ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.09.2017, 8:39

درخواست ملاله یوسف‌زی از جامعه جهانی برای حمایت از مسلمانان روهینگیا


بی بی سی: ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل، خواستار حمایت جامعه جهانی از اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار شده است. او هم‌چنین از آنگ سان سوچی، که او هم از برندگان جایزه صلح نوبل است، خواست که در این باره اقدامی کند.

خانم یوسف‌زی که در آکسفورد بریتانیا با بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، از آنگ سان سوچی که عملا رهبری میانمار را در اختیار دارد، خواست از اقلیت مسلمان در این کشور دفاع کند.

آنگ سان سوچی همانند خانم یوسف‌زی از برندگان جایزه صلح نوبل است و در روزهای گذشته با بالا گرفتن خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

پیش‌تر شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی از سکوت و بی‌عملی آنگ سان سوچی ابراز تاسف کرد.

در دو هفته گذشته حدود ۱۶۴ هزار مسلمان روهینگیا از ایالت راخین در جنوب غرب میانمار از بیم جانشان به کشور هم‌جوار، بنگلادش پناه برده‌اند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده که رقم بی‌جاشدگان ممکن است به ۳۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

صدها نفر از روهینگیاها به دست گروه‌های ملی‌گرای بودیایی و همین طور نیروهای امنیتی میانمار کشته شده‌اند و خانه‌هایشان به آتش کشیده شده است.

درگیری‌ها زمانی شدت گرفت که یک گروه شبه‌نظامی از مسلمانان روهینگیا در ۲۵ اوت به چند پاسگاه پلیس حمله کرد.

جاناتان هید، خبرنگار بی‌بی‌سی که به میانمار رفته، شاهد به آتش کشیده شدن یک روستای مسلمان‌نشین به وسیله بودایی‌های تندرو بوده است.

آنگ سان سوچی با رد گزارش‌های منتشرشده درباره آزار و کشتار روهینگیاها، رسانه‌ها را متهم کرده است که تصویری نادرست از ماجرا ارائه می‌کنند.

خانم سوچی همچنین گفته است که دولتش از همه شهروندان این کشور حفاظت می‌کند. دولت میانمار، اقلیت روهینگیا را شهروند حساب نمی‌کند.

اما به گفته خانم یوسف‌زی، خانم سوچی برای نجات روهینگیاها باید دست به کار شود.

ملاله یوسف‌زی به بی‌بی‌سی گفت: “باید از خواب بیدار شویم و به این وضعیت واکنش نشان دهیم. امیدوارم آنگ سان سوچی نیز اقدام کند.”

خانم یوسف‌زی افزود: “فکر نمی‌کنم که حتی برای یک ثانیه هم بتوانیم فقدان شهروندی و عدم برخورداری از حق زندگی در کشورمان را تجسم کنیم.”

به گفته خانم یوسف‌زی، رخدادهای میانمار نقض حقوق بشر است و حکومت‌ها باید به آن واکنش نشان دهند.

در روزهای گذشته دولت‌های چندین کشور اسلامی به رخدادهای میانمار واکنش نشان داده‌اند و خواهان توقف خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان در این کشور شده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای نگرانی خود را از خشونت‌های صورت‌گرفته در ایالت راخین به وسیله نیروهای امنیتی و گروه‌های مسلح اعلام کرد.