ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 10.06.2017, 5:33

بیانیه همبستگی جمهوری خواهان ایران در محکومیت عملیات تروریستی در تهران


حمله تروریستی به ساختمان مجلس و آرامگاه بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران که موجب جان باختن دستکم ۱۷ نفر از هموطنان شد، موجی از خشم و ناراحتی را در افکار عمومی ایران پدید آورد. این اتفاق جنایت بار چهره کریه و زشت ترور را در کانون توجه ایرانیان قرار داد و نگرانی های جدی پیرامون شکل گیری بی ثباتی و به مخاطره افتادن امنیت داخلی  را پدید آورد.

هنگامی که گروه جنایتکار و تبهکار داعش سه ماه پیش اقدام به تهدید ایران و اعلام برنامه برای گسترش حوزه عملیات به داخل مرز های ایران کرد، این تصور بوجود آمد که ایران نیز می تواند آماج حملات مرگبار و ویرانگر  اسلام گرایان افراطی جهادی قرار بگیرد. شوربختانه در سایه غفلت مسئولان امنیتی، به دو مکان نمادین  که سطح حفاظتی آن بالا است، تروریست های داعش به قدرت نمایی و هراس افکنی پرداختند.

این رویداد تلخ بیش از پیش  بی پایه بودن توجیه مداخلات مخرب در سوریه و عراق به دلیل مقابله با ناامنی ها در بیرون مرز ها را آشکار ساخت. توسعه طلبی در منطقه و دامن زدن به ناامنی و بی ثباتی در کشور های دیگر هرگز تضمینی برای امنیت کشور نیست. مانور تبلیغاتی بر سر اینکه ” ایران جزیره ثبات است” گزافه ای بیش نبوده و نیست و به صورت بالقوه  ایران نیز می تواند دستخوش تروریسم و ناامنی های مرتبط با آن قرار بگیرد. امروز با توجه به رویکرد جدید داعش، تهدیدات امنیتی تنها خارجی و معطوف به بیرون از مرز ها نیست، بلکه امنیت در درون کشور نیز به مخاطره افتاده است. مهار این چالش نیازمند اقدامات مناسب در چارچوب راهکار ملی و با مشارکت همه جریان های سیاسی و اجتماعی است.

در این شرایط که باید با اجماع ملی وهمگرایی سراسری در پی تلاشی موثر برای بازدارندگی در برابر گسترش امواج مخرب  شبکه منطقه ای ترور  به داخل ایران بود، اقتدار گرایان و در راس همه آنها خامنه ای به دنبال بهره برداری از فضا جهت گسترش فضای پلیسی و خنثی سازی برنامه های اعتدال گرایانه دولت روحانی هستند. رهبری که حادثه ناراحت کننده دیروز ارتباط مستقیمی با ماجراجویی ها و افزون خواهی هایش در بسط قدرت منطقه ای دارد، با گریز از مسئولیت پذیری  و بدور از موازین اخلاقی ، جان باختن و زخمی شدن ده ها تن تن از مردم ایران و انجام عملیات تروریستی در مرکز پایتخت را به ترقه بازی تقلیل داده است! در حالی که  پیامد های منفی این اتفاق به مراتب از بی اعتنایی وی بیشتر بوده و توجه ویژه ای را می طلبد.

همبستگی  جمهوری خواهان ایران[ هجا ] ضمن اعلام انزجار  از عملیات تروریستی صورت گرفته در تهران و محکوم کردن این اقدام شنیع و غیر انسانی ، به خانواده های جان باختگان تسلیت گفته  و با آنها ابراز همدردی می کند.

هجا همچنین قاطعانه هرگونه رفتار و حرکت تحریک آمیز از سوی دستگاه ولایت فقیه و نیروهای امنیتی و سپاهی را محکوم کرده و از مردم می خواهد به این تحرکات به اشکال مختلف و ممکن اعتراض کنند. تهدید،تحریک ، اقدام برای انتقام و تشدید و تسری خشونت راه حل نبوده و جز خشونت آفرینی و اختلال در امنیت ملی هیچ نتیجه ای  نخواهد داشت.

به باور هجا امنیت کشور و ایجاد بازدارندگی موثر در برابر در غلطیدن ایران به مغاک بی ثباتی و ناامنی های داخلی مسئله ای کلیدی و مهم است که برخوردی متحد از سوی همه نیرو های سیاسی دلسوز میهن و ملت را می طلبد. باید نشان داد که ایرانیان از هر نگرش سیاسی و فرهنگی ، مذهب و قومیت در مقابله با تروریسم و ناامنی صفوف یکپارچه ای را تشکیل می دهند.

اين امر محتاج اعتماد مردم به دستگاه های انتظامی و امنيتی است. ازاینرو گام فوری در پيدايش چنين همبستگی رعايت آزاديهای سياسی و اجتماعی و برابري حقوقی  همه شهروندان ايران است.  در غير اينصورت قربانی اصلی ناامنی وترور ، مردم ایران و مطالبات معطوف به آزادی ، حقوق بشر و دمکراسی خواهند بود. نباید گذاشت ملاحظات امنیتی مشروع دستاویزی برای  سرکوب و افزایش محدودیت های سیاسی و فرهنگی  و دستمایه تسویه حساب های خشونت آمیز  در داخل و منطقه شود. همچنین جلوگیری از تداوم وقوع عملیات تروریستی در کشور نیازمند تغییرات جدی در سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی بخصوص در سوریه است. حال در مواجهه با همدردی اکثر دولت ها و دیگر مردم جهان ، فرصتی تاریخی‌ فراهم شده است تا سیاست‌های تنش آمیز  با جهان و منطقه به سمت تعامل وهمکاری سوق داده شده و ازهمه دولت ها خواسته شود تا به برخوردی اصولی و همه جانبه با تروریسم و عدم استفاده از آن به عنوان اهرم فشار پایبند باشند. در این راستا روحانی مسئولیت دارد تا با اتکا به رای مردم  مانع از دخالت ولی فقیه وابزار اصلی اش سپاه قدس در سیاست خارجی شده و با بازگرداندن تصمیم گیری به وزارت خارجه به عنوان نهاد رسمی متولی دیپلماسی ، اجازه ندهد منافع ملى بیش از این بازيچه ماجراجویی هاى آنان در منطقه گردد.

هیات سیاسی و اجرایی همبستگی جمهوری خواهان ایران
19 خرداد 1396