ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.09.2017, 7:50

در دادگاه رسیدگی به شکایت علی مطهری چه گذشت


متهمان به جلسه آمده‌اند؛ پنج فرد نظامی. خیلی شفاف در جلسه می‌گویند آمر اصلی در فراخوان نیروها برای تجمع در فرودگاه شیراز، آنها نبوده‌اند.

به گزارش شرق، نام فرد مدنظر اما سر زبان‌ها است. آنها سر کارشان بوده‌اند که فرمان رسیده باید به فرودگاه شیراز بروند؛ جایی که بنا بوده علی مطهری از آنجا عازم دانشگاه شیراز شود و سخنرانی کند.

١٨ اسفند ٩٣، حمله انجام می‌شود؛ زمانی که علی مطهری، نماینده مجلس نهم، در یک تاکسی زرد‌رنگ عازم دانشگاه شده بود. موتورها و نیروها تاکسی را احاطه می‌کنند.

سنگ و آجر و اقلام دیگر به سمت خودرو روانه می‌شود. به فرمان فرد مد‌نظر، با آجرپاره از نماینده مجلس استقبال می‌شود. دلیلش نامعلوم است. رسم و نشان آمر اصلی آن روزها نامشخص بود؛ حالا متهمان بی‌هیچ رودربایستی، جلسه دادگاه را مکان مناسبی دیده‌اند که بگویند صرفا عامل این حمله بوده‌اند و آمر حالا به گفته مطهری، ارتقا هم گرفته است. 
علی مطهری در جلسه حاضر نیست؛ وکیلش به نیابت از او آمده تا پیگیر امور باشد. پیغام مطهری اما در دستان آقای وکیل است؛ آمر معرفی شود، مطهری رضایت خواهد داد.

نامه علی مطهری در دست وکیل او است. مطهری در متن نامه تأکید کرده: «دلیل شکایت این‌جانب از آمران حادثه شیراز، این بوده که این‌گونه حوادث تکرار نشود و این افراد ابزار دست دوستان نادان انقلاب قرار نگیرند».

در بخش دیگری از نامه مطهری نیز آمده: «از متهمان آمریت در آن حادثه انتظار دارم آمر اصلی را اعلام کنند. البته همه می‌شناسیم و متأسفانه ارتقا پیدا کرد و البته برای حفظ آبرویش او را معرفی نخواهیم کرد».

اسم آمر حمله را نمی‌گوییم
مصطفی ترک‌همدانی به ایلنا خبر داده: «در جلسه اخیر دادگاه حمله به علی مطهری، متهمان در دفاع از خود ضمن معرفی آمر اصلی در فراخوان نیروها برای تجمع در فرودگاه شیراز، فرد آمر مسئول دانسته‌اند».

خبرنگار «شرق» از وکیل مطهری خواسته تا اطلاعات بیشتری درباره آمر اصلی حمله به مطهری داده شود؛ چراکه شاید خیلی‌ها- برعکس آنچه آقای مطهری گفته‌اند- این فرد را نشناسند. ترک‌همدانی پاسخی به سؤال نداده و تأکید دارد بر اساس خواسته آقای مطهری، بنا داریم نامی از آمر اصلی حمله شیراز مطرح نشود.

به‌این‌ترتیب، جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت علی مطهری از متهمان حمله شیراز، به پایان رسیده است. آخرین جلسه دادگاه علی مطهری شش ساعت به طول انجامیده است.

شعبه یک دادگاه نظامی شیراز به ریاست قاضی صفری، میزبان وکیل و متهمان بود و تحقیق، بررسی و شنیدن آخرین دفاع متهمان و آمران حمله به علی مطهری در ۱۸ اسفند ۹۳ در فرودگاه شیراز، در دستور کار بوده است.

