ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 17.05.2017, 10:19

٣٧ نفر بعد از تایید صلاحیت با دخالت دو نهاد رد صلاحیت شدند


چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
اعتماد
عضو هیات نظارت مركزی انتخابات شوراها بالاخره تایید كرد كه ۳۷ نفر از نامزدهای این انتخابات كه یك بار از سوی هیات نظارت تایید صلاحیت شده بودند توسط دو نهاد رد صلاحیت شدند. به گفته فرهاد تجری این تعداد توسط وزارت اطلاعات و دادستانی رد صلاحیت شدند.
این همان لیستی است كه پیش از این علی مطهری نایب‌رییس مجلس با اشاره به آن گفته بود رد صلاحیت آنها غیرقانونی است. طبق قانون انتخابات شوراها پرونده یك داوطلب پس از تