ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.06.2017, 17:38

اعتراض زنان به ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها


سه هفته پس از انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رییس جمهور ایران، کاربران ایرانی توییتر با استفاده از هشتگ #حق۴۹درصدی نسبت به اجازه ندادن به زنان زنان برای حضور در استادیوم‌های ورزشی اعتراض کردند.

حسن روحانی در برنامه‌ی خود برای دور دوم ریاست جمهوری‌اش «تلاش در جهت فراهم کردن امکان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها» را به عنوان یکی از برنامه‌های خود در وزارت ورزش و جوانان عنوان کرده بود. همچنین در جریان تبلیغات ریاست جمهوری در روز ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ در همایشی که زنان ستاد انتخاباتی‌ او برگزار کردند با روشن خواندن کارنامه خود گفت: «حرف ما کامل واضح است ما تبیض جنسیتی را نمیپذیریم. ما ظلم جنسیتی را نمیپذیریم.»

علیرغم اظهارات و برنامه‌های حسن روحانی در روز سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ در صورتی که کاربران جنسیت زن را برای خریط بلیط در وب‌سایت فروش آنلاین بلیط بازی‌های لیگ جهانی والیبال در ایران انتخاب کنند به آنها پیغامی مبنی بر تمام شدم «سهمیه» بلیط زنان را نشان می‌دهد. بسیاری از زنانی که موفق به خرید بلیط از این وب‌سایت شدند با استفاده از #حق۴۹درصدی این پیغام را نشانه فریب کاری مسوولین فدراسیون والیبال دانستند.

یکی از زنان روزنامه‌نگار حوزه ورزش ساکن تهران به کمپین گفت: «خبردار شدیم که مثل دوره گذشته به تعدادی از زنان به صورت نمایشی اجازه ورود به استادیوم را دادند تا بتوانند ادعا کنند مانع حضور زنان در ورزگاه نیستند در حالی که سامانه خریط بلیط از همان دقایق اولیه شروع فروش بلیط در صورت انتخاب جنسیت زن پیغام تمام شد سهمیه زنان را نمایش می‌داد.» این فعال زنان اضافه کرد: «برای مقایسه من یک بار گزینه سهیمه زنان را انتخاب کردم و بدون هیچ مشکلی مراحل خرید بلیط طی شد. من از هیچ کدام از اطرافیانم نشدیدم که موفق به خرید بلیط برای سهیمه زنان شده باشد. به نظرم این یک فریب است که برای ساکت کردن زنان در نظر گرفته شده است.»

آمنه شیرافکن روزنامه‌نگار حوزه مجلس در روزنامه شرق با نقل قول از پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان در مجلس که پیگیر حق حضور زنان در مسابقات والیبال بود، نوشت: «در حال پیگیری ورود زنان به استادیوم بودم گفتند خودتان بیایید و ده نفر دیگر هم بیاورید، گفتم نه!»