ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.09.2017, 20:59

روایت محمود صادقی از تاریکخانه‌های شهرداری تهران


محمود صادقی رییس فراکسیون شفافیت و انضباط مالی مجلس در گفت وگو با ایرنا از تلاش افراد و نهادهای ذینفوذ برای جلوگیری از ورود مجلس به تاریکخانه‌های شهرداری سخن گفت. وی در تبیین عمق فساد در شهرداری تهران در دوران ریاست قالیباف افزود: آقای علیرضا محجوب روی بانک شهر تقاضای تحقیق و تفحص داده ولی هنوز موفق نشده آن را از آب و گل درآورد.

در ادامه گفت‌وگو ایرنا با محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی آمده است:

ایرنا: تحقیق و تفحص از شهرداری چرا انجام نشد؟
صادقی: ما ۹۰ رای موافق داشتیم و اگر ۱۵ رای دیگر اضافه می‌شد این طرح رای می‌آورد. اما این طرح در یکی دو روز مانده به پایان سال در صحن علنی مطرح شد و خیلی از نماینده‌ها حضور نداشتند. از طرفی در اولین دستور همان روز گذاشته شده بود. تا مجلس روز کاری‌اش را بخواهد شروع کند و به‌اصطلاح یخ‌اش باز شود طول می‌کشد و معمولا برای بررسی دستورهای اول نمایندگان کمتری در جلسه حضور دارند.

ایرنا: چرا طرح در چنین زمانی مطرح شد؟
صادقی: نمی‌دانم این کار عمدی بود یا نبود ولی اگر نگاه بدبینامه بخواهیم داشته باشیم شاید عمد بود. بسیاری از نمایندگان در ابتدای صبح در جلساتی دیگر در مجلس حضور می‌یابند و ساعاتی طول می‌کشد تا در صحن حاضر شوند. از سویی برخی نمایندگان فراکسیون امید و حتی امضا کنندگان طرح در خارج از کشور به سر می‌بردند. علاوه بر این فضای بی اعتمادی که بین نمایندگان دو جناح سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در مجلس وجود دارد- که خوشبختانه رو به کاهش است- باعث تشدید این مساله شد. این بی اعتمادی باعث دخالت دادن گرایش سیاسی در وظیفه نظارتی نمایندگی می‌شود. یادم هست خیلی از دوستان اصولگرای من در مجلس بعد از رای گیری گفتند «ما می‌دانیم که این تحقیق و تفحص لازم است ولی چون شما در فلان جا به طرح ما اصولگرایان رای ندادید ما هم به این طرح رای ندادیم» علاوه بر این‌ها لابی شهرداری در مجلس بسیار سنگین بود. موثر هم واقع شد. در نطق دفاع از طرح تحقیق و تفحص هم به آن اشاره کردم. حتی با خود ما هم تلاش کردند ارتباط برقرار کنند ولی این اجازه را به آنها ندادیم.

ایرنا: چرا شهرداری اینقدر روی این تحقیق و تفحص حساسیت به خرج می‌داد؟
صادقی: همین نکته‌ای بود که اتفاقا همان روز در نطقم بیان کردم و گفتم «حساسیت شهرداری ما را به انجام این طرح راسخ‌تر کرد. اگر شهرداری شفاف است و حساب و کتابش مشکلی ندارد چرا برای رای نیاوردن آن اینقدر لابی می‌کند؟ آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است». در واقع با این لابی‌ها به شخصه یقین پیدا کردم که فساد سیستماتیک در شهرداری وجود دارد و آنها تاریکخانه‌هایی در شهرداری دارند که نمی‌خواهند ما به آن ورود پیدا کنیم.

