ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 29.09.2017, 8:43

پرواز ممنوع در منطقه اقلیم کردستان عراق


دولت عراق بامداد روز جمعه ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد، دستور پرواز ممنوع در منطقه اقلیم کردستان در شمال عراق از بعد از ظهر امروز جمعه اجرا می‌شود.

این تصمیم دولت عراق در پاسخ اقلیم کردستان و مسئله همه‌پرسی که بدون هماهنگی با دولت مرکزی برگزار شد.

بغداد پیشتر به همه شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرد که از روز جمعه هرگونه پرواز به مبدا و مقصد اربیل و سلیمانیه را لغو کنند.

برجسته‌ترین تحریم‌هایی که پارلمان عراق خواستار اعمال آنها علیه اقلیم کردستان شد عبارتند از پرواز ممنوعه کردن منطقه کردستان، بستن فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و مسدود کردن همه گذرگاه‌های مرزی کردستان به ترکیه، ایران و عراق است.

این اقدامات از بعد از امروز جمعه ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ از سوی دولت مرکزی عراق اجرایی خواهد شد.

هیات دولت عراق، روز سه‌شنبه مصوب کرد که اگر فرودگاه‎ها و ورودی‎های هوایی کردستان عراق تا سه روز دیگر تحت کنترل دولت مرکزی عراق در نیاید، پروازهای بین المللی در کردستان را ممنوع اعلام خواهد کرد.

بغداد همچنین از ترکیه خواست، صادرات نفت کردستان عراق که از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه صادر می‌شود را متوقف کند.

پارلمان عراق همچنین پیشنهاد تعلیق حقوق کارکنان دولتی که در همه پرسی استقلال کردستان شرکت داشتند را توصیه کرد.

پارلمان از دولت حیدر العبادی خواست تا کار شرکت‌های دولتی در مناطق مورد منازعه را متوقف و نیروهای عراقی را به تمام مناطق استان که پس از سال ۲۰۱۳ زیر کنترل اقلیم کردستان در آمده بود،  اعزام کند و کنترل آن مناطق را به دست بگیرد.

این در حالی است که حکومت اقلیم کردستان همه پیشنهادات و توصیه‌های پارلمان عراق را غیر قانونی توصیف کرد.