حقوق بشر شدیدا اقدامات پلیس اسپانیا در “استفاده بی‌تناسب از زور” علیه رای‌دهندگان را محکوم کردند. مردمی که گرفتار خشونت پلیس شدند، قصد داشتند تا در رفراندوم استقلال کاتالونیا شرکت کنند.

یکشنبه (اول اکتبر) تعدادی از حوزه‌های رای در سراسر کاتالونیا باز شد. دولت اسپانیا تاکید دارد که این رای‌گیری غیر قانونی است و تدابیری برای ناکام گذاشتن رفراندوم تدارک دید. طبق گزارش رسانه‌ها، پلیس با استفاده از گلوله پلاستیکی و گاز اشک‌آور اقدام به متفرق کردن معترضانی کرد که نمی‌خواستند به پلیس اجازه دهند حوزه‌های رای را تعطیل کند. شهردار بارسلون گفت که بیش از ۴۶۰ تن حین رفراندوم استقلال این منطقه مجروح شدند.

مارتین شولتس، رهبر حزب سوسیال دموکراتیک آلمان درگیری‌ها در کاتالونیا را هشدارآمیز توصیف کرد و از طرفین خواست تا مذاکره سیاسی را مد نظر قرار دهند. او در پیامی توئیتری نوشت: تشدید درگیری‌ها در اسپانیا هشدارآمیز است. مادرید و بارسلون باید فورا اقدام به کاهش تنش کرده و به دنبال گفت‌وگو باشند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس هم از خشونت پلیس اسپانیا انتقاد کرده و از ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس خواست تا همتای اسپانیایی خودش را برای پایان دادن به خشونت‌ها تحت فشار بگذارد. او گفت: خشونت پلیس علیه شهروندان در کاتالونیا شوکه کننده است. دولت اسپانیا باید برای پایان دادن به آن اقدام کند. من از ترزا می می‌خواهم تا مستقیما از راخوی بخواهد تا خشونت‌ها در کاتالونیا را متوقف کرده و راه‌حلی سیاسی برای این بحران قانون اساسی بیابد.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند هم از دولت مرکزی اسپانیا خواست تا به شهروندان کاتالونیا اجازه دهد در آرامش و به صورت مسالمت‌آمیز در رفراندوم شرکت کنند. او گفت: از اسپانیا می‌خواهم تا دیر نشده و کسی به صورت جدی آسیب ندیده است، تغییر رویه داده و به مردم اجازه دهد به صورت مسالمت‌آمیز رای بدهند.

شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک هم بار دیگر از جامعه بین‌المللی خواست تا مقام‌های اسپانیا را وادار کنند که گفت‌وگوی سیاسی را جایگزین خشونت کنند. او نوشت: خشونت هرگز پاسخ نیست! ما انواع خشونت‌ها را محکوم می‌کنیم و خواستار مذاکره سیاسی برای حل مساله رفراندوم کاتالونیا در اسپانیا هستیم. 

در همین حال،‌ تئو فرانکن، وزیر امور پناهجویان، مهاجران و تسهیلات اداری بلژیک هم شدیدا از رفتار مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا که این مساله را نادیده گرفتند، انتقاد کرد. او در توئیتر نوشت: اگر همین رفتار و خشونت پلیس در مجارستان و لهستان رخ می‌داد، ژان کلود یونکر (رئیس کمیسیون اروپایی) و فرانس تیمرمانس (معاون اول کمیسیون اروپایی) با خشم پاسخ می‌دادند. اما اکنون؟ خیر. اتحادیه اروپا ناکام مانده است.

حزب حاکم چپگرای یونان موسوم به سیریزا هم استفاده از زور علیه معترضان را محکوم کرد. دفتر مطبوعاتی حزب سیریزا اعلام کرد: سرکوب و خشونت علیه شهروندان، یک گزینه شرم‌آور و خودکامه است که تنها می‌تواند اوضاع را خراب‌تر کند و مشکلات را حل نخواهد کرد. تنها گزینه یک مذاکره دموکراتیک است. این تنها گزینه در چارچوب ارزش‌های اروپایی است.

گروه سبزها به ریاست مشترک اسکا کلر و فیلیپ لامبرتز در بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند، این گروه در پارلمان اروپا معتقدند استفاده از زور علیه شهروندان و غیرنظامیان اشتباه بزرگی است و از طرفین خواستند تا به میز مذاکره بازگردند.
در این بیانیه آمده است: ما تحولات کاتالونیا را با نگاهی بسیار نگران دنبال می‌کنیم. خشونت بی‌حد پلیس علیه مردم صلح‌طلب که تلاش دارند رای خودشان را به صندوق بیندازند، اشتباه بزرگ راخوی است. این وضعیت تنها شرایط را وخیم‌تر می‌کند. جدای از نتیجه رفراندوم، طرفین باید دوباره به پای میز مذاکره بیایند.

این گروه تاکید کرد که بحران جاری باید از طریق دیپلماسی حل و فصل شود نه زور. در بیانیه مذکور آمده است: کمیسیون اروپایی نمی‌تواند به چشم بستن روی اوضاع کاتالونیا ادامه دهد. ما از این کمیسیون می‌خواهیم تا به مذاکرات کمک کند و میانجیگر باشد.

اولریک لوناچک، معاون پارلمان اروپایی گرچه گفت رفراندوم در کاتالونیا مشروعیت دارد اما افزود مادرید هم باید با آن موافق باشد. در بیانیه او آمده است: در اصل رفراندوم قانونی و مشروع است اما همانطور که نمونه اسکاتلند نشان داد، باید با هماهنگی مادرید انجام شود. همزمان، دولت مرکزی باید روند مسکوت مانده مذاکرات را بشکند. من قویا استفاده از گلوله پلاستیکی و باتوم از سوی نیروهای اسپانیایی را محکوم می‌کنم و خواستار کاهش تنش‌ها هستم.

لوناچک بار دیگر از گروه سبزها در پارلمان اروپایی خواست تا به عنوان میانجیگر میان دولت مرکزی اسپانیا و دولت کاتالونیا عمل کنند. او تاکید کرد، قابل قبول نیست که در قرن بیست و یکم یک رفراندوم استقلال به چیزی تبدیل شود که شبیه جنگ داخلی است.   

رئیس “حزب ائتلاف لیبرال‌ها و دموکرات‌ها برای اروپا” هم پاسخ خشونت‌آمیز پلیس اسپانیا را محکوم کرد. علاوه بر این، دیده‌بان حقوق بشر هم خشونت‌ مادرید را محکوم کرد.

کاتالونیا سال‌هاست به دنبال استقال از اسپانیاست. در نهم نوامبر ۲۰۱۴ حدود ۸۰ درصد کاتالونیا در رفراندومی غیر الزام‌آور به تشکیل کشور مستقل کاتالونیا رای دادند. با این وجود، رای‌گیری استقلال از نظر مادرید مغایر با قانون اساسی است.