ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 31.08.2017, 19:41

روحانی: نمی‌شود که بگوییم مدیران ارشد کشور تنها از یک مذهب باشند


بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی در «سیزدهمین جشنواره شهید رجایی»:

* نمی‌شود که بگوییم مدیران ارشد کشور، تنها از یک مذهب باشند و بقیه را کنار بگذاریم، چرا که همه جزو ملت ایران هستند و اگر بناست آنها به تکالیف‌شان مانند رفتن به سربازی و پرداخت مالیات مانند سایر مردم عمل کنند، باید از امتیازات یکسان نیز برخوردار باشند و نباید تنها در دوران انتخابات از آنها استفاده کرده و آنها را پای صندوق‌ بیاوریم ما یک ملت به نام ملت ایران هستیم.

* اگر در کشور خواستار وحدت، انسجام و یکپارچگی هستیم، باید مبنای ما در مدیریت شایسته‌سالاری باشد نه وابستگی به این حزب یا آن جناح و مذهب خاص. اگر قرار است همه اختیارات و مسئولیت‌ها در اختیار گروهی که حاکم است، باشد، پس بقیه گروه‌ها و جناح‌ها در این مدت به مرخصی بروند.

* گروه حاکم باید برای کل ملت ایران تلاش کنند. متأسفانه در کشور ما چرخش مدیریت به کندی انجام می‌شود و در این راستا در جریان انتخاب وزرای دولت دوازدهم در مشورت‌ها و پیشنهاداتی که به بنده می‌شد، همه افراد با سنین بالا بودند.

* گردش مدیران و حضور نخبگان و جوانان در سمت‌های مختلف، انجام نمی‌شود. به همین خاطر به همه وزرای دولت دوازدهم دستور دادم  که هر وزیر باید دو جوان را در سمت‌های بالای مدیریتی و حتی معاون وزیر بکار بگیرد، چرا که معتقدم که باید در این سال‌ها جوانان را بالا آورده و به آنها تجربه و آموزش لازم را بدهیم. این جوانان شور، نشاط و سلامتی بهتری دارند و می‌توانند امور را بهتر مدیریت کنند.

* زنان ما از لحاظ قدرت، دانش، تدبیر و مدیریت چیزی کم از مردان ندارند و بخاطر اینکه در این سال‌ها زنان را از لحاظ مدیریت بالا نیاوردیم، امروز دچار مشکل هستیم.

* انحصار بزرگترین بلا برای بخش‌های مختلف کشور است. باید انحصار را شکسته و خدمات را رقابتی کرده و در اختیار مردم بگذاریم، چرا که مردم بهتر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تر کار کرده و امور را به انجام می‌رساند. باید خدمات را به مردم واگذار کنیم و در کشور، رقابت آزاد ایجاد نماییم چرا که بخش مردمی قطعاً دلسوزانه‌تر، تلاش و فعالیت می‌کند.

* امروز سیستم دولتی به طور ذاتی کهنه و فرسوده شده و قادر به انجام امور با کیفیت مناسب نیست. بخش خصوصی موفق است و ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کارها به مردم واگذار شود.