ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.06.2017, 19:23

سناریوهای رسانه‌ای برای ناطق‌نوری


فرارو- برخی رسانه ها در روزهای اخیر نقش های سیاسی تازه ای به علی اکبر ناطق نوری سیاستمدار کهنه کار اصولگرا نسبت می دهند. نقش هایی که تاکنون هیچ مقامی آن را تائید نکرده است اما در فضای رسانه ای کشور درباره آن سخن گفته می شود.
به گزارش فرارو، یک روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری رسانه ها اعلام کردند که علی اکبر ناطق نوری مدتی پیش از سمت خود به عنوان رییس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری استعفا کرده است. این خبر با وجود اینکه  تحت شعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت اما باعث ایجاد زمزمه هایی در محافل سیاسی شد.
شایعات مختلفی درباره دلیل استعفای ناطق نوری منتشر شد. اما در همان گام اعلام شد دلیل استعفای ناطق قصد او برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بوده است.
گفه شد علی اکبر ناطق نوری برای “دفاع از روحانی” و دولت او “احساس وظیفه” می‌کرده و می‌خواسته به نفع او سخنرانی و اظهار نظر کند. یک منبع آگاه در این باره گفت که  از نظر ناطق نوری “نهاد رهبری که در نزد مردم جایگاه والایی دارد نباید ابزار دست هیچ یک از جریانات سیاسی شود و سوء استفاده‌ سیاسی و جناحی از این نهاد و سایر نهادهای انقلابی نادرست است.”
به گفته این منبع آگاه ناطق نوری حضور در ریاست دفتر بازرسی رهبر را با این اصل بی طرفی در تضاد می‌دانسته و برای همین از مقام خود استعفا کرده است.
تاکنون خبری درباره قبول استعفای ناطق نوری منتشر نشده است. اما چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی قاطع حسن روحانی رسانه های نقش تازه ای را برای این روحانی برجسته اصولگرا مطرح کردند.
برخی سایت های خبری دو روز پس از انتخابات اعلام کردند که ناطق نوری، جانشین آیت الله هاشمی و  رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می شود.با وجود اینکه این خبر بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت اما رسانه های اصولگرا به نقل از منابع آگاه به شدت آن را تکذیب کردند. 
خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران یک گام پیشتر هم رفت و ضمن تکذیب خبر اعلام کرد که قرار است ناطق نوری به عنوان معاون اول حسن روحانی منصوب شود. تسنیم ادعا کرد اصلاح طلبان برای این انتساب تلاش می کنند.
این ادعا پس از آن مطرح شد که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان با توجه به پیروزی در انتخابات شورای شهر، قصد دارند اسحاق جهانگیری را نیز برای شهرداری تهران در دوره جدید معرفی کنند.
هر چند که ناظران این گمانه زنی خبرگزاری اصولگرای تسنیم را جدی نگرفته اند. اما ضیافت افطار حسن روحانی با حضور ۴ مهمان ویژه و انتشار خبر آن بحث‌ها بر سر احتمال حضور ناطق نوری در دولت را افزایش داد. این مهمانی با حضور محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری، اسحاق جهانگیری و حسن خمینی برگزار شد.
جزییات این ضیافت ۵ نفره منتشر نشده است، اما امروز سایت نامه در گزارشی با استناد به این مهمانی و همچنین حضور ناطق نوری در جمع سران قوا در مراسم تشییع شهدای حادثه تروریستی تهران از احتمال نشستن ناطق نوری بر کرسی دبیری شورای عالی امنیت ملی خبر داده است.
‎به این ترتیب در دو ماه اخیر سه پست سیاسی برای علی‌اکبر ناطق نوری در رسانه‌ها پیش بینی شده است. ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت کشور و دبیری شورای عالی امنیت ملی.
در این بین شایعاتی مبنتی بر احتمال ترک تهران و سکونت در نور توسط ناطق نوری مطرح شد که از سوی منابع نزدیک به او این شایعات تکذیب گردید. 

