ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 09.07.2017, 9:11

سلیمانی: برخورد سخت میان آمریکا با روسیه و ایران صورت نمی‌گیرد


رئیس‌جمهوری آمریکا در حالت فعلی از تمامی مواضع خود عدول کرد اما نظم بین‌الملل به وی اجازه نمی‌دهد که بخواهد علیه روسیه وارد درگیری سخت شود و هرگز این موضوع اتفاق نخواهد افتاد.

«افشار سلیمانی» سفیر سابق ایران در آذربایجان در تحلیل سفر اخیر ترامپ به لهستان و انعقاد قرارداد سامانه موشکی پاتریوت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: آمریکا در دوره ترامپ رویکردش را در پرونده سوریه تغییر داد و برخلاف اظهارات وی در کمپین‌ انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ شاهد هستیم که سیاست خارجی ترامپ تغییر پیدا کرده است. این تغییرات تا جایی ادامه پیدا کرد که بحث همکاری با روسیه دچار تغییر شد و باید بگوییم که این روند تنها در حوزه اظهارات نیست بلکه در حوزه عمل هم شاهد تغییرات متعددی از سوی ترامپ هستیم.

وی ادامه داد: زمانی که ایالات متحده ۵۸ موشک فروند از موشک‌های خود را به سوی پایگاه هوایی شعیرات واقع در استان حمص سوریه شلیک کرد و پس از آن جنگنده سوریه مورد اصابت قرار گرفت شاهد بودیم که رویکرد میدانی آمریکا در سوریه تغییر پیدا کرد؛ حتی دامنه این وضعیت به ورود ناوگان ایالات متحده به دریای مدیترانه کشیده شده و نهایتاً سامانه موشکی هیمارس در شمال و جنوب سوریه مستقر شد که تمامی آن‌ها براساس طرح برکناری بشار اسد طراحی شده و نشان از طریق سیاست و نگاه آمریکا در مورد پرونده سوریه دارد.

کمک‌هایی که به نیروهای دموکراتیک سوریه از سوی آمریکا شد این وضعیت را برجسته‌تر کرد و مطلب مهم‌تر این است که تمامی مواضع دولت سوریه در این مدت تحت حمله ایالات متحده و سایر کشور‌ها قرار گرفت. روسیه هیچ‌گونه موضع مشخص در این خصوص اتخاذ نکرد و این نشان می‌دهد که روس‌ها نمی‌خواهند روبه‌روی ایالات متحده در پرونده سوریه قرار بگیرند و تنها بحث مبارزه با داعش در این بین به صورت مشترک مورد خطاب قرار گرفت.

کاردار اسبق ایران در اوکراین با انتقاد از اخباری که در فضای رسانه‌های داخلی مبنی بر وقوع درگیری سخت میان ایران و روسیه با آمریکا منتشر شده است، گفت: باید بدانیم که هیچ‌گونه درگیری میان ایران و آمریکا یا روسیه و آمریکا در پرونده سوریه به وقوع نخواهد پیوست. اگرچه حمله تمام عیار از سوی آمریکا در سوریه را مشاهده نخواهیم کرد اما کنشگری ترامپ در این فضا بیش از اوباما پررنگ شده که این روند نشان می‌دهد نقش آمریکا در خاورمیانه افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در بحث سفر ترامپ به لهستان و واکنش روسیه در این خصوص باید بگویم که در سفر اخیر ترامپ به ورشو شاهد چنین وضعیتی هستیم؛ یعنی ایالات متحده به دنبال آن است که تنها سایه خود را بر سر مسکو بیاندازد. اما در این بین باید توجه داشت که آمریکا حتی سعی دارد در پرونده کره‌شمالی؛ چین و روسیه را تحت فشار بگذارد و در فاز بعدی روسیه را مجبور به همکاری با ایالات متحده کند. بحث استقرار سامانه‌های موشکی ایالات متحده در لهستان یکی از موضوعاتی است که در گذشته در اجلاس ناتو مورد تصویب قرار گرفته بود و قرار بر این بود که سامانه موشکی آمریکا و در امتداد آن ناتو در لهستان، استونی و جغرافیای بالتیک مستقر شود که در مقابل روسیه موشک‌های اسکندر را در کالینگراد مستقر کرد.

به غیر از موضوع معامله روس‌ها با آمریکا در خصوص پرونده اوکراین و سوریه، هیچ‌گونه جنگی میان دو طرف متصور نیست. در این راستا پژوه‌ای که روس‌ها از سال ۲۰۰۸ در لهستان کلید زده‌اند و دنباله آن را در اوکراین به اطلاع جهانیان رساندند؛ حضور پنهان مسکو در جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق است. از این جهت روسیه نمی‌تواند اقدام نظامی آشکار علیه لهستان انجام دهد چراکه ورشو عضو اتحادیه اروپا و ناتو است و تنها می‌تواند در روابط کاری و مناسبات دوجانبه روسیه تا حدودی تعدیل کند. اگر روس‌ها در اوستیای جنوبی پس از ورود ترامپ به لهستان به حالت آماده‌باش در می‌آیند؛ این وضعیت تاثیری در جغرافیای بالتیک ندارد. چراکه هیچ کشوری از قفقاز جنوبی عضو ناتو نیست و باید آن را تنها نمایش قدرت روسیه قلمداد کرد.

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه این موضوع‌ها نشان می‌دهد که همکاری و رفاقت میان پوتین و ترامپ آن گونه که در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود به وقوع نخواهد پیوست و حتی اروپا و آمریکا بر تحریم مجدد روسیه دارای اتفاق نظر هستند. از جهت دیگری ترامپ با فرستادن نمایندگان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ که به چند ماه گذشته بر می‌گردد در صدد است اروپا را از خود راضی نگه دارد؛ لذا ترامپ به صورت جدی وارد پرونده‌های مختلف مانند سوریه، کره شمالی و روسیه شده و به نظر می‌رسد که در ‌‌نهایت شاهد معامله مسکو و واشنگتن بر سر پرونده سوریه خواهیم بود.