ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 10.07.2017, 12:32

بازداشت مجدد بقایی/صدور قرار وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی


شرق: روز گذشته خبر بازداشت حمیدرضا بقایی در فضای مجازی منتشر شد. علی‌اکبر جوانفکر مشاور احمدی‌نژاد این خبر را تأیید کرده و علت بازداشت معاون رئیس دولت سابق را عدم توانایی او در تأمین وثیقه ٥٠ میلیارد تومانی اعلام کرده است. آن‌طور‌که جوانفکر توضیح داده، این بازداشت در ادامه پرونده‌ای است که بقایی پیش از این نیز - در خرداد سال ٩٤– به‌دلیل آن بازداشت شده و بعد از هشت ماه با قرار کفالت آزاد شد.

جوانفکر در توضیح بیشتر به «دولت بهار» گفته: «جناب آقای حمید بقایی با شکایت دولت یازدهم بازداشت می‌شود و درحالی‌که با توجه به موضوع شکایت هیچ نیازی به بازداشت ایشان نبود، اما متأسفانه به مدت ٢٢٥ روز آقای بقایی را در زندان در بازداشت نگه داشتند که بخش عمده آن در زندان انفرادی بوده است و سرانجام بدون کیفرخواست و بدون وثیقه و بر اساس دستور یک مقام عالی نظام، فقط با قید کفالت آزاد شد. اکنون قریب یک سال و نیم از آزادی آقای بقایی سپری شده است و امروز به دستور همان بازپرس، نامبرده را با همراهی مأموران اعزامی از سوی دستگاه قضائی، از مقابل منزل بازداشت كردند و به دادسرا بردند. در آنجا به ایشان گفتند شما را احضار کرده‌ایم ولی در بازپرسی حاضر نشده‌اید. آقای بقایی پاسخ داده‌اند که این احضاریه به دست بنده نرسیده است. بازپرس گفته است آدرس شما را پیدا نکردیم. آقای بقایی پاسخ داده‌اند که منزل من همان‌ جایی بوده است که مأموران دستگاه قضائی قبلا آنجا را بازرسی کرده‌اند و امروز هم بنده را از همان جا بازداشت کردند. ضمنا بنده دو وکیل و دو کفیل معرفی کرده‌ام، باید احضاریه را به آنها ابلاغ می‌کردید. به هر تقدیر بازپرس پرونده با ادعای اینکه ممکن است ایشان را احضار کنند ولی در دادسرا حاضر نشوند، قرار کفالت را تغییر داده و برای نامبرده یک وثیقه ٥٠میلیاردتومانی صادر کرده است که تأمین چنین وثیقه‌ای برای آقای بقایی غیرممکن است و به همین دلیل بازپرس مربوطه بار دیگر حکم به بازداشت ایشان داده است...»

ماجرای بازداشت قبلی
پس انتخابات ٩٢، اكبر تركان كه به سمت دبیری شورای هماهنگی مناطق آزاد منصوب شده بود، به افشاگری درباره عملكرد دولت قبل پرداخت. حمیدرضا بقایی نیز كه در دولت احمدی‌نژاد سمت‌های بسیاری - از جمله معاونت اجرائی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دبیری شورای عالی مناطق آزاد كشور - را برعهده داشت به دفاع از خود و همكارانش برخاست و همین، منجر به بروز جدال لفظی میان او و تركان شد. بقایی حتی تهدید كرده بود از مسئولان دولت روحانی، از جمله تركان و جهانگیری شكایت خواهد کرد، بااین‌حال قبل از آن که بتواند تهدید خود را عملیاتی کند، خودش در ١٨ خرداد ٩٤  بازداشت شد. بازداشتی که هشت ماه به طول انجامید. درباره علت بازداشت بقایی توضیح رسمی داده نشد، اما وکیلش به باشگاه خبرنگاران جوان گفته: «...اتهامی که به آقای بقایی منتسب شده مربوط است به اواخر دولت دهم که بحث پرداخت پاداش به برخی وزیران، مسئولان و مقامات دولتی مطرح بوده و نهایتاً تصمیم گرفته می‌شود به جای پرداخت پاداش مستقیم به این افراد، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به وسیله نهاد ریاست‌جمهوری به صندوق قرض‌الحسنه‌ای که ۱۶ نفر از مقامات و مسئولان دولتی از آن صندوق وام گرفته بودند، پرداخت شود تا از محل این ۳۰۰ میلیون تومان تمام یا بخشی از وام‌های دریافتی این افراد از آن صندوق تا سقف ۲۵ میلیون تومان تسویه شود و النهایه مبلغ مذکور در اواخر مسئولیت آقای بقایی به عنوان معاون اجرائی و سرپرست نهاد به صندوق مذکور پرداخت شده است. نام خود آقای بقایی هم در آن لیست ۱۶نفره‌ای که بخشی از وام‌هایشان به وسیله نهاد تسویه شده، قرار داشته است و ۲۵ میلیون تومان از وام دریافتی ایشان تسویه شده است. دادسرای محترم پرداخت این مبلغ از سوی سرپرست وقت نهاد ریاست‌جمهوری را غیرقانونی و مجرمانه تشخیص داده و اتهام اختلاس به آقای بقایی تفهیم و ایشان از تاریخ ١٨/٣/١٣٩٤ بازداشت شده‌اند».