اخلال در جلسه ٦ساعته دادگاه
ترک‌همدانی به اخلال صورت‌گرفته در جلسه شش‌ساعته دادگاه علی مطهری اشاره دارد. او در پاسخ به سؤالی درباره بیان جزئیات این اخلال گفته: «به اخلالگر و موضوع اخلال نمی‌پردازم. فرد آمر در جلسه نبود. متهمان در دو جا به نقش آمر اشاره کردند؛ در جایی که وقفه پیش آمد، با خود متهمان حرف زدم. خودشان هم گفتند ما کاره‌ای نبوده‌ایم و وقتی فراخوان انجام شد، ما آمدیم. فراخوان به دستور بوده و در دفاعیات خود هم به‌صراحت به نقش آمر اشاره داشتند. اینکه تماس گرفتند و خواستند برای تجمع حاضر شویم».

وکیل علی مطهری همچنین تأکید کرده: «متهمان در جلسه گفته‌اند درست است ما افراد را دعوت کردیم؛ اما دستور داشتیم تا این کار را انجام دهیم». علی مطهری در جلسه دادگاه حاضر نشده است؛ اما آن‌طور که ترک‌همدانی گفته، «او در نامه‌ای رضایت مشروط خود را به معرفی آمر اصلی منوط دانست. به نظر می‌رسد شرایط برای مختومه‌شدن این پرونده مهیاست».

ترک‌همدانی همچنین تأکید کرده: «به‌ نظر می‌رسد از آنجا که شرط آقای مطهری محقق شده، نسبت به مابقی متهمان رضایت دهند؛ اما از آنجا که علاوه بر شاکی خصوصی، مدعی‌العموم هم از آنها شکایت کرده، رضایت موکل بنده فقط در صورت متهم شناخته‌شدن اینها، از اسباب تخفیف مجازات بوده و می‌تواند مؤثر باشد».

موتورسوارانی که دستور داشتند
اسفند ٩٣ همه‌چیز مهیای یک سخنرانی بود؛ علی مطهری در جمع دانشجویان محبوب است، صریح سخن می‌گوید و بارها در جمع‌های دانشجویی بی‌پرده به سؤال‌های خط قرمز پاسخ داده است. آن‌موقع گویا در شیراز آب‌و‌هوای سیاست به شکلی بود که سخنان علی مطهری تحمل نمی‌شد؛ اما ماجرا صرفا به تحمل سخنان او ختم نشد. دستور رسید گروهی به سمت فرودگاه شیراز بروند. تصاویر به‌جامانده از حمله موتورسواران و پرتاب‌کنندگان آجر، کماکان در موتورهای جست‌وجوگر آنلاین به چشم می‌خورد. کت‌وشلوار علی مطهری گوجه‌ای است؛ گویا علاوه بر پاره‌آجر، این هم بخش دیگری از میهمان‌نوازی برخی از علی مطهری بوده است.

مطهری پیش‌تر گفته بود ابعاد حمله به شکلی بود که امکان آسیب جدی نیز وجود داشت؛ چنانچه سرانجام احتمالی پرتاب پاره‌آجر و سنگ به سمت ماشین برای آن افراد مشخص بود. علاوه بر علی مطهری، تندروها  سال بعد مانع از سخنرانی الهه کولایی در شیراز شدند؛ البته با روشی مترقیانه‌‌تر.

برای توقف سخنرانی کولایی، طرحی نو درانداختند
کولایی که از هواپیما پایین آمد و پایش به فرودگاه شیراز رسید، دو طرفش نشستند و مؤدبانه از او خواستند با پرواز بعدی راهی تهران شود. این‌طور بود که کولایی را این بار به شکل وی‌آی‌پی، سوار ماشین‌های مخصوص فرودگاه و تا پایین پرواز اسکورت کردند. به‌این‌ترتیب، سخنرانی کولایی با حاشیه‌ای کم در شیراز منتفی شد.

علی مطهری حالا نایب‌رئیس مجلس است. پرونده شیراز به سمت مختومه‌شدن پیش می‌رود. از اسفند ٩٣ تا شهریور ٩٦ راه درازی است؛ سه سال پیگیری مدام پرونده‌ای که ماحصل یک دستور بود و نزدیک به یک ساعت صف‌آرایی و دقایقی حمله؛ حمله‌ای که حالا بنا است درس عبرتی برای دیگر تندروها شود تا برابر رأی مخالف، دست به سنگ و پاره‌آجر نبرند.