ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.10.2017, 9:14

جمعیت کشورهای پیشرفته درحال پیرشدن است


خبرگزاری آناتولی

براساس داده‌های منتشرشده توسط صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، جمعیت جهان به ویژه در کشورهای پیشرفته به سرعت در حال پیرشدن است.

براساس این داده‌ها ۱۲.۳ درصد جمعیت جهان را افراد ۶۰ سال به بالا تشکیل می‌دهند. این آمار در سال ۲۰۳۰ به ۱۶.۵ درصد و در سال ۲۰۵۰ به ۲۲ درصد خواهد رسید.

با کاهش میزان زاد و ولد و افزایش پیشرفت پزشکی شمار سالمندان بیشتر شده است. در سال ۲۰۱۵ شمار افراد ۶۰ سال به بالا به سرعت افزایش یافت. در سال‌های آینده با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان ۹۰۰ میلیون فرد ۶۰ سال و بالاتر زندگی می‌کردند. این آمار در سال ۲۰۳۰ به ۱.۴ میلیارد نفر و در سال ۲۰۵۰ به دو میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۵ شمار افراد هشتاد ساله و بالاتر ۱۲۵ میلیون نفر بوده که این رقم در سال ۲۰۵۰ به ۴۳۴ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

در حالی که در سال ۲۰۱۵ از هر هشت نفر یکی شصت ساله و بالاتر بوده، در سال ۲۰۳۰ از هر شش نفر یکی شصت سال و بالاتر خواهد داشت.

به طور تخمینی جمعیت سالمندان جهان پیش از سال ۲۰۳۰ از شمار کودکان صفر تا نه ساله و تا سال ۲۰۵۰ از نوجوانان ۱۰ تا ۲۴ ساله بیشتر خواهد بود.

ژاپن دارای بیشترین سالمندان در جهان است. پس از ژاپن کشورهای اروپایی در رده دوم جای دارند. قاره اروپا بیشترین شمار سالمندان جهان را دارد. بیست و پنج درصد جمعیت قاره اروپا شصت سال و بالاتر دارند.

کارشناسان علت سالمند شدن جمعیت اروپا را کاهش میزان زاد و ولد و افزایش طول عمر با پیشرفت‌های جدید پزشکی و افزایش استانداردهای زندگی عنوان می‌کنند.

شمار سالمندان در مناطق شهری بیش از روستایی است. سازمان ملل متحد به منظور طرح مشکلات مربوط به پیرشدن جمعیت جهان و افزایش آگاهی نسبت به این موضوع، سال ۱۹۹۰ یکم اکتبر را روز جهانی سالمندان اعلام کرده است.