ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 08.07.2017, 22:39

بیانیه نهایی اجلاس سران گروه بیست در آلمان


بیانیه نهایی دوازدهمین دوره اجلاس سران بیست قدرت اقتصادی جهان موسوم به «G-20» با شرکت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در شهر هامبورگ آلمان منتشر شد.

عناوین اصلی این بیانیه را “اشتراک فواید جهانی شدن”، “ایجاد مقاومت”، “گسترش معیشت پایدار” و “پذیرش مسئولیت” تشکیل می دهد..

همچنین بر لزوم مقابله با حمایت از تولیدات داخلی، تجارت بین الملل، رشد اقتصادی، برداشت فقر، حمایت از توافقنامه آب و هوایی پاریس، همکاری با آفریقا، افزایش استخدام و تقویت نقش زن تاکید شده است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه سران گروه بیست برای بررسی مشکلات بزرگ اقتصادی جهانی و راه‌های رسیدن به رفاه در هامبورگ حضور یافته اند آمده است:

“غلبه بر مشکلات عصر ما و شکل دادن یک جهان مرتبط با یکدیگر، هدف مشترک گروه بیست است. با همکاری دیگران از جمله کشورهای درحال توسعه به تلاش برای حل مشکلات جهانی ادامه خواهیم داد.

تصمیم گرفتیم مسائل اساسی جامعه جهانی از جمله تروریسم، مهاجرت اجباری، فقر، گرسنگی، مشکلات بهداشتی، ایجاد شغل، تغییرات آب و هوایی و امنیت انرژی را بررسی کنیم”.

- تجارت بین المللی و سرمایه گذاری از موتورهای اصلی رشد

تجارت بین المللی و سرمایه گذاری از موتورهای مهم رشد، بهره وری، نوآوری، ایجاد اشتغال و توسعه است.

تجارت دو طرفه و سودمند و متقابل در چارچوب های سرمایه گذاری و اصل نبود تبعیض تاکی می شود. بازارهای را باز نگه داشته و به حمایت از شیوه های مبارزه با تجارت ناعادلانه ادامه خواهیم داد.در عین حال بر نقش ابزارهای دفاعی قانونی در تجارت اذعان داشتند. به ویژه در زمینه تجارت و سرمایه گذاری و تشویق به آن٬ یک محیط مناسب فراهم خواهیم ساخت.

رابطه قابل پیش بینی و تجارت سودمند برای دو طرفین و شفافیت نقش مهمی در این خصوص دارد.

بدین منظور، سازمان تجارت جهانی، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (UNCTAD) و تشکیلات توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) در چارچوب وظایف نظارتی موجود به ارزیابی های نظارتی خود می پردازند.

سیستم مالی باز و انعطاف پذیر که بر اساس استانداردهای بین المللی که به توافق رسیده است، در راستای حمایت از رشد پایدار بسیار مهم است. رهبران گروه بیست در خصوص به نتیجه رساندن اصلاحات بخش مالی از طریق اقدام قاطع و اجرای به موقع و کامل آنها به توافق نهایی رسیده و بر ادامه آن تاکید دارند.

- توافقتنامه تغییر آب و هوایی پاریس

در این بیانیه ضمن ذکر خروج آمریکا از کنوانسیون پاریس در مورد تغییرات اقلیمی٬ ذکر شده است که سایر رهبران گروه بیست بر برگشت ناپذیر توافق پاریس تاکید کردند. و همچنین بر تعهد قوی رهبران بر این توافقنامه را اعلام میدارند.

- گروه بیست و مشارکت آفریقا

در این بیانیه٬ آلمان به عنوان رئیس دوره ای گروه بیست به مشارکت آفریقا اهمیت داده و تصریح شده است که فرصت ها و چالش ها در کشورهای آفریقایی در راستای دستور کار اهداف 2030 آغاز می کنیم.

تلاش های مشترک ما، برای تشویق رشد اقتصادی پایدار و فراگیر و در راستای پاسخگویی به نیازها و خواسته های کشورهای آفریقایی است. به خصوص در زمینه ایجاد فرصتهای اشتغال خوب برای زنان و جوانان مفید بوده و به بررسی علل مهاجرت ٬ فقر و نابرابری نیز کمک خواهد کرد.