ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 29.09.2017, 19:18

بازداشت ۲۷ شهروند سنندج یک روز پس از جشن خیابانی برای همه‌پرسی


یک شهروند اهل کرد اهل سنندج با اشاره به بازداشت فله‌ای شهروندان کردستان به بهانه‌ شادی خیابانی برای رفراندوم استقلال کردستان عراق به کمپین حقوق بشر در ایران گفت طی دو روز چهارم و پنجم مهرماه شهروندان زیادی از شهرهای مختلف کردستان از سوی نیروی انتظامی و امنیتی بازداشت شده‌اند که تعدادی از آن‌ها پس از چند ساعت بازجویی با قرار وثیقه و تعهد آزاد شده‌اند اما تعداد دیگری همچنان در حال بازجویی به سر می‌برند. به گفته‌ او ۲۷ نفر شهروند در سنندج بازداشت شده‌اند که هنوز برخی از آن‌ها در بازداشتگاه اداره اطلاعات نیروی انتظامی این شهر به سر می‌برند.

این شهروند اهل سنندج به کمپین گفت: «مردم سنندج پس از  پایان رفراندوم استقلال کردستان عراق در عصر دوشنبه سوم مهرماه به خیابان‌ها ریختند و جشن شادی گرفتند. جمعیت بسیار زیاد بود و این جشن خیابانی از عصر تا قبل از نیمه شب ادامه داشت. آن روز نیروی انتظامی فقط از دور نظاره‌گر بود اما شامگاه روز بعد، نیروی انتظامی و امنیتی وارد خانه ۲۷ شهروند این شهر می‌شود و آن‌ها را دستگیر می‌کند. در شهرهای دیگر هم شهروندان کرد یا همان شب سوم مهرماه یا روزهای بعد بارداشت شده‌اند اما متاسفانه اطلاع دقیقی از آمار بازداشت شده ها در هر شهر کردستان ندارم.»

به گفته‌ این شهروند اهل سنندج دلیل بازداشت آن‌ها تاکنون به دلیل شادی کردن در ایام محرم که جشن در ایران ممنوع است عنوان شده است.

این شهروند اهل سنندج به کمپین گفت:‌ «در میان بازداشتی‌های سنندج حتی کودک زیر ۱۸ سال هم وجود دارد که هنوز آزاد نشده‌. زن و مرد و حتی سالخورده را نیز دستگیر کردند. تعدادی از آن‌ها فعال کرد هستند و تعدادی دیگر شهروندان عادی. خانواده‌های آن‌ها به شدت نگران بچه‌های خود هستند و دنبال وکیل برایشان هستند.»

این شهروند اهل سنندج با تجمعات مردمی در اعتراض به این بازداشت‌ها گفت: «عصر روز پنجم مهرماه تجمع گسترده‌ای در مقابل دفتر فرمانداری سنندج برگزار شد. برخی از بازداشت شده‌ها هیچ‌گاه فعالیت سیاسی نداشته‌اند و ظاهرا به دلیل شادی خیابانی در ایام محرم که شادی کردن منع است و پوشیدن لباس‌ کردی دستگیر شده‌اند.»

به گفته این شهروند فقط ۲۷ نفر در شهر سنندج در شامگاه چهارم مهرماه بازداشت شده‌اند. کمپین از تعداد بازداشتی‌های در شهرهای دیگر کردستان بی‌خبر است اما منابع کرد می‌گویند بازداشت‌ها در شهرهای کامیاران، روانسر، جوانرود، مریوان، سقز، بوکان، بانه، سردشت، پیرانشهر و مهاباد نیز صورت گرفته است.

سایت شبکه‌ حقوق بشر کردستان در خبری نوشته است در شهرهای سقز، جوانرود، کامیاران حدود ۳۰ نفر بازداشت و طی روزهای قبل برخی از آن‌ها آزاد شده‌اند. این وب سایت نام تعدادی از آن‌ها را نیز ذکر کرده است. به گفته‌ این سایت در شهر کامیاران: لایق رحمانی، یاسر فرج‌الهی و فریدون کریمی بازداشت شده‌اند. در شهر جوانرود سه نفر به نام‌های  اکو یاری، کمال ظاهری، هادی بازانی یک روز پس از بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده‌اند اما هنوز ۱۰ نفر دیگر در بازداشتگاه‌ اداره اطلاعات این شهر به سر می‌برند و در شهر سقز شخصی به نام بختیار خوشنام که از زندانیان سابق سیاسی است بازداشت شده است.