ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.09.2017, 7:59

«تندروها در این دوره، آتش زیر خاکستر هستند»


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تندروها بعد از انتخابات فعالیت‌شان را تا حدودی کاهش داده‌اند و دیگر دست به تخریب دولت نمی‌زنند اما می‌توان گفت این امر بیشتر شبیه آتش زیر خاکستر است و در آینده نه چندان دور اقدامات خود را از سر خواهند گرفت.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایلنا،‌ درباره فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی کابینه دوازدهم گفت: دولت دوازدهم با چالش‌های بسیار زیادی مواجه است که باید برای آنها چاره‌ای بیندیشد و راه‌حل‌های مناسبی با توجه به شرایط کنونی جامعه ارائه دهد.

عدم جذب سرمایه‌گذاری باعث عقب‌ماندگی کشور می‌شود

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهمترین چالشی که پیش روی دولت قرار دارد و به نوعی می‌توان آن را باعث عقب‌ماندگی کشور دانست، عدم جذب سرمایه‌گذاری است.

وی تاکید کرد: یادمان نرود ما در سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی مشکلات بسیاری داریم. البته همان‌طور که انتظار می‌رفت گشایش خوبی خوبی با برجام حاصل شده است.

قنبری ادامه داد: تداوم کارشکنی‌های آمریکا از یک طرف و بعضی اتفاقات درون کشور از سوی دیگر باعث شده جذب سرمایه‌گذاری خارجی با دشواری و مشکلات مواجه شود.

بیکاری بزرگترین مشکل جوانان است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیکاری جوانان را مهم‌ترین چالش دولت دوازدهم دانست و گفت: در حال حاضر خیل عظیم جوانان ما بیکار هستند آن هم با توجه به تحصیلات عالیه‌ای که دارند و آنان دولت را مسئول ایجاد شغل می‌دانند.

وی تاکید کرد: برکسی پوشیده نیست ایجاد اشتغال منوط به سرمایه‌گذاری است که دولت در این راستا با مسائل و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و باید این معضل برطرف شود.

قنبری در ادامه به چالش ایران در سیاست خارجی اشاره و عنوان کرد: مشکل بعدی پیش روی روحانی و مردانش سیاست خارجی است؛ امروز ترامپ روی کار آمده و به مشکلات ایران و آمریکا دامن می‌زند او بر خلاف اوباما که به دنبال مذاکره بود اعتقادی به گفت‌وگو ندارد و به دنبال چالش آفرینی است.

گروه‌های تندرو آتش زیر خاکستر هستند

وی در ادامه افزود: سیاست داخلی ما نیز از معضل و مشکلات خالی نیست گرچه گروه‌های افراطی و تندور بعد از انتخابات فعالیت‌شان را تا حدودی کاهش داده‌اند و دیگر دست به تخریب دولت نمی‌زنند اما می‌توان گفت این امر بیشتر شبیه آتش زیر خاکستر است و در آینده نه چندان دور اقدامات خود را از سر خواهند گرفت.

این استاد علوم سیاسی درباره فرصت‌های کابینه دوازدهم عنوان کرد: مهمترین فرصتی که دولت می‌تواند از آن بعد از برجام با توجه به کارشکنی‌های آمریکا، استفاده کند فضای به وجود آمده بین‌المللی است. کشور ما در گذشته وضعیت مطلوبی نداشت اما امروز بعد از برجام تا حدودی حالت عادی پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید در عرصه اقتصادی مراودات خارجی خود را از سر بگیریم آن هم در شرایطی که محدودیت‌های گذشته از بین رفته است. ما دیگر تحت فصل هفت منشور شورای امنیت قرار نداریم و می‌توانیم آزادانه‌تر عمل کنیم.

قنبری یادآور شد: گرچه تا حدودی تحریم‌های یک جانبه آمریکا به قوت خودشان باقی است، اما این دلیل نمی‌شود که ما نتوانیم از فرصت‌هایمان استفاده کنیم باید روابط خود را با کشورهای اروپایی آغاز و از برجام برای رفع موانع و مشکلات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برجام توانست بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه ما را به کشور بازگرداند آقای روحانی باید باتوجه به اختیاراتی که دارد در حفظ و گسترش برجام کوشش کند.

قنبری یادآور شد: رای آقای روحانی نسبت به دوره قبل بسیار افزایش یافته است آن هم در شرایطی که رای رقبای وی ثابت مانده است بنابراین او می‌تواند با توجه به این پشتوانه، بر چالش‌ها غلبه پیدا کند.

مدیریت وزرات‌خانه‌های اقتصادی به اصلاح‌طلبان رسید

این نماینده پیشین مجلس درباره دادن رأی اعتماد به وزرای دولت دوازدهم عنوان کرد: واقعا برای ما هم جای سوال دارد که چرا مجلس برای دادن رای اعتماد به آقای بیطرف این گونه عمل کرد.

وی در ادامه با بیان این که نمایندگان نیز تا حدودی از این رفتارشان پشیمان هستند، عنوان کرد:  مجلس با ندادن رای اعتماد به بیطرف، کشور را از حضور یک وزیر قوی و کارآمد محروم کرد.

قنبری در ادامه تصریح کرد: کسی فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی بیفتد اما افتاد، هر چند که گفتن این جملات، تکرار گذشته است اما امیدوارم کابینه در جهت مطلوبی گام بردارد.

وی در خصوص کابینه نیز اظهار داشت: ترکیب کابینه دوازدهم طوری است که عموما سعی شده افراد توانمند گذشته بمانند و افراد جدید نیز در حد آنان باشند. دولت مسئولیت خطیری در قبال مردم دارد و یادش باشد کابینه نمایانگر تفکر او است. به نظر می‌رسد مدیریت وزارتخانه‌های فرهنگی را آقای روحانی به اصولگرایان معتدل و اقتصادی‌ها را به اصلاح‌طلبان داده است چینش کابینه تا حدودی مطلوب به نظر می‌رسد و امیدوارم وزرا مطالبات مردم را برآورده کنند.