ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.09.2017, 7:05

«ادامه‌ی حصر، گنجی برای اصلاحات»/ یادداشت یک حقوقدان اصولگرا


دکتر محمدطاهر کنعانی

امروز خبری در فضای مجازی پیچید که حصر غیر قانونی ادامه دارد! گویا مسئولیتش را هم به شورای عالی امنیت ملی چسباندند تا بگویند با نظر رییس جمهور محترم بوده است.

ادامه ی حصر ثلاثه محصوره آن هم به طرز غیر قانونی، برای اصولگرایان بزرگ‌ترین هزینه اجتماعی است.

هر روز که حصر ادامه یابد برای اصولگرایان موجب موج‌های منفی استبداد و اعمال مجازات غیرقانونی و خودسرانه به همراه دارد. به عبارتی برای کلیت نظام اسلامی هم مسئولیت دارد و موجب تضعیف نظام می شود. زیرا می گویند که جمهوری اسلامی حتی فرزندان خودش راهم بر نمی‌تابد.

حصر غیرقانونی خلاف قانون اساسی و اصول حقوقی است‌. در مقابل ادامه‌ی  حصر موجب حیات و پویایی اصلاحات است. حصر، موجب تداوم  چهره‌ی مظلوم اصلاحات است.

پیام حصر، حصر سیاسی جامعه اصلاحات و بدنه‌ی اجتماعی قدرتمند جنبش سبز است. چیزی که موجب ادامه‌ی انسجام اصلاحات با بدنه اجتماعی جامعه می‌گردد.

من مشفقانه و دلسوزانه توصیه می‌کنم عمل خلاف قانون حصر و مجازات خلاف قانون محصورین را متوقف کنند. ادامه این ماجرا منطقی و عقلانی نیست.

ادامه حصر برای اصولگرایان چیزی جز بدنامی و نفرت عمومی ندارد. چرا هزینه‌ی یک کاری را بپردازند که سودی ندارد و از نظر شرعی و قانونی هم خلاف است و وزر وبال اخروی هم دارد و سود دنیوی هم ندارد؟!

شورای عالی امنیت ملی و هیچ نهادی بجز دادگاه صالح قانونی، صلاحیت  مجازات و بازداشت افراد را ندارد.

اگر این شورا صلاحیت دارد که افراد را حصر کند، پس می تواند سایر مجازات‌ها حتی اعدام را هم تصویب کند!

اگر شورای عالی امنیت ملی چنین کاری را در صلاحیت قانونی خود بداند به دلایل زیر استدلالش غلط وناصحیح است:

چون طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم به مجازات باید بموجب قانون باشد.

چون اقدامات سالب آزادی مجازات است.

حکم به مجازات باید بموجب حکم دادگاه صالح باشد.

چون طبق اصول حقوق بشر و قوانین داخلی مجازات باید تابع اصول دادرسی و محاکمه و حق دفاع باشد.

چون طبق اجماع فقیهان مجازات باید با حکم حضوری قاضی باشد و در فقه مجازات ارتجالی نامشروع است.

درنتیجه تداوم حصر موجب زیر سوال رفتن حاکمیت قانون و دولت حقوقی و ارزش‌ها و هنجارهای حقوقی و فقهی می شود. هر دولتی به مشروعیت نیاز دارد. تضعیف مشروعیت موجب تضعیف حاکمیت است.و قطعا به زیان کشور و ملک و ملت است.

بدنه اصولگرایان بهترین ‌نیروهای کشور هستند. حیف است این خواهران و برادران ارزشی فدای تصمیمات نابخردانه‌ی بزرگان بشوند. اصولگرایان سرمایه‌ی اجتماعی جامعه و عامل تداوم مشروعیت و اسلامیت نظام هستند. چرا بزرگ‌ترهای شان هر روز خودزنی سیاسی می‌کنند؟

از سویی ادامه حصر نوعی هزینه کردن از رهبری است. چون حصر مبنای قانونی ندارد؛ ناگزیر بر اساس حکم حکومتی تفسیر و منتسب به رهبری می‌نمایند. رهبری نهادی فراجناحی است. چرا تصمیم گیرندگان حصر نهاد رهبری و ولایت فقیه را هم فدای اهداف خود بسازند؟