ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.05.2017, 10:26

اعطای۲۶‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید


اعطای۲۶‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید، ایجاد بیش از ۲۵‌هزار شغل مستقیم

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
آرمان
بانك صنعت‌و‌معدن در دوران دولت تدبیروامید مبلغ ۲6‌هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع كشور پرداخت كرده كه در نتیجه آن بیش از ۶۴۷ طرح صنعتی به بهره‏برداری رسیده است.تعداد اشتغال مستقیم ناشی از افتتاح طرح‏های یاد شده بیش از۲۵ هزارنفر می باشد كه در مناطق مختلف به ویژه استان‏های محروم وكمتر توسعه یافته تاثیر چشمگیری در فعال‏سازی فضای كسب و كار داشته است.در این مدت بانك صنعت‌و‌معدن مبلغ 2‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات اسنادی ریالی را برای ۱۴۳۰و طرح صنعتی و ۹ میلیاردو ۶۵ میلیون دلار اعتبار اسنادی ارزی را برای ۸۹۰ طرح صنعتی گشایش كرده است.
صندوق توسعه ملی
بانك صنعت‌و‌معدن از نخستین روزهای تشكیل صندوق توسعه ملی تعامل شایسته‌ای با این صندوق برای تامین منابع مالی داشته و طرح‏های صنعتی متعددی را با استفاده از منابع این صندوق تامین مالی كرده است. این بانك در دوران دولت تدبیروامید مبلغ ۱۵۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات را از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به ۶۷۰ بنگاه صنعتی پرداخت كرده و با استفاده از منابع این صندوق برای ۳۸۰ طرح صنعتی گشایش اعتبار ارزی معادل ۴ میلیارد و یكصد میلیون دلار انجام داده است. تامین مالی بانك صنعت‌و‌معدن در بخش‌های نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد، سیمان، كاشی و داروسازی، طرح‌های زیربنایی نظیر قطار سریع السیر تهران– مشهد، تجهیز،نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی در سه سال گذشته سخن از توفیق این بانك در بهبود و ارتقای وضعیت توسعه صنعتی طرح‌های زیربنایی دارد.
بخش نیروگاهی
با راه‌اندازی كامل ۱۲ طرح نیروگاهی، هریك به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات و ۲۴ نیروگاه كوچك مقیاس كه در مجموع بیش از سه میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار تسهیلات ارزی توسط بانك صنعت‌و‌معدن به آنها اختصاص یافته است افزون به دوهزار اشتغال مستقیم ایجاد مي‌شود.
از میان این طرح‌ها عملیات اجرایی ۵ طرح بزرگ شامل نیروگاه‌های آذرخش گلستان، مولد برق یزد، تولید برق خوزستان مپنا(بهبهان)نیروگاه كرمانیان(سیرجان) ماهتاب كهنوج و ۶ طرح مقیاس كوچك نیروگاهی با با تسهیلات ارزی بالغ بر ۱ میلیارد و دویست میلیون دلار به پایان رسیده و راه اندازی آنها با موفقیت انجام شده و ضمن ایجاد یكهزار و ۶۰ شغل مستقیم حدود ۲هزار و ۶۰۰ مگاوات برق به ظرفیت فعلی كشور اضافه نموده‌اند. به‌علاوه طرح‌های در دست احداث نیروگاهی تامین مالی شده به‌وسیله بانك صنعت‌و‌معدن عبارتند از: تولیدوگسترش برق امیركبیر(نیروگاه رود شور)، تدبیرسازان سرآمد (نیروگاه ارومیه)، ساخت و بهره‌برداری انرژی نوین(نیروگاه كاشان)،توسعه انرژی شمال و جنوب (نیروگاه زنجان)، تولید نیروی جنوب شرق صبا (نیروگاه چاه بهار)، تولید انرژی گستر قشم، برق ماهتاب كاسپین و ۶ طرح مقیاس كوچك كه با بهره مندی از حدود یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات این بانك مراحل اجرایی خود را می گذرانند و با رسیدن به مرحله بهره برداری ۷۰۰ شغل مستقیم ایجاد خواهند كرد. در ضمن برای طرح جدید راشد تربت حیدریه و ۱۲ طرح نیروگاهی مقیاس كوچك با قابلیت اشتغال‌زایی ۳۰۰ نفر مبلغ ۳۷۵ میلیون دلار تسهیلات توسط این بانك به تصویب رسیده است. گفتنی است ظرفیت تولید برق كشور ۷۰هزار مگاوات است كه حدود ۹‌درصد، یعنی ۶‌هزار مگاوات آن را بانك صنعت‌و‌معدن تامین اعتبار ارزی كرده است. یاد آور مي‌شود كه بخش قابل توجه منابع ارزی تخصیص یافته به وسیله صندوق توسعه ملی تامین مالی شده است.