روی دیگر ناطق نور
علی اکبر ناطق نوری سیاستمدار کهنه کار اصولگرا با وجود اینکه در افکار عمومی به عنوان رقیب محمد خاتمی در انتخابات سال ۷۶ شناخته می شود و او را یکی از نماد های راست سنتی به حساب می آورند، اما پس از اتفاقات انتخابات سال ۸۸ و ادعاهای محمود احمدی نژاد علیه او و خانواده‌اش مسیر تازه‌ای در سیاست را برگزید.
او که تا پیش از آن به عنوان یکی از ریش سفیدان اصولگرایان مطرح بود با مخالفت جدی با احمدی نژاد به سمت میانه روی میل پیدا کرد و به آیت الله هاشمی رفسنجانی نزدیک تر شد.
این روند ناطق نوری با حمایت ضمنی اش از حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ ادامه یافت.
ناطق نوری در چهار سال اول ریاست جمهوری روحانی یکی از حامیان اصلی او به حساب می آمد. او بارها در بزنگاه های مختلف از عملکرد دولت دفاع کرد.
ناطق نوری از سال ۹۵ فعالیت سیاسی خود را افزایش داد. او پس از سال ۸۸ به ندرت در مجامع  سیاسی حضور پیدا می کرد. اما از سال ۹۵ نقش تازه ای پیدا کرد. این نقش در جدال های سال گذشته‌اش با رییس قوه قضائیه خود را نشان داد.
ناطق نوری تابستان سال گذشته از نبود مسئولیت‌پذیری در کشور انتقاد کرد و خواهان روشن شدن این موضوع شد که چرا جمهوری اسلامی پس از ۳۷ سال در بسیاری از مسائل “سیر قهقرایی” داشته است.
ناطق نوری به ماجرای افشای “فیش‌های حقوقی” غیرمتعارف و همین طور مشکلات اجتماعی اشاره کرده و پرسیده است “آیا با این وضعیت رویمان می شود که بگوییم می‌خواهیم برای جاهای دیگر دنیا الگو شویم؟”
او در مراسم شب قدر سال گذشته در حرم امام خمینی تلویحا از مشکل رشوه در دستگاه قضایی انتقاد کرد و پرسید “آیا می توانیم ادعا کنیم که قوه قضائیه ما به تمام معنا اسلامی است؟”
دو روز پس از این سخنان ناطق نوری آیت الله صادق لاریجانی رییس قوه قضائیه در سخنانی به شدت از او  انتقاد کرد و بدون نام بردن از ناطق نوری او را به “اپوزیسیون نظام” بودن و “اشرافیگری” متهم کرد.
آملی لاریجانی گفت: «یک آقای بزرگواری استدال کرده که من در دفتر کارم بودم و یک فرد آمده و گفته من هیچ توقعی ندارم جز اینکه در دادگستری به پرونده من عادلانه رسیدگی شود و این آقا گفته که چرا باید اینگونه باشد که تن مردم بلرزد و من از بابت اینگونه استدال ها و ارزیابی ها واقعا متاسفم.»
رئیس قوه قضائیه  گفت: «پس از گذشت ۳۷ سال، کسانی که لسان انتقاد باز کرده‌اند، خودشان در این کشور مسئول بوده‌اند و حالا یک دفعه نقش عوض کرده‌اند و اپوزیسیون شده‌اند، برخی از این‌ها خودشان اشرافی گری را در کشور راه انداختند، اما یادشان رفته است، یک نگاه به خودشان و آقازاده‌ها و اطرافشان بیندازند و به سرمایه‌های مفسدی که با آن‌ها روابطی دارند نگاه کنند. آن وقت مشخص می‌شود که مشکل از کجاست.»
این جدال باز هم پای ناطق نوری را به سیاست باز کرد، اما اتفاق مهم تر درگذشت آیت الله هاشمی بود، آن حادثه باعث شد بیش از هر زمان دیگری نگاه ها به سمت شیخ اصولگرا برگردد. بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی خواستار نقش آفرینی گسترده تر ناطق در سیاست کشور شدند.
اصولگرایان میانه رو و اصلاح طلبان او را گزینه مناسبی برای برعهده گرفتن نقش های سیاسی آیت الله هاشمی دانسته اند. با این حال با گذشت چند ماه از درگذشت آیت الله هاشمی ناطق نوری تاکنون تمایلی برای برعهده گرفتن نقش جانشینی هاشمی از خود بروز نداده است.
شاید بارزترین اقدام او در ماه های اخیر حمایت تمام قد از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین استعفا از ریاست بازرسی دفتر مقام معظم رهبری بود. برخی ناظران همین اقدامات را سرآغازی برای دور تازه سیاست ورزی علی اکبر ناطق نوری می دانند.