ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.06.2017, 9:28

صالح نیکبخت: کردها ۱۲ سال پیش هشدار داده بودند


صالح نیکبخت، وکیل دادگستری و از فعالان کرد، در شماره امروز روزنامه “شرق” به این نکات درباره حادثه تروریستی تهران اشاره کرد:

* اولا، این افراد بدون عقبه و پشتیبان قوی از نظر مالی و فکری نیستند و حامیان مالی داعش یا از آنان نفت قاچاق سوریه را می‌خریدند یا با پول فروش نفت، خزانه داعش را تقویت کرده و می‌کنند. از لحاظ فکری هم خاستگاه آنان روشن است.

* ثانیا، مناطق کردنشین ایران از ایلام تا ماکو، هرگز پذیرای جریان‌های افراطی با هر نام و مسلکی نبوده است. کردها چه در ایران و چه در آن‌سوی مرزها خود قربانیان ترور و قتل عام تروریست‌ها و دشمنان بوده‌اند.

* چنانچه داعش در جبهه‌های ‌1500 کیلومتری در کردستان عراق و ٧٠٠ کیلومتری در سوریه، بیش از دو ‌هزار نفر از بهترین پیشمرگان و فرماندهان آنان را شهید کرده و بیش از ٢٠٠ نفر در این دو جبهه مفقودالاثر شده‌اند.

* در مقابل، این کردها بودند که با این عوامل توحش و جنون و جنایت در عراق و سوریه جنگیده و صدها نفر از آنان را در جبهه‌ها به سزای اعمالشان رساندند.

* “کوبانی” سند گویای جنایات داعش در مورد کردها و مبارزه قهرمانانه زنان و مردان با آنان است.

* ثالثا، درباره این گروه جنایتکار که حوادث چهارشنبه تهران را آفریدند، باید گفت که این عده و دیگر طرفداران آنان در منطقه پاوه و جوانرود، افراد شناخته‌شده‌ای بودند و در سه سال گذشته در حرکت‌هایی ایذایی مانند حمله به زنان و مغازه‌های فروش لباس بانوان و آرایشگاه‌های زنانه شرکت داشتند.

* شادروان دکتر علی ملکی، دادستان محترم جوانرود، بارها از خطر آنان در منطقه و فعالیت‌های ضدمردمی آنان صحبت کرده بود و سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان مدنی نیز بارها وجود و فعالیت‌های آنان را نه‌تنها در منطقه اورامانات بلکه در سایر مناطق نیز متذکر شده بودند.

* به‌طور مشخص نیز “سریاس صادقی” را که گویا رهبر گروه هم بوده؛ معرفی کرده بودند، اما به‌موقع نسبت به دستگیری او اقدامی نشده بود.

* اگرچه این گروه هیچ پایگاهی در میان اهل سنت کردستان ندارد ولی به گفته سعدی: “دشمن را نتوان حقیر و بیچاره شمرد”.

* به یاد دارم آقای امیر فاروغی، یکی از روزنامه‌نگاران کرد، ١٢ سال پیش بعد از بمباران حلبچه به وسيله نیروهای متحد آمریکایی و فرار برخی از عوامل القاعده به ایران گفت من صدای بلند پاهای القاعده را در کردستان می‌شنوم.