بقایی کیست
بقایی یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها - البته بعد از اسفندیار رحیم‌مشایی- به محمود احمدی‌نژاد است. ثبت نام بقایی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته و البته حضور مجدد او در عرصه سیاست در کنار احمدی‌نژاد و مشایی، آنها را به سه‌گانه جذابی در فضای مجازی تبدیل کرده بود. این سه چهره با ارسال ویدئوهای متعدد و متنوع درباره موضوعات مختلف - از تبلیغ برای روز درختکاری گرفته تا تبریک نوروز - تلاش می‌كردند خود را در مركز توجه رسانه‌ها قرار دهند؛ هرچند اغلب كاربران شبكه‌های اجتماعی با ویدئوهایی كه این سه نفر به اشتراك می‌گذاشتند، برخوردی طنزآمیز داشتند. هرچه زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیك می‌شد، بروز رسانه‌ای تیم‌ سه‌نفره احمدی‌نژاد، مشایی و بقایی بیشتر می‌شد و احمدی‌نژاد كه آن روزها نقش سخنگویی بقایی همیشه‌ساكت را بر عهده گرفته بود، او را به عنوان نامزد اصلح معرفی می‌كرد. بقایی البته عبارت‌های حساسیت‌برانگیزی نیز بر زبان می‌‌آورد. ازجمله: «در بازجویی‌ها گفتند حرف‌هایی بزنم. امیدوارم فیلم‌های بازجویی‌های من را پخش کنند؛ چون جنبه آموزشی دارد که در برابر بازجو چه کار کنید». اما ستاره این جمع سه‌نفره همچنان محمود احمدی‌نژاد بود با جملاتی مانند: «هیچ دو نفری در دنیا شبیه به هم نیستند به جز من و مشایی و بقایی.» این سه نفر در مهلت ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری، دست در دست هم و «زنده‌باد بهار»گویان وارد ساختمان وزارت کشور شدند، درحالی‌که به نظر می‌رسید احمدی‌نژاد و مشایی برای مشایعت بقایی راهی ساختمان وزارت کشور شده باشند، اما در یک لحظه غافلگیرکننده، محمود هم برای انتخابات ثبت‌نام کرد. در نهایت هم نه صلاحیت احمدی‌نژاد تأیید شد و نه بقایی.

بقایی از وزارت اطلاعات تا صداوسیما
حمیدرضا بقایی، متولد ١٣٤٨ همدان است. در سال ١٣٦٦، به استخدام وزارت اطلاعات درآمد و هم‌زمان در دانشکده امام باقر (ع) (دانشگاه تخصصی وزارت اطلاعات) به تحصیل پرداخت و سه‌سال‌ونیم بعد در رشته «بررسی اطلاعات» لیسانس گرفت. منابع نزدیک به او گفته‌اند که مدیریت یا علوم اجتماعی هم خوانده و به این مورد می‌توان مهندسی آی‌تی را هم اضافه کرد. در سال ٩٠ نیز فوق لیسانس جغرافیای سیاسی گرفت. آن‌طور که سایت باشگاه خبرنگاران جوان نوشته، او به مدت شش سال در حوزه ضد جاسوسی عراق در وزارت اطلاعات به‌عنوان رئیس اداره بررسی فعالیت کرد و در سال ١٣٧٢ به اداره کل امور اجتماعی وزارت کشور منتقل شد و تا سال ١٣٧٨ در این وزارتخانه فعالیت کرد.در وزارت کشور رئیس گروه آمار و اطلاعات و سپس رئیس گروه شوراهای اسلامی در اداره کل امور اجتماعی بود. آخرین سمت بقایی در وزارت کشور معاون اداره کل بازرسی و رسیدگی به شکایات بود. در سال ١٣٧٨ از وزارت کشور به صداوسیما رفت و در سمت مشاور مدیر شبکه پیام و مدیر «طرح و برنامه» این شبکه مشغول شد. همان زمان، مشایی هم در رادیو پیام حاضر بود و احتمالا ارتباط این دو نفر از همین جا شروع شده است. سال ٨١ وقتی احمدی‌نژاد شهردار تهران شد، ریاست سازمان فرهنگی و هنری به مشایی رسید و بقایی هم مشاور رئیس و سرپرست مرکز فناوری اطلاعات این سازمان. با صعود احمدی‌نژاد به ریاست‌جمهوری، مشایی و بقایی هم راهی دولت شدند. تا سال ٨٨ كه مشایی از سازمان میراث فرهنگی رفت، بقایی برای افكار عمومی چندان نام‌آشنا نبود اما از آن زمان به بعد هم حضور رسانه‌ای‌ و حاشیه‌هایش رو به‌ افزایش گذاشت، هم سمت‌هایی كه از سوی رئیس دولت به او واگذار می‌شد. او بین سال‌های ٩٠ تا ٩٢ معاون اجرائی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری بود. بقایی یک ماه پس از ارتقای مقام به معاونت اجرائی از سوی دیوان عدالت اداری، به علت ارتکاب «برخی تخلفات» در سمت ریاست سازمان گردشگری، به مدت چهار سال از هرگونه خدمت دولتی محروم شد؛ اما پس از مدتی این حکم از سوی قضات دیوان نقض و مجددا به دادگاه تجدید نظر ارجاع شد؛ مرحله تجدیدنظرخواهی که طولانی شد، از حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، درباره علتش سؤال کردند، او پاسخ داد: «آقایان در این مرحله از بند «پ» (کنایه از پارتی‌بازی) استفاده کردند».