ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.06.2017, 21:07

تحریم‌های جدید علیه ایران منوط به افزایش تحریم‌های روسیه


سنای آمریکا اعمال تحریم های جدید علیه ایران را منوط به افزایش تحریم های روسیه کرد

نمایندگان سنای آمریکا عصر چهارشنبه (به وقت محلی) متممی را به طرح تحریم‌های یکجانبه جدید علیه ایران الحاق کردند که به موجب آن تحریم‌هایی هم علیه روسیه وضع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پیش از این «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا تلویحا با افزایش تحریم‌های روسیه مخالفت کرده و آن را موجب بسته شدن مسیر گفت‌وگوها دانسته بود.

الحاق تحریم های جدید روسیه به طرح تحریم های غیرهسته ای ایران موجب می شود که چنانچه رئیس جمهوری آمریکا خواستار تحریم تهران باشد، ناچار به موافقت با افزایش تحریم های روسیه شود.

۹۷ سناتور آمریکایی روز چهارشنبه با متمم تحریم‌های روسیه موافقت کردند و ۲ سناتور رای مخالف به آن دادند.

«راند پال» و «مایک لی» به ترتیب نمایندگان ایالت های کنتاکی و یوتا تنها سناتورهایی بودند که رای مخالف ثبت کردند. «کیس وان هولن» نماینده دمکرات ایالت مریلند در این رای گیری شرکت نکرد.

طرح اعمال تحریم‌های یکجانبه جدید علیه ایران به دلیل نقض حقوق بشر و فعالیت‌های تروریستی، بزودی در سنای آمریکا به رای گذاشته خواهد شد.

گرچه حامیان این طرح مدعی هستند که تحریم های جدید، خللی در اجرای توافق هسته‌ای ایجاد نمی کند، برخی تحلیلگران آن را زمینه ساز نقض برجام می‌دانند و نسبت به پیامدهای تصویب آن هشدار می دهند.

این طرح در صورت تصویب، باید به تایید اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و امضای رئیس جمهوری هم برسد.

آمریکا بر اساس توافق هسته ای متعهد شده است تا از بازگرداندن یا تحمیل مجدد آن دسته از تحریم هایی که اعمال آنها را وفق سند این توافق متوقف کرده است، خودداری کند.