ایرنا: این را بر اساس تحلیل می‌فرمایید یا بر پایه اطلاعات؟
صادقی: بر پایه اطلاعاتی که دستمان رسید. سیستم‌هایی در شهرداری ایجاد شده که فسادخیز است. من در نطقم به بعضی از آنها اشاره کردم. مثلا سیستم هولوگرام. یعنی وقتی کسی از شهرداری طلب مالی داشته است به جای پول به او هولوگرام داده‌اند. این هولوگرام به معنای تراکم متغیر است. یعنی به تناسب طلبی که شخص از شهرداری دارد به او هولوگرامی داده‌اند که وی در هر منطقه از شهر می‌تواند آنرا مطالبه کند و بسازد. این یعنی یک سیستم کاملا فاسد. به جای اینکه ابتدا تراکم شما معین باشد. بعد توجیه داشته باشد. سپس در کمیسیون ماده ۵ شهرداری تصویب شود و اگر تصویب شد قابل اجرا باشد به شما تراکم شناور و سیار داده‌اند تا بدهی‌شان پاک شود. ما سوال کردیم که مبنای قانونی فروش این گونه تراکم (شناور) از کجا آمده است؟ و جوابی داده نشد.

ایرنا: ظاهرا این هولوگرام‌ها مدت‌دار هم نبوده است؟
صادقی: دقیقا. اصلا نفس انتشار این هولوگرام‌ها غیرقانونی است. این هولوگرام‌ها در اصل یک سری اوراق بهادار است که اساسا شهرداری در جایگاه قانونی انتشار اوراق بهادار نیست. این هولوگرام‌ها قابل نقل و انتقال و معامله هم هست. یعنی آقای الف می‌گیرد و آن را به آقای ب می‌فروشد. اینها به منزله فساد سیستماتیک و ساختاری است که در شهرداری تهران وجود دارد.

ایرنا: ریشه این تراکم فروشی‌ها به کجا برمی‌گردد؟
صادقی: مبدا این فساد در دوره شهرداری آقای کرباسچی ایجاد شده است یعنی فروش تراکم به قصد ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری. به عبارتی فروش شهر و فروش حقی که یک شهروند در شهر دارد بدون رضایت او و افزایش تراکم شهری. این فساد از آنجا شروع شد اما به مرور گسترش و اشکال جدیدی پیدا کرد. طوری که در دوره شهردار اخیر( قالیباف) خیلی عمق پیدا کرد.

ایرنا: از نظر قانونی می‌توان این طرح را دوباره به جریان انداخت؟
صادقی: بله. اشکالی ندارد. بعد از ۶ ماه از زمان به رای گذاشتن طرح باز می‌توان درخواست طرح دوباره آن در صحن علنی مجلس را کرد. حتی چون ما در سه محور این طرح را ارائه کرده بودیم می‌توان محورهای دیگری برای آن تعیین کرد. این کار امکان‌پذیر است اما بسیار سخت. کلا ور رفتن با شهرداری کار آسانی نیست و پیچیدگی فراوانی دارد. مثلا همین الان آقای علیرضا محجوب روی بانک شهر تقاضای تحقیق و تفحص داده ولی هنوز موفق نشده آن را از آب و گل درآورد. فورا با کمیسیون مربوطه در مجلس ارتباط گرفته می‌شود و لابی‌ها شروع می‌شود تا کار پیش نرود.

ایرنا: حالا با وجود آقای نجفی فکر می‌کنید این تحقیق و تفحص به جریان بیفتد؟
صادقی: آقای نجفی کار بسیار سختی در پیش دارد. در همین شروع کار و در صدور حکم شهرداری وی سختی‌های کار خود را نشان داد. نهادهایی که ذینفع هسنند به خاطر مناسباتی که با شهرداری داشتند و دارند اگر حس کنند منافع‌شان در خطر است حتما تقابلاتی به وجود می‌آورند. بیشترین خطر از این ناحیه است. وگرنه آقای نجفی مدیر کارآمد و سالمی است. اهل زد و بند هم نیست. سوابق کاری‌اش هم این را نشان می‌دهد. شهرداری از قبل انقلاب محل رشد فساد است. بنابراین کار برای آقای نجفی بسیار دشوار است ولی امیدوارم موفق شود.