بخش نفت، گاز و پتروشیمی
با اعطای تسهیلات بانك صنعت‌ومعدن در بخش پتروشیمی كشور برای 6‌هزار و ۵۲۰ نفر در یك دوره 4‌ساله ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ اشتغال مستقیم ایجاد شده است. این در حالی است كه با اعطای تسهیلات ۸۵۵ میلیون یورویی برای راه اندازی سه مجتمع عظیم پتروشیمی كاویان، لرستان و مهاباد در دوران دولت تدبیروامید برای دوهزار و ۹۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است. در حال حاضر طرح‌های پتروشیمی مسجد سلیمان، ایلام، هنگام و بوشهر با یكهزار و ۲۷۸ میلیون یورو تسهیلات بانك صنعت‌و‌معدن در حال اجرا است كه با اتمام آنها دوهزار و ۶۶۷ شغل ایجاد خواهد شد. تصویب ۶۷۸ میلیون یورو برای دو طرح آدیش جنوبی و پالایشگاه گاز بید بلند نیز از دیگر اقدامات بانك صنعت‌و‌معدن در همین مدت و در راستای تامین مالی طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز است كه نتیجه آن ایجاد ۹۰۰ شغل خواهد بود.در مجموع، كل تسهیلات اختصاص یافته به طرح‌های بخش نفت، گاز و پتروشیمی ۲ میلیارد و ۸۱۱ میلیون یورو است كه در دوران چهارساله ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ پرداخت گردیده و برای ۶هزار و ۵۱۷ نفر شغل ایجاد می كند.گفتنی است این بانك در مدت یاد شده فعالیت های شركت ملی نفت ایران شامل پیمانكاران میادین نفت و گاز خلیج فارس و صادرات محصولات نفتی، هریك به میزان ۵۰۰ میلیون دلار را نیز تامین مالی كرده است.
طرح‏های صنعت فولاد
با به بهره‌برداری رسیدن ۱۱ طرح جاری فولادی كه با تسهیلات بانك صنعت‌و‌معدن در حال اجرا هستند برای 7‌هزار و ۳۴۰ نفر در كشور اشتغال ایجاد مي‌شود. طرح‌های یاد شده شامل فولاد روهینا جنوب دردزفول خوزستان، فولاد مادكوش هرمزگان، ذوب آهن پاسارگاد فارس، ذوب آهن ازنا لرستان، فولاد میانه آذربایجان شرقی، فولاد سپید دشت چهار محال و بختیاری، فولاد قائنات خراسان جنوبی، فولاد سبزوار خراسان رضوی، فولاد شادگان خوزستان، فولاد نیریز فارس و فولاد بافت كرمان مي‌شوندكه با آغاز به كار آنها تحول بزرگی در صنعت فولاد و اشتغال كشور ایجاد خواهد شد.یاد آور مي‌شود كه شركت فولاد و آهن ارفع در اردكان یزد با ۱۹۴ میلیون یورو تسهیلات بانك صنعت‌و‌معدن در استان یزد به بهره برداری رسیده و ۸۱۷ شغل مستقیم ایجاد كرده است.با تصویب ۱۵۳ میلیون یورو تسهیلات برای احداث فولاد مكران در چابهار سیستان و بلوچستان با ۵۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم در مجموع تسهیلات تخصیصی بانك صنعت‌و‌معدن را برای افزایش ظرفیت فولاد در كشور، به ۳ میلیارد یورو و مجموع اشتغال حاصل از آن را به ۸هزار و ۶۶۰ نفر مي‌رساند.گفتنی است معادل ۵۰درصد از ظرفیت تولید فعلی فولاد كشور كه بالغ بر ۱۷ میلیون تن است، در دوران دولت تدبیروامید توسط بانك صنعت‌و‌معدن به‌عنوان بانك توسعه‌ای و تخصصی بخش صنعت‌و‌معدن كشورمان تامین مالی ارزی شده است و بدینوسیله طی سه سال آینده تولید فولاد كشور از رقم ۲۵ میلیون تن در سال عبور خواهد كرد و سهم ایران را در تولید جهانی فولاد از 1‌درصد به ۱ و نیم‌درصد افزایش خواهد دادكه منجر به ارتقاء جایگاه ایران از رتبه ۱۴ به ۱۱ خواهد شد.یاد آور مي‌شود كه منابع ارزی تخصیص یافته، از محل منابع صندوق توسعه ملی و خط اعتباری چین تامین شده است.
