ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.06.2017, 6:59

قطر قرارداد خرید جنگنده‌هاى اف ۱۵ را با آمریکا امضا كرد


قطر اعلام کرد سفارش خرید هواپیماهای «اف ۱۵»‌ را به ارزش ۱۲ میلیارد دلار امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، وزارت دفاع قطر طی اطلاعیه ای اعلام کرد؛ این کشور قرارداد خرید جنگنده هاى F-15 به ارزش ۱۲ میلیارد دلار با آمریکا را امضا كرده است.

در این اطلاعیه آمده است: «این قرارداد پس از دیدار خالد بن محمد العطیه وزیر دفاع قطر با جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در واشنگتن به امضا رسیده و گفته شده که این توافق ۶۰ هزار فرصت شغلی برای آمریکایی ها در ۴۲ ایالت آمریکا ایجاد خواهد کرد.»

همچنین آمده است «امضای این توافقنامه نشان دهنده تعهد طولانی مدت و دائمی قطر برای همکاری با شرکای خود در آمریکا و تقویت همکاری های نظامی دو کشور است که به صلح و ثبات در منطقه و فرامنطقه کمک می کند. توان دولت قطر برای حمایت از امنیت خود را افزایش داده و از بار مسئولیت آمریکا در مقابله با افراط گرایی در منطقه را کاهش می دهد.»

گفتنی است کنگره آمریکا پیش از این قرارداد فروش جنگنده‌های اف-۱۵ به قطر را تصویب کرده بود.

این توافق در حالی صورت می گیرد که کشورهای مالدیو، موریتانی و دولت طبرق لیبی نیز به دلیل آن چه «سیاست های مداخله گرایانه و حمایت قطر از گروه های تروریستی» عنوان کرده اند، روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند. از دیپلمات های قطری نیز خواسته شد تا از کشورهای فوق خارج شوند. اردن نیز اعلام کرد که این کشور سطح روابط دیپلماتیک خود با قطر را کاهش داد و دفتر تلویزیون الجزیره در عمّان را بسته است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر چند روز بعد از بروز بحران فوق با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که ۵۹ نفر از جمله یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان و همچنین ۱۲ مؤسسه خیریه را به اتهام “همکاری با تروریسم” در فهرست تحریم قرار داده اند.