ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.06.2017, 13:14

نجفی: اجرای تعهدات آمریكا قابل قبول نیست


پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶

ایرنا
دومین گزارش آژانس درباره ایران در سال ٢٠١٧ با عنوان «راستي‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران مطابق با قطع‌نامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل»، جمعه ١٢ خرداد (دوم ژوئن) منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت. این گزارش بار دیگر تأکید کرد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای (برجام) به پیش مي‌رود.
رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم كشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در نشست فصلی ژوئن شورای حکام، ضمن تأکید بر ادامه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب برجام که برای چندمین بار مورد تأیید آژانس قرار گرفته است، گفت: با گذشت بیش از یک‌سال‌و‌نیم از اجرای برجام، اجرای تعهدات سایر طرف‌ها به‌ویژه دولت آمریکا قابل قبول نیست.
او گفت: کشورهای ١+٥ مسئولیت روشنی در اجرای برجام «با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر اساس احترام متقابل و با پرهیز از هرگونه اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفق آن را تضعیف کند» برعهده دارند. نماینده دائم کشورمان در آژانس ادامه داد: گزارش اخیر مدیرکل آژانس به روشنی نشان مي‌دهد که همه اقدامات مرتبط هسته‌ای به طور کامل از سوی ایران انجام شده‌اند.
نجفی در حاشیه جلسه شورای حکام درباره بحث مواد هسته‌ای اعلام نشده که به طور مکرر در گزارش‌های آژانس ذکر مي‌شود، گفت: بر اساس استاندارد آژانس، اجرای پادمان منجر به این مي‌شود که آژانس بتواند تأیید کند تأسیسات اعلام شده صلح‌آمیز باقی مانده‌اند. او خاطرنشان کرد: درباره نبود احتمالی تأسیسات اعلام‌نشده، مقررات پروتکل باید اجرا شود و این زمان‌بر است.