فرجام نیك برجام
بانک صنعت‌و‌معدن بعد از اجرایی شدن برجام اولین LC را از طریق سوئیفت برای بخش خصوصی گشایش كرد. برقراری روابط کارگزاری با ۷۱ بانک فعال در ۲۷ کشور دنیا، گشایش ۲۶۷فقره LC به ارزش ۱۳۰۰‌میلیون دلار در سال ۱۳۹۵ از اقدامات این بانک در دوران پسا تحریم است. همچنین این بانک با امضای قرارداد فرعی به مبلغ ۱۲۰میلیون دلار با اگزیم بانک هندوستان، تفاهمنامه همکاری با اگزیم بانک کره‌جنوبی، مذاکره جهت دریافت خطوط اعتباری میان مدت از ۱۱ بانک مطرح از ۱۰ کشور دنیا، استقرار سیستم جامع بانکداری متمرکز، استقرار سیستم‌های مدیریت ریسک، حاکمیت شرکتی، واحد تطبیق، مبارزه با پولشویی و تروریسم مالی نیز از دوران پسا تحریم به نحو شایسته‌ای بهره برداری کرده است.
تامین مالی طرح‏های صنعت ساختمان (تولید‌كاشی)
در دوران دولت تدبیروامید ۶ طرح تولید كاشی با استفاده از تسهیلات بانك صنعت‌و‌معدن به بهره‏برداری رسیده و تعداد ۷ طرح در حال اجراست.میزان تسهیلات ارزی این طرح‏ها حدود ۱۵۶ میلیون یورور، تسهیلات ریالی ۵۵ میلیارد تومان بوده و مجموع اشتغال ایجادشده به بیش از۱۱۰۰ نفر می‏رسد.
صنعت سیمان
بانك صنعت‌و‌معدن تسهیلاتی بالغ بر۹۸۲میلیارد تومان را به ۶ طرح سیمانی كشورمان تخصیص داده است كه با بهره برداری از آنها برای ۱۳۶۰ نفر اشتغال مستقیم فراهم مي‌شود.از میان این طرح‌ها، طرح‌های سیمان غرب آسیا در خراسان رضوی، سیمان خاكستری ني‌ریز در استان فارس، سیمان مهر ماكو در آذربایجان‌غربی و خاور سیمان پارسیان در چهارمحال‌وبختیاری با ۸۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانك صنعت‌و‌معدن در حال اجرا هستند كه با راه اندازی آنها ۱۰۲۰ شغل مستقیم ایجاد مي‌شود.تصویب ۱۶۳ میلیارد تومان برای دو طرح سیمان سفید زاگرس در لرستان و سیمان فارس در استان فارس از دیگر اقدامات بانك صنعت‌و‌معدن در زمینه تامین مالی طرح‌های سیمانی بانك صنعت‌و‌معدن به‌عنوان مبانی توسعه صنعتی است كه حاصل آن ایجاد شغل برای ۳۳۵ نفر خواهد بود.
