ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 09.07.2017, 8:18

قطر به دنبال اجماع جهانی علیه ریاض است


قطر در حالت فعلی از یارکشی و انتخاب مجدد شرکای استراتژیک اجتناب می‌کند چراکه نمی‌خواهد اجماع عربی علیه آن بیش از پیش برجسته شود.

«علی‌اکبر اسدی» کارشناس مسائل عربستان در تشریح سخنان اخیر وزیر خارجه قطر و رد درخواست‌های ۱۳گانه عربستان و هم‌ پیمانان آن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: یکی از مهمترین جنبه‌های بحران عربستان و قطر تلاش ریاض برای اعمال فشار کشورهای حاشیه خلیج فارس بر دوحه است. به‌گونه‌ای که سعودی‌ها قصد دارند با الصاق برچسب تروریسم بر قطر به این کشور فشار بیاورند و یکی از شروط ۱۳گانه مطرح شدن موضوع قطع ارتباط دوحه با گروه‌های تروریستی است.

وی ادامه داد: عربستان قصد دارد بتواند از این طریق یک گفتمان جهانی علیه قطر به وجود بیاورد و دوحه را به زانو در بیاورد. واقعیت این است که اگر چه قطر به نوعی حامی تروریست‌ها بوده است اما عربستان سعودی هم در امتداد قطر به دنبال حمایت از تروریست ‌ها بود و حتی در برهه‌ای از قطر پیشی گرفت. لذا دوحه سعی دارد با طرح چنین مطالبی اولاً ریاض را به عنوان حامی بزرگ تروریسم معرفی کند و از جهت دیگر تلاش می‌کند برای خنثی کردن اقدام‌های عربستان، افکار عمومی را متوجه خود کند.

قطر بر اساس داده‌های بومی که در دوران اوباما در خصوص قانون جاستا علیه عربستان وضع شد، درصدد است این پیام را به غربی‌ها صادر کند که می‌توانند علیه عربستان اقدام‌های سیاسی و تحریمی را صورت دهند که به نظر می‌رسد اروپا هدف اصلی دوحه در این پروژه است. به عبارتی دیگر قطر می‌خواهد پرستیژ عربستان در نظر اروپایی‌ها را خدشه‌دار کند.

این تحلیلگر حوزه بین‌الملل با اشاره به کنشگری وزیر خارجه قطر در خصوص تحت تاثیر قرار دادن جامعه جهانی علیه عربستان بیان کرد: موضوع دیگر بحث محدود کردن شبکه الجزیره است که در فهرست درخواست‌های ۱۳ گانه عربستان و متحدان این کشور مطرح شده است. باید توجه داشته باشیم که چنین موضوعی در غرب و خصوصاً در میان کشورهای اروپایی خریدار ندارد و دوحه در صدد است که بتواند نگرش منفی عربستان در خصوص بحث رسانه‌های آزاد را علیه سعودی‌ها در مقیاس جهانی به تصویر بکشد.

اینکه دیده می‌شود وزیر خارجه قطر با «زیگمار گابریل» همتای آلمانی خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند و از سوی دیگر در «اندیشکده چتم هاوس» بریتانیا حاضر می‌شود و علیه سیاست‌های عربستان سخنرانی می‌کند، نشان از تمایل نزدیک شدن دوحه به کشورهای اروپایی دارد. چرا‌که قطر به خوبی می‌داند اروپایی‌ها رویکردهای جهانی ترامپ را قبول ندارند و آمریکا در حالت فعلی نزدیک‌ترین و مهمترین حامی عربستان به شمار می‌رود؛ از این جهت قطر درصدد است تا بتواند اروپایی‌ها را علیه آمریکا و عربستان به سمت خود جلب کند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان درگیری نظامی میان دو کشور را متصور دانست یا خیر؛ عنوان کرد: نمی‌توان این امر را متصور دانست؛ چراکه قطر در حالت فعلی از یارکشی و انتخاب مجدد شرکای استراتژیک اجتناب می‌کند و دلیل آن این است که به خوبی می‌داند در صورت انجام چنین کاری، کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام به اعمال فشار بیشتر بر قطر خواهند کرد اما این بدان معنی نیست که قطر شروط عربستان را قبول کند.