ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 12.08.2017, 22:02

سپردن سکان وزارت علوم به میلی‌منفردها و فرجی‌دانا


تعدادی از فعالان ستاد دانشجویی روحانی در انتخابات، در نامه‌ای به رییس‌جمهوری بر لزوم تلاش برای بازگشت «امید به دانشگاه» تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جمعی از فعالان ستاد دانشجویى دکتر حسن روحانى در جریان انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهوری بر لزوم استمرار به حضور وزرایى از جنس مطالبات دانشگاه تاکید کردند.

در متن این نامه آمده است:

به نام خدا

حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

زمان زیادی از حماسه مردم در ۲۹ اردیبهشت نگذشته است. عظمت این انتخابات در این است که جامعه بالنده ما مشی اعتدال و اصلاح را پسندید. این انتخاب را باید به هر کسی که دل در گروی سربلندی و پیشرفت این آب و خاک دارد تبریک گفت. خرسندیم که جنابعالی به صفت یکی از فرزندان امام و یاران انقلاب با تجاربی درخشان مجدداً مورد وثوق اکثریت رأی دهندگان قرار گرفته‌اید.

نویسندگان این نامه، جمعی از یاران و همراهان شما در ستادهای دانشجویی هستند. در ایام انتخابات، وظیفه خود می‌دانستیم بر شعله آتش توقعات فزاینده ندمیم و خود را بیش از طرح مطالبه، در موضع پاسخ به مطالبات ببینیم. کوشیدیم با عدد و رقم و شاخص، با برهان و دلیل و با صوت و تصویر و متن، راوی تلاش‌ها و زحمات دولت یازدهم باشیم. رفت و آمدهای ما در فضاهای واقعی و مجازی و گفتگوهای رو در روی آن روز‌ها، سرمایه‌ای برای امروز ماست که به پشتوانه آن، در این مجال، مصدع اوقات شریف شده‌ایم. اینک در آستانه تشکیل دولت دوازدهم، وظیفه خود می‌دانیم مطالبات و دغدغه‌های جامعه دانشگاهی را که رأی و نظرشان با جریان اصلاحی- اعتدالی است با شما در میان گذاریم.

دانشگاه مهم‌ترین پایگاه اجتماعی شما در طول این سال‌ها بوده است. دانشجویان مهم‌ترین پیام‌رسانان پیام شما به جامعه در ایام انتخابات بودند. سرخوردگی و یأس این قشر گسترده نه تنها آموزش عالی را با خسران مواجه می‌کند؛ بلکه ادامه راه دولت اعتدال در مقابل هجمه‌ها و ناهمواری‌ها را نیز دشوار می‌سازد. دولت یازدهم با انتخاب مسیری صحیح در عرصه آموزش عالی، توانست فضای دانشگاه‌ها را پس از سال‌ها از رخوت خارج کند.

بازگرداندن اساتید به ناحق اخراج شده و دانشجویان محروم از تحصیل، صدور مجوز گشایش تشکل‌های اسلامی دانشجویی و فضای باز سیاسی و فرهنگی بخشی از تحولاتی بود که در این مسیر حاصل شد. با این وجود آنچه که در سال‌های پایانی دولت بر دانشگاه و دانشجویان گذشت، با وعده‌ها و شعارهای دولت اعتدال فاصله زیادی داشت. محدودیت‌ها و فشارهای وارده بر فعالین دانشجویی در این سال‌ها بسیار بود. بسیاری از رویه‌های فراقانونی محدود کننده که متوقف شده بود، مجددا از سر گرفته شد؛ اما دانشجویان صادقانه و کریمانه با وجود همه فشار‌ها و سختی‌ها دوباره آمدند، دعوت شما را اجابت کردند و در راه‌اندازی موج عظیم مشارکت مردم ایفای نقش کردند. اینک نوبت حضرتعالی است که سلام آن‌ها را پاسخ گویید و دربگشایید.

جناب آقای دکتر روحانی!

انتصاب عزیزان دکتر فرجی‌دانا و دکتر میلی منفرد برای اداره ستاد دانشگاهیان حضرتعالی، امید را در میان دانشجویان دوچندان کرد؛ اما برخی از اسامی که این روز‌ها در اخبار و رسانه‌ها به عنوان گزینه‌های احتمالی وزارت علوم مطرح می‌شوند، نه تنها فرسنگ‌ها با خواسته‌ها و مطالبات دانشجویان و دانشگاهیان فاصله دارند، بلکه حتی با فرمایشات حضرتعالی در میان دانشگاهیان و در ایام انتخابات نیز مطابقت ندارد.

ما به عنوان جمعی از مسئولین ستادهای انتخاباتی دانشجویی حضرتعالی، مشفقانه و دلسوزانه، به اطلاع می‌رسانیم که گزینش چنین افرادی برای وزارت علوم احتمال دلسردی و یأس دانشجویان را به دنبال دارد. این رخداد می‌تواند موجبات شکاف را در میان بدنه حامیان دولت فراهم آورد. یقیناً کشور و دولت برای ادامه این مسیر و ایستادگی در مقابل هجمه‌ها و تخریب‌ها به این قشر آگاه و فهیم نیاز دارد.

در شرایط فعلی که وزارت علوم برای احقاق حقوق اولیه دانشگاهیان با انواع چالش‌ها روبروست، ثبات قدم، ایثارگری و توان ایستادگی، ویژگی اولیه وزیر علوم مطلوب دانشگاهیان است. زحمات دانشجویانی که با وجود همه گلایه‌ها از مداخلات و رویه‌هایی که بر خلاف خواست شما در دانشگاه بود، روز‌ها و شب‌های تبلیغات را در خیابان‌ها و محافل و مجالس، صرف تبلیغ گفتمان اعتدال و اقناع عموم برای رأی به ادامه این مسیر کردند، تنها با انتخاب وزیری آگاه، دارای بینش سیاسی و از خودگذشته در راه حفاظت از کیان دانشگاه، قدردانی می‌شود. جناب آقای رئیس جمهور با سپردن سکان وزارت علوم به اساتید برجسته، آگاه، انقلابی و خوشفکری چون میلی منفرد‌ها و فرجی دانا‌ها موفقیت آموزش عالی در دولت دوم خود را تضمین کنید.

آن‌چه گفته شد، برخی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جمعی است که بیشترین علاقه را به جنابعالی و بیشترین امید را به توفیقات دولت دوازدهم دارند و با جان و دل آماده‌اند تا شما را تا ایران ۱۴۰۰ همراهی کنند. می‌دانیم که می‌دانید، آن‌چه آمد، سراسر از سر شفقت، خیرخواهی و دلسوزی بود. رجاء واثق داریم که با بلندنظری و تدبیر، تصمیم شایسته را برای موفقیت آموزش عالی کشور اتخاذ خواهید کرد.

«مَا تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ»

مسئولین ستاد دانشجویی مرکزی و جمعی از ستادهای دانشجویی استانی حضرتعالی در ایام انتخابات