ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.07.2017, 9:16

اولویت دولت دوازدهم برای اصلاحی ریشه‌ای


اعتماد / صادق زیباكلام

بزرگ‌ترین وظیفه دولت دوازدهم گذار از طرح مسائل كلی و كلان از این شكل شعارگونه و رسیدن به واقعیت‌های موجود است. تا به امروز وقتی مسوولان كشور در مورد مسائل جامعه صحبت كرده‌اند، به كلی‌گویی‌ها بسنده كرده‌اند. عنوان كرده‌اند كه باید عدالت و برابری به وجود بیاید؛ امكانات برابر باید برای همه ایجاد شود، وحدت بین نیروهای سیاسی و مردم باید ایجاد شود و خودكفایی و استقلال كشور باید دنبال شود. لیكن آقای روحانی با پشتوانه رای سنگینی كه در ٢٩ اردیبهشت ماه كسب كرد و با توجه به اینكه بسیاری از نخبگان و تحصیلكردگان كشور به او رای دادند، باید دست به تحولی اساسی بزند.

امروز دیگر لازم است كه آقای روحانی كشور را از كلی‌گویی و حرف‌های شعاری زدن بیرون بیاورد و راه را برای ستادهای ارایه راه‌حل عینی باز كند. اگر نتوانسته‌ایم تا به الان جامعه‌ای عادل به وجود آوریم؛ اگر نتوانستیم مساوات و برابری را در مقایسه با خیلی از كشورهای دیگر پررنگ كنیم، ایراد كار از كجا بوده است؟ باید‌ها و نبایدها چیست؟

امروز واجب است كه دولت تدبیر و امید مشكلات و مسائل را با مردم در میان بگذارد. به مردم بازگو كند كه چه میزان از تولید ناخالص ملی كشور زیرنظر دولت به عنوان قوه مجریه و پاسخگو به مجلس شورای اسلامی است و چه میزان از آن اساسا خارج از كنترل قوای مجریه و مقننه است.

همچنین استفاده از نخبگان یكی از مهم‌ترین ماموریت‌های آقای روحانی است. امروز نزدیك به ٤ دهه از استقرار جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد اما كمتر شنیده‌ایم كه مسوولان كشور بیان كنند كه در ارتباط با یك معضل یا ناهنجاری، اساتید دانشگاه، متخصصین، فرهیختگان و حوزویان مشكلات را بررسی كنند. در مقابل مسوولان تصور می‌كنند همه ضعف‌ها را می‌دانند و راه‌حلشان را نیز می‌شناسند. ولی در نگاه اول می‌بینیم كه ما به طور مرتب درجا زده‌ایم. علت این است كه نگاه‌های شعارزده‌ای به مسائل داریم و با واقعیت‌ها خیلی همراهی نمی‌كنیم.

امید است آقای روحانی بتواند در دور دوم كشور را از شعارزدگی، كلی‌گویی و انشانویسی جدا كند و به دنیای واقعیت‌ها پا بگذارد. به جای صحبت از پیشرفت و عدالت ریشه‌ها را بشناسیم و موانع بر سر راه‌شان را بررسی كنیم. چه عواملی باعث شده تا این حد فساد در جامعه گسترش پیدا كند؟ با وجود اینكه همه می‌خواهیم عدالت، مساوات و برابری به وجود بیاید ولی روز‌به‌روز شكاف طبقاتی در جامعه بیشتر شده است.

امید است كه بیشتر به علم و دانش بها داده شود و نگاه به اساتید و پژوهشگران نگاهی ایدئولوژیك‌زده نباشد. این بزرگ‌ترین خدمتی است كه آقای روحانی می‌تواند برای كشور انجام دهد.