ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.06.2017, 7:09

علت تجمع دیروز در دانشگاه شیراز چه بود؟


تعدادی از دانشجویان دکترای دانشگاه شیراز دیروز در اعتراض به قطع پژوهانه و عدم ارایه برخی خدمات، مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش خبرجنوب، یكی از دانشجویان دختر در این خصوص گفت: شرایط فعلی اكثر دانشجویان دكترا مطلوب نیست و بین دانشجویان دكترای وزارت علوم و بهداشت در زمینه ارایه امكانات، تبعیض قائل می شوند.

وی افزود: در حالی كه دانشجویان دكترای وزارت بهداشت حقوق ماهیانه دریافت میكنند ما كه در دانشگاه شیراز و زیر نظر وزارت علوم، مشغول به تحصیل هستیم نه تنها مبلغی را به عنوان كمك هزینه نمی گیریم بلكه اولویتهای اعتباری پژوهشی مربوط هم در مورد ما مانند گذشته نیست.

این دانشجوی دكترای دانشگاه شیراز یادآور شد: شرایط فعلی به نحوی است كه پژوهانه ای كه قبلاً به دانشجویان دكترای دانشگاه شیراز و سایر دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم ارایه میشد، تبدیل به وام شده و این مساله مشكلات ما را دوچندان كرده است.

یكی دیگر از دانشجویان كه در رشته شیمی مشغول به تحصیل است هم گفت: متاسفانه دیگر به منظور انجام فعالیتهای تحقیقاتی به ما پژوهانه داده نمی شود و به جای آن وام در نظر گرفته اند كه البته ارایه همین تسهیلات را هم مستقیماً به بانك سپرده اند و ما مانند یك مراجعه كننده عادی مجبور به تامین ضامن هستیم.

وی ادامه داد: یك دانشجو به خصوص در مقطع دكترا نباید هیچ دغدغه ای به جز تحصیل و انجام فعالیت های پژوهشی داشته باشد و به همین دلیل از مسئولان وزارت علوم خواستار رسیدگی به این وضع و رفع تبعیض موجود بین دانشجویان مشابه ما كه تحت نظر وزارت بهداشت تحصیل می كنند هستیم.

رییس دانشگاه شیراز در این خصوص گفت: قرار شده پژوهانه دانشجویان دكترا به صورت وام در اختیار آن ها قرار گیرد تا پس از اشتغال بازپرداخت توسط آن ها صورت گیرد.

دكتر ابراهیم گشتاسبی راد افزود: اعتقاد دانشجویان دكترا این است كه به دلیل تمام وقت بودن در دانشگاه باید وام ها و تسهیلات مربوطه بلاعوض باشد كه این مساله در حال حاضر امكان پذیر نیست و با تمامی دانشجویان وزارت علوم نیز در این خصوص یكسان رفتار می شود. در دوره ای پژوهانه به صورت حقوق و ماهانه به دانشجویان دكترا ارایه می شد كه در حال حاضر بودجه دانشگاه شیراز پاسخگوی این مطالبات نیست.

رییس دانشگاه شیراز عنوان كرد: در حال حاضر بودجه دانشگاه شیراز آن قدر محدود است كه در برخی موارد با كسری مواجهایم و حتی برخی مشكلات را با درآمدهایی كه از راه های مختلف از جمله امور پژوهشی كسب می شود جبران می كنیم.

گشتاسبی راد گفت: با توجه به مسایل یاد شده قادر به ارایه پژوهانه ها به صورت حقوق ماهانه نیستیم و تنها شاید بتوانیم در گرفتن اساتید و امكانات اولیه پژوهشی لحاظ كنیم و در این زمینه مواد مصرفی را در اختیار دانشجویان دكترا قرار دهیم.