صنایع دارویی
گفتنی است بانك صنعت‌و‌معدن در این دوران ۱۳۲ میلیارد تومان تسهیلات داخلی و ۱۰۲ میلیون یورو تسهیلات ارزی به صنایع داروسازی اختصاص داده كه ضمن كمك به ایجاد خودكفایی در تولید داروهای انسانی و دامی زمینه اشتغال ۱۲۱۰ نفر را فراهم می‏آورند.بر اساس این گزارش: تامین پروژه‌های زیربنایی همچون پروژه قطار سریع‏السیر تهران-قم-اصفهان به میزان یك میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، تامین مالی طرح برق‎سازی قطار تهران-مشهد به مبلغ یك میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و تامین مالی ۱۰۰ میلیون دلاری برای تجهیز خط ۳ مترو تهران از دیگر خدمات بانك صنعت‌و‌معدن در دولت تدبیروامید است.تامین مالی خرید هواپیمای ایرباس و تعمیر و نوسازی ۲۵ دستگاه موتور هواپیما در راستای نوسازی و تجهیز ناوگان حمل و نقل هوایی از دیگر اقدامات این بانك در دولت تدبیروامید است.در زمینه تامین مالی بدهی سازمان‏های دولتی به نهادهای بین‎المللی توسط بانك صنعت‌و‌معدن در مدت یادشده، تامین مالی بدهی كشتیرانی جمهوری اسلامیایران به بیمه هرمس به میزان ۹۰میلیارد تومان و تامین مالی بدهی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به بیمه هرمس به میزان ۵۶ میلیارد تومان و بیمه ساچه ایتالیا به میزان ۲۲۰ میلیون یورو از اقدامات مهم این بانك در دوران دولت تدبیروامید بوده كه موجب ایجاد تحرك منابع مالی بین المللی شده است.بانك صنعت‌و‌معدن در سال‌های دولت یازدهم (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶)اعتبار احداث دو نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در یزد و سیستان و بلوچستان را تامین مالی كرده است.گفتنی است ایجاد ۳ واحد آب شیرین كن با ظرفیت ۳۰0‌هزار متر مكعب برای صنایع جنوب كشور با تامین مالی۳۵۷ میلیون دلار از دیگر اقدامات این بانك است که گشایش اعتبار ۲ واحد آن ایجاد شده است. همچنین این بانك درزمینه تامین مالی صنایع دریایی پیشتاز بوده و مبلغ ۹۲ میلیون دلار تسهیلات ارزی و ۱۴۹ میلیارد تومان تسهیلات ریالی را به این صنایع اختصاص داده است. تامین مالی كسب و كارهای نوپا از جمله اقدامات موثر این بانك طی چهار سال گذشته در جهت شناسایی موثر و تجاری سازی طرح‌های نوآورانه بوده است.
افزایش سرمایه بانك صنعت‌و‌معدن
در دوران دولت تدبیروامید سرمایه بانك صنعت‌و‌معدن به مبلغ 6‌هزار میلیارد تومان رسید و توان این بانك را در انجام ماموریت توسعه‌ای و تامین مالی طرح‌های صنعتی كشور افزایش داد. افزایش سرمایه 2‌هزار میلیارد تومانی بانك از محل تهاتر بدهی به مركزی و از محل حساب مازاد حاصل از دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سبب شد تا سرمایه بانك از مبلغ حدود 4‌هزار میلیارد تومان به 6‌هزار میلیارد تومان افزایش یابد. سرمایه بانك صنعت ومعدن در پایان سال ۱۳۹۳حدود دوهزار و ۱۸۰ میلیارد تومان بود كه این رقم در سال ۱۳۹۴به حدود دوهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بالغ شده بود. گفتنی است با وجود این افزایش، هنوز سرمایه بانك صنعت‌و‌معدن به‌عنوان یك بانك توسعه‌ای–تخصصی با استانداردهای جهانی فاصله داشته و نسبت به بانك‌های توسعه‌ای دنیا در سطح پایینی قرار دارد، برای مثال سرمایه بانك توسعه‌ای كویت حدود ۱۴ میلیارد دلار و سرمایه بانك توسعه‌ای ژاپن حدود ۱۳ میلیارد دلار است.
انضباط مالی
بانك صنعت‌و‌معدن تاكنون و به مدت ۴۰ ماه متوالی انضباط مالی را رعایت كرده و هیچگونه اضافه برداشتی نزد بانك مركزی نداشته است.تامین مالی صنایع كوچك و متوسط كسب و كارهای كوچك و متوسط” به دلیل ویژگي‌های خاصی که دارند همواره مورد توجه و اهمیت در سیاستگذاری های اقتصادی بسیاری از كشورهای موفق و توسعه یافته بوده‌اند. بسیاری از کشورها توانسته‌اند با سازماندهی ساختار حمایت مناسب از اینگونه واحدها و نهادینه كردن جایگاه آنها در چارچوب نظام اقتصادی به موفقیت‌های چشمگیری در جهت نیل به اهداف توسعه صنعتی و اقتصادی خود دست یابند.اقتصاد کشور در شرایط حاضر در حال خروج از رکود اقتصادی چندساله و نیازمند توجه بیشتر به بخش‌های اقتصادی پیشرو در راستای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی است. لذا به نظر می‌رسد گسترش ارائه خدمات مالی و بانكی به کسب و کارهای کوچک و متوسط یكی از راهكارها در این زمینه باشد. در اغلب کشور‌های دنیا غیر از ایالات متحده بیش از ۹۷درصد از بنگاه‌های اقتصادی در حوزه کسب و کارهای اقتصادی کوچک و متوسط فعالیت می‌نمایند. این رقم در ایران حدود ۹۸درصد است. این وضعیت باعث می‌شود بنگاه‌های کوچک و متوسط مورد توجه و مرکز ثقل سیاستگذاری‌های اقتصادی باشند. جدول ذیل سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران و سایر کشورها را بر اساس شاخص‌هایی مثل اشتغال، ارزش افزوده، صادرات و ارزش سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد. اطلاعات این جدول علاوه بر اینکه بر اهمیت نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید می‌نماید، حاکی از بستر قابل توجه رشد برای این‌گونه بنگاه‌ها در ایران است. چرا که برای مثال در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته تا ۷۵درصد اشتغال در این‌گونه بنگاه‌ها ایجاد شده در حالی که این رقم در ایران ۴5‌درصد است. یا اینکه تا ۶۵‌درصد صادرات و ۷۰درصد از ارزش کل تولیدات کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه از طریق کسب و کارهای کوچک و متوسط انجام شده، در حالی که این رقم در ایران به ترتیب ۱۰ و ۱۷درصد می‌باشد.مطالعات متعدد صورت گرفته در این زمینه ویژگی‌های اصلی کسب و کارهای کوچک و متوسط را به شرح ذیل خلاصه می‌نمایند: امكان ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر، امكان جذب و بومی كردن تكنولوژی، قدرت بالا در تربیت كارآفرینان و مدیران اقتصادی، كاهش عدم تعادل های بخشی و منطقه‌ای در اقتصاد، ایجاد محیط رقابتی در اقتصاد و افزایش كارایی، استفاده از امكانات در نیل به خود-اتكایی اقتصادی، قدرت تصمیم گیری سریع‌تر و انعطاف پذیری بالاتر، توسعه و بهم پیوستگی زنجیره‌های تولید، قابلیت بالا در پا سخگویی به نیازهای جدید صنعتی، تشویق فرهنگ سرمایه‌گذاری وارزش تولید بیشتر با سرمایه‌گذاری کمتر کسب و کارهای کوچک و متوسط در تامین مالی با چالش‌هایی مواجه بوده و بانک‌ها در ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط دارای محدودیت‌هایی به شرح زیر هستند:متوسط درآمد پایین، عدم توان ارائه وثیقه به بانك‌ها، عدم توان استفاده از بازار سرمایه، عدم آگاهی و تخصص مالی لازم، عدم قدرت چانه زنی و پراكندگی جغرافیایی بیشتر نسبت به كسب و كارهای بزرگ بانك صنعت‌و‌معدن با ۶۰ سال تجربه بانكداری توسعه‌ای تخصصی، بیش از ۲۵ سال تجربه بانكداری SME با ایجاد واحد تخصصی و حمایت از صنایع كوچك، متوسط و بزرگ اشتغال دارد. این بانك همچنین موفق به كسب جایزه و لوح افتخار تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط از موسسه تخصصی ADFIAP در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ شده است.با راه اندازی واحد تخصصی کسب و کارهای کوچک و متوسط در بانك صنعت‌و‌معدن، این بانك توانست در سال ۱۳۹۵ در راستای طرح رونق تولید خدمات شایسته‌ایی را در اقتصاد كشور انجام دهد، دراین طرح كه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ودر راستای تحقق اقتصاد مقاومتی طراحی شده است تا با همكاری بانك های كشور به اجرا درآید بانك صنعت‌و‌معدن در این مدت بیش از ۲۲۵۸ میلیارد تومان تسهیلات را به یكهزار و ۵۸۶ واحد صنعتی كوچك و متوسط در قالب این طرح پرداخته است و با وجود تعداد محدود شعب و پرسنل رتبه سوم را در نظام بانكی كشور به خود اختصاص داده است.
مسئولیت اجتماعی
بانك صنعت‌و‌معدن به‌عنوان یك بانك تخصصی در كنار تامین مالی پروژه‌های ملی و زیربنایی كشور نگاه ویژه ای به مسئولیت اجتماعی دارد چنانكه حمایت از تامین مالی احداث پروژه مركز فوق تخصصی مغز و اعصاب ایران(پروفسور سمیعی)در همكاری با صندوق توسعه ملی، سایر بانك‌های كشور، و صندوق ضمانت صادرات ایران،تامین مالی احداث ۵ پایگاه انتقال خون و احداث مدرسه در مناطق محروم در دوران دولت تدبیروامید از این موارداست. برگزاری دو دوره همایش نقش بانك های توسعه‌ای در توسعه و رونق اقتصادی كشور با هدف تبیین نقش افزایش سرمایه این بانك‌ها برای توانمند ساختن آنها در تامین