ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.06.2017, 9:11

تشریح روال مسلح شدن نمایندگان مجلس ایران


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح روال مسلح شدن نمایندگان به سوابق این مسئله اشاره کرد و حادثه تروریستی روز چهارشنبه را منجر به بیدارباش سیاسی-امنیتی در کشور دانست.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به برگزاری نشست غیرعلنی روز گذشته مجلس و ارائه گزارش وزرای اطلاعات، کشور و جانشین فرمانده سپاه پاسداران به نمایندگان، در تحلیل عملیات تروریستی روز چهارشنبه گذشته داعش در تهران اعلام کرد: به نظر می‌رسد داعش عملاً ایران را مهمترین مانع در دستیابی به اهداف خود که تشکیل دولت اسلامی عراق و شام بود، می‌داند و حال به‌دنبال انتقام‌گیری از شکست‌های خود است و به همین دلیل با طراحی یک عملیات تروریستی، افراد خود را برای انجام آن به تهران فرستاده است.

او با تاکید بر این‌که با توجه به سطح بالای امنیتی مسائل مربوط به این حمله تروریستی، امکان تشریح جزئیات مسئله که در صحن علنی روز گذشته مجلس مطرح شد، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: قطعاً به‌زودی ابعاد مختلف این حمله تروریستی مشخص خواهد شد و جلسه روز گذشته مجلس نیز با همین هدف برگزار شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اتفاق چهارشنبه حرم امام (ره) و مجلس بسیار تلخ بود و چند تن از هم‌وطنان‌مان که بعضاً از همکاران ما در مجلس بودند، به شهادت رسیدند، اشاره کرد و در ادامه یادآور شد: این حمله تروریستی و این واقعه اثرات مهم و عمیقی در بر داشت.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم توضیح داد: شاید مهمترین مسئله مربوط بود به بیدارباشی که در پی این حملات هم در حوزه سیاسی و هم در مسائل امنیتی کشور ایجاد کرد. این اثر خوبی بود که در پی این حملات شاهد بودیم اما این اتفاق به آن معنی نیست که به جوانب مغفول مانده در این رابطه بی‌توجه و بی‌تفاوت باشیم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارنظر اخیرش درخصوص لزوم مسلح شدن نمایندگان مجلس و در پاسخ به این سوال که آیا هم‌اکنون مسلح است، گفت: بنده اسلحه دارم اما در حال حاضر مسلح نیستم. نمایندگان منعی برای مسلح شدن ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق این مسئله اعلام کرد: از زمان مجلس هفتم نمایندگان مجلس در صورت تمایل می‌توانستند مجوز حمل اسلحه دریافت کنند و ما از همان زمان اسلحه داشتیم.

او در پاسخ به این سوال که برای مسلح شدن نمایندگان چه روالی طی می‌شود، گفت: منعی در این رابطه پیش‌روی نمایندگان نیست و درصورتی که درخواست دریافت سلاح را تقدیم هیات رییسه کنند، مجلس روال قانونی آن را به انجام رسانده و پس از آن، اسلحه موردنظر به آن نماینده تحویل داده می‌شود.

فلاحت‌پیشه در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا درخواست عمومی از سوی نمایندگان برای دریافت اسلحه مطرح شده، گفت که لزومی به این مسئله نیست و چنین درخواستی به‌صورت عمومی مطرح نشده اما درصورتی که هر نماینده بخواهد می‌تواند مسلح باشد.