ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 10.07.2017, 20:24

قطر: ۳۴۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داریم


دویچه وله: رئیس بانک مرکزی قطر می‌گوید کشورش به اندازه کافی پول دارد تا در برابر هرگونه شوکی مقاومت کند. مقا‌م‌های قطر هم‌چنین می‌گویند که خسارت شرکت‌ها و اشخاص ناشی از محاصره اقتصادی ۴ کشور عربی را جبران خواهند کرد.

عبدالله بن سعود آل ثانی، رئیس بانک مرکزی قطر در گفت‌وگویی با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا اعلام کرد، کشورش ۳۴۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد و با این پول می‌تواند در برابر هرگونه شوک ناشی از محاصره عربستان و  متحدان آن مقاومت کند.

گفت‌وگوی رئیس بانک مرکزی قطر روز دوشنبه (۱۰ ژوئیه / ۱۹ تیرماه) در وبسایت شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» منتشر شد.
عبدالله بن سعود گفته است، هم‌اکنون ۴۰ میلیارد دلار ذخیره در بانک مرکزی و ۳۰۰ میلیارد دلار هم در» صندوق سرمایه‌گذاری ملی» در اختیار دارد که هر آن می‌تواند به پول نقد تبدیل شود.

رئیس بانک مرکزی قطر اضافه کرده: «این اعتبار سیستم ماست. ما به اندازه کافی پول داریم تا بتوانیم در برابر هر شوکی از خود محافظت کنیم.»

»صندوق سرمایه‌گذاری ملی» قطر در سال ۲۰۰۵ تشکیل شده و سرمایه‌گذاری این کشور در بازارهای جهانی را مدیریت می‌کند. به‌طور مثال قطر سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنایع خودروسازی و بانک‌های آلمان دارد. برخی رسانه‌های آلمان میزان سرمایه‌گذاری قطر در این کشور را بالغ بر ۳۰۰ میلیارد دلار گزارش کرده‌اند.

جبران خسارات شرکت‌ها و اشخاص

قطر هم‌چنین نهادی را با عنوان «کمیسیون درخواست غرامت» برای جبران خسارات ناشی از محاصره اقتصادی ۴ کشور عربی برپا کرده است. این نهاد روز یکشنبه (۹ ژوئیه / ۱۸ تیر ماه) کار خود را آغاز کرد.

«کمیسیون درخواست غرامت» به شکایت‌ها و پرونده‌های افراد حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی که از تحریم قطر متحمل خسارت مادی شده‌اند، رسیدگی خواهد کرد. به گفته وزیر دادگستری قطر، این کمیسیون همه درخواست‌ها را بررسی خواهد کرد.

علی بن فطیس المری، دادستان کل قطر روز یکشنبه گفت، ریاست این کمیسیون بر عهده دادستانی کل خواهد بود. وزارتخانه‌های امور خارجه و دادگستری نیز  در آن عضویت خواهند داشت.

به گفته دادستان کل قطر، این کمیسیون همه شکایت‌های داخلی و خارجی را دریافت و سپس بررسی آنها را به دفاتر حقوقی بین‌المللی واگذار خواهد کرد.

از یک ماه پیش ۴ کشور عربستان، بحرین، مصر و امارات ارتباط دیپلماتیک و هرگونه ارتباط زمینی و هوایی و نیز تجاری خود با قطر را قطع کردند. قطر تنها با امارات ارتباط زمینی دارد. دالان‌های هوایی ۴ کشور تحریم‌کننده نیز به روی هواپیماهای قطری بسته شده است. تنها راه دریایی و هوایی باز قطر مسیر ایران است.

۴ کشور تحریم‌کننده چند روز پس از آغاز تحریم‌ها، یک فهرست ۱۳ ماده‌ای با ضرب‌الاجل ۱۰ روزه به قطر تحویل دادند و اعلام کردند در صورت اجرای آنها تحریم قطر پایان خواهد یافت. مهلت ۱۰ روز تمام شد اما عربستان سعودی اعلام کرد که قطر خواسته‌های آنها را رد کرده است.

قطع روابط با ایران، تعطیلی شبکه تلویزیونی «الجزیره» و پایان دادن به حضور نظامی ترکیه در قطر از جمله خواسته‌های ۴ کشور محاصره‌کننده از قطر است. این ۴ کشور هم‌چنین قطر را به «حمایت از تروریسم» متهم کرده‌اند که قطر به شدت آن را رد می‌کند.