ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.09.2017, 20:29

«نیکی هیلی؛ صدای تازه ترامپ»


دیو کلارک و فیلیپ راتر، تحلیلگران خبرگزاری فرانسه، در یادداشت مشترکی آورده‌اند:

نیکی هیلی به صدای سیاست خارجی دولت آمریکا تبدیل شده و تقریبا رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور را به حاشیه رانده است.

بسیاری تصور می‌ کنند که این فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی می‌ تواند جایگزین تیلرسون شده و شاید حتی روزی برای ریاست بر کاخ سفید (ریاست‌جمهوری) اقدام کند.

رویدادهای اخیر نشان‌ دهنده تفاوت‌های بسیاری است که وی با تیلرسون دارد.

کره‌ شمالی هفته گذشته ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته‌ای خود را کرد و ترامپ روز یکشنبه در این خصوص با مقام‌های ارشد دولتش در حوزه امنیت ملی، دیدار و گفتگو کرد، درست زمانی که جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور، هشدار داد که هر حمله‌ای از جانب پیونگ یانگ، موجب واکنش نظامی خواهد شد.

اما تیلرسون در آن زمان مشغول سپری کردن تعطیلات در تگزاس بود و تنها به طریق ویدئویی در این کنفرانس حضور یافت. وی بعدها هم در خصوص این چالش بزرگ دیپلماتیک به طور علنی اظهار نظری نکرد.

هیلی از سوی دیگر روز دوشنبه برای درخواست افزایش تحریم‌های کره‌ شمالی در صحن شورای امنیت سازمان ملل متحد حضور یافت و اظهاراتی را مطرح کرد که به مانند اغلب مواقع، به سرخط رسانه‌های دنیا تبدیل شد.

وی به تازگی با حضور در اندیشکده محافظه‌ کار امریکن اینترپرایز، وظیفه یک پرونده دیپلماتیک پیچیده دیگر یعنی زمینه‌سازی برای اعلام نقض توافق هسته‌ای توسط ایران را برعهده گرفت.

اما همه در واشنگتن با اظهارات هیلی موافق نیستند و بسیاری او را به طرح ادعاهای واهی در خصوص اقدامات ایران برای توجیه مخالفت ترامپ با توافق هسته‌ای متهم کردند.

آرون دیوید میلر، تحلیلگر سیاسی، در این خصوص می‌نویسد: «من طرفدار توافق هسته‌ای نبودم، اما به ندرت اظهاراتی را در خصوص این توافق شنیده‌ام که تا این اندازه گمراه‌ کننده باشد.»

وزیر امور خارجه دولت ترامپ نشان داده که تمایل چندانی به ارتباط با رسانه‌ ها ندارد. او خبرنگاران را با خود در سفرها به همراه نمی‌ برد و به ندرت مصاحبه می‌ کند.

هیلی اما از سوی دیگر بر عرصه بین‌المللی سازمان ملل متحد مسلط شده است. با این وجود، اما طرفداران تیلرسون بازهم معتقدند که او در سکوت خبری، در حال ایجاد پایگاه قدرت بهتر و کارآمدتری نسبت به بسیاری از پیشینیان خود است و فعلا نیازی نمی‌ بیند تا در معرض توجه قرار بگیرد.

به هر صورت، پرده بعدی این داستان در انتهای ماه جاری (میلادی) رقم می‌ خورد؛ هنگامی که ترامپ، تیلرسون و هیلی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت می کنند.

منبع: کانال تلگرام راهبرد