ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.06.2017, 6:39

سنا امروز تحریم‌های جدید علیه ایران را به رأی می‌گذارد


تلاش‌ سناتورهای آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران امروز با رأی‌گیری درباره طرح «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- ٢٠١٧» ادامه پیدا می‌کند. کمیته روابط خارجی سنا پیش‌تر پیش‌نویس این طرح را تصویب کرده است.

طرح جدید در صورت تبدیل‌شدن به قانون، تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را در سه محور «موشکی»، «تروریسم» و «تحریم‌های تسلیحاتی» افزایش می‌دهد.

تهیه‌کنندگان طرح آن را مخل اجرای برجام نمی‌دانند، اما مقامات سابق آمریکایی از جمله جان کری درباره اخلال این طرح در مسیر اجرای برجام هشدار داده‌اند.

مقامات ایرانی نیز تصویب این تحریم‌ها را خلاف اصل اجرای موفقیت‌آمیز برجام می‌دانند. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان دیروز نهایی‌شدن این مصوبه کنگره را گامی در همین راستا {خلاف مسیر اجرای برجام} ارزیابی کرد و گفت: «براساس بندهای ٢٦ و ٢٩ برجام، آمریکایی‌ها متعهدند که برجام را با حسن‌نیت و در فضای سازنده اجرا کنند و از هر اقدامی که اجرای موفقیت‌آمیز برجام را تحت‌الشعاع قرار دهد، خودداری کنند. به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال‌ونیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری برخلاف تعهدات آمریکا در این سه اصل است».

عراقچی گفت: «اصلاحات متعددی تاکنون صورت گرفته و تلاش می‌کنند که موارد نقض برجام را از درون این قانون خارج کنند. به اعتقاد ما نفس تصویب چنین قانونی می‌تواند برخلاف اصل حسن‌نیت و اصل اجرای موفقیت‌آمیز برجام باشد. ما همه موارد را به هیئت نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم و تصمیم مقتضی توسط این هیئت اتخاذ خواهد شد».

به گفته او، جلسه آتی کميسیون مشترک که هر سه ماه یک بار تشکیل می‌شود، در تیر ماه خواهد بود.  گفتنی است، سنای آمریکا که هفته قبل برای بررسی این طرح به حد نصاب نرسیده بود، چهارشنبه گذشته بعد از حمله تروریستی به ایران از پیشبرد طرح مذکور خبر داد.

عراقچی درباره ادعاهای مقام‌های آمریکایی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و تصویب چنین طرحی علیه ایران، نیز گفته است: «اظهر من‌الشمس است که تصویب چنین طرحی در این فضا بسیار شرم‌آور و نشان‌دهنده سردرگمی و سیاست‌های بسیار غلط و ناشی از برداشت‌های نادرست نسبت به مسائل منطقه است».