ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.08.2017, 9:02

کسانی که سنگ «مذهب» را به سینه می‌زنند خیرخواه اسلام و کشور نیستند


علت اصلی بحران در کشورهای اسلامی «انحصارطلبی»، «تنگ‌نظری» و «بی‌توجهی به حقوق اقوام و مذاهب» ‌است

مولوی عبدالحمید گفت: به باور ما بهترین راه حل مشکلات جهان اسلام و برقراری تفاهم و اخوت و برادری، رعایت حقوق اقوام و مذاهب در کشورهای مختلف است. بررسی و آسیب‌شناسی مسائل امروز جهان اسلام نشان می‌دهد که مشکلات ایجادشده در کشورهای اسلامی ناشی از انحصارطلبی، تنگ‌نظری و کوته‌بینی است.
رئیس شورای هماهنگی مدارس دینی اهل‌سنت سیستان‌وبلوچستان اظهار داشتند: اگر به حقوق اقلیت‌ها در کشورهای مختلف توجه شود راه حل منازعات خاورمیانه آسان خواهد بود. ما معتقدیم اگر حقوق حوثی‌ها در یمن که یک اقلیت هستند توسط دولت قبلی به رسمیت شناخته شده و در کابینه مشارکت داده می‌شدند جریان یمن اتفاق نمی‌افتاد و قدرت‌های دنیا و استعمارگرانی که نابودی جهان اسلام را می‌خواهند سوءاستفاده نمی‌کردند. دیکتاتور سابق عراق نیز همین اشتباه را مرتکب شد و حقوق اقوام و مذاهب ازجمله شیعیان را رعایت نکرد، متاسفانه دولت بعد از سقوط دیکتاتور عراق نیز حقوق اهل‌سنت را رعایت نکرد.

در انتخاب معاونین وزرا، استانداران و دیگر مناصب کلان مدیریتی از اهل‌سنت استفاده شود

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان بیان داشت: انتظار ما از دولت دوازدهم این بود که حداقل یک وزیر اهل‌سنت و یک وزیر زن در کابینه حضور داشته باشند. این می‌توانست تدبیر محکمی برای دولت تدبیر و امید باشد و موجبات جلب رضایتمندی ملت ایران از همه اقوام و مذاهب را فراهم آورد. این سیاست محکم می‌توانست به نفع ایران و جهان اسلام باشد و بازخورد وسیعی در جهان داشته باشد و عزت و سربلندی ایران و ایرانی را در جهان افزایش دهد. در صورتی که چنین اتفاقی می‌افتاد ایران از سوی جامعه جهانی مورد تحسین و تمجید قرار می‌گرفت.

او افزود: انتظار می‌رفت اهل‌سنت پس از ۳۸ سال محرومیت از حضور در مناصب بالای مدیریتی، در کابینه دولت تدبیر و امید مشارکت داده می‌شدند. متاسفانه این اقدام صورت نگرفت و لیست اعضای کابینه بدون حضور اهل‌سنت و زنان منتشر شد، اما معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به بخشی از اعتراضات جامعه اعلام کرده است که رئیس‌جمهور دستور داده‌اند تا وزرا یکی از معاونین خود را از بین زنان انتخاب کنند.

مولانا عبدالحمید گفت: وقتی در قانون اساسی تصریح شده است رئیس‌جمهور باید از اکثریت شیعه اثنی عشری باشد، شرط انصاف آن بود که تعدادی از وزرا از میان اهل‌سنت که اکثریت دوم جامعه ایران هستند انتخاب می‌شدند زیرا در قانون اساسی هیچ‌گونه منعی برای بکارگیری اهل‌سنت در سطح وزیر و… وجود ندارد؛ حال که این اقدام صورت نگرفته است انتظار می‌رود که در سطح معاونین وزرا و استانداران و دیگر مناصب بالای مدیریتی از شایستگان و توانمندان اهل‌سنت استفاده شود.
ایشان افزودند: وقتی در قانون هیچ‌گونه منعی برای بکارگیری اهل‌سنت به عنوان وزیر، معاون وزیر، مدیر و استخدام اهل‌سنت وجود ندارد، چرا مسئولین امر فرصت خدمت کردن را از اهل‌سنت دریغ می‌ورزند؟!

این پیشوای مذهبی اهل‌سنت گفت: ما بارها گفته‌ایم که ما اهل‌سنت ایرانی هستیم و همان‌گونه که به اسلام افتخار می‌کنیم، به ایرانی‌بودن خود نیز افتخار می‌کنیم و وطن‌دوستی در دل‌های ماست. ما به نوبه خود به هیچ کشور و ملتی اجازه نمی‌دهیم وطن عزیز ما را مورد تجاوز قرار دهد. ملت ایران اعم از شیعه و سنی و اقوام و مذاهب در ۸ سال دفاع مقدس در یک سنگر و کنار هم جنگیدند. هم‌وطنان کُرد و علمای اهل‌سنت برای دفاع از کشور کشته دادند. آبا و اجداد اهل‌سنت برای همین وطن کشته شده‌اند. در جریانات داخلی نیز اهل‌سنت وفاداری خودشان را به کشور نشان دادند. لذا انگیزه‌ی دفاع از تمامیت ارضی کشور و دفاع از مرزهای میهن اسلامی در اهل‌سنت وجود دارد.

انتظار داریم اهل‌سنت در نیروهای مسلح و دستگاه قضایی استخدام شوند
او گفت: جای تاسف و حسرت است که در نیروهای مسلح به‌جز سربازان عادی اثر چندانی از نیروهای اهل‌سنت به‌عنوان کادر اصلی نیست. برای بنده دردآور بود که ۱۰ نفر از نیروهای عزیز مرزبانی در نوار مرزی به شهادت رسیدند، اما در میان آنان حتی یک نفر اهل‌سنت نبود. زمانی ما احساس سربلندی و افتخار می‌کردیم که در بین شهدا ۵ نفر از برادران شیعه و ۵ نفر از اهل‌سنت می‌بودند. اگر خون شیعه و سنی با هم در دفاع از امنیت و تمامیت ارضی کشور ریخته شود این امر موجب اتحاد میان ملت می‌شود. مردم از شنیدن کلمه شعاری “وحدت” خسته شده‌اند و می‌گویند شعار ندهید و عمل کنید.