ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.06.2017, 20:44

ترامپ و قدرت رسانه‌های آزاد


دکتر مهدی نوربخش، استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه علم و تکنولوژی هریسبرک آمریکا، در یادداشتی برای کانال تلگرام “راهبرد” نوشت:

هنوز دولت ترامپ در امريكا ۱۵۰ روزه نشده؛ اما رسانه هاي ملي و آزاد اين كشور أز ابتدا و حتی يک روز اجازه نداده اند كه فساد دولت ترامپ أز ديد شهروندان اين كشور مخفی بماند.

روزنامه های نيويورک تايمز و واشنگتن پست و كانال های تلويزيونی سي ان ان و ام اس ان بی سي، بخش مهمي از خبرها و تحليل های خود را به فساد نهفته در چگونگی به قدرت رسيدن ترامپ و دخالت روسيه در انتخابات اين كشور، تلاش او برای جلوگيری از تحقيقات قانونی بر روی فساد مربوط به او و رابطه مخفی او با سرمايه گذاری هاي گذشته و كمپانی هایی كه متعلق به اوست؛ اختصاص داده اند.

در طول چند روز گذشته مشخص شده كه ترامپ مسئول اف بی ای، جيمز كومي، را به خاطر تلاش او برای تحقيق بر روی اين فساد گسترده از كار بركنار كرده است.

در اين چند روز همچنين مشخص شده كه مسئول كميته ای كه به سرپرستی مولر از طرف مسئول دادگستری اين كشور برای تحقيق بر روی اين فساد و خصوصا دخالت روسيه در انتخابات امريكا تعيين شده؛ ممكن است از طريق ترامپ بركنار شود.

بسياري أز محافظه كاران، ترامپ را از بحرانی كه سياست داخلی آمريكا را با كنار گذاشتن احتمالی مولر در بر خواهد گرفت؛ برحذر داشته اند.

نقش مهم رسانه های آزاد اگرچه در تاريخ كشور امريكا به ثبات نظام دموكراتيك آن كمك شايانی کرده، اما تلاش بسيار جدی اين رسانه ها در اين مدت كوتاه، دولت ترامپ را با بحران ها و چالش های جدی روبه رو کرده و همچون گذشته نشان داده كه ضامن ثبات نظام دموكراتیک اين كشور خواهد بود.

در تاريخ آمريكا، رسانه های آزاد به رشد يك جنبش پرتحرک دموكراتیک در مقابله با جنگ امريكا در ويتنام کمک حياتی بزرگی كردند.

دو خبرنگار شجاع از حقوق قانونی خود استفاده کردند تا پرده از فساد دولت نيکسون در واترگيت برداشته كه نهايتا به استعفای او منتهی شد.

رسانه‌های آزاد در كشورهای دموكراتیک بدون شک نقش بسيار مهمی را در ثبات نهادهای سياسی دموكراتیک و ارزش های مردمی آن ایفا می کنند.

بسياری در صحنه سياست آمريكا اعتقاد دارند كه تلاش رسانه‌های آزاد كه پرده از فساد گسترده در پشت پرده دولت ترامپ برداشته اند، بدون شک در اماده كردن زمينه برای استيضاح او نقش بسيار بااهميتی را ایفا کرده و خواهند كرد.

امروز روزنامه واشنگتن پست خبر داد كه مولر مشغول تحقيق بر روی ترامپ به خاطر جلوگيری او از اعمال  قانون و عدالت  قضایی است (Obstruction of Justice).

یاشار سلطانی هم مثل صدها خبرنگار شجاع ديگر در كشور ما كوشش كرد تا پرده از فساد گسترده شهرداری تهران در ماجرای املاک نجومی بردارد؛ أما به جای آنكه دستگاه قضایی كشور مفسدان اقتصادی را در مقابل عدالت قانون قرار دهد، او به بند كشيده شد.

دموكراسی بدون آزادی مطبوعات و استقلال قوه قضاييه راه بجایی نخواهد برد. مادامی كه اين دو ركن مهم دموكراسی در هر كشوری مورد احترام قرار نگيرند، فساد در انواع مختلف آن نظام را با بی ثباتی روبرو خواهد کرد. اين بی ثباتی خود را در نهادينه نشدن نهادهای سياسی پاسخگو نشان می دهد.

شهردار تهران پس از ۱۲ سال مسئولیت بدون پاسخگویی به هيچ مرجع قانونی، از كار خود كناره گيری می كند و اين، شايد فرق كشور ماست با كشوری مثل آمريكا كه رهبران سياسی ما نظامش را فاسد می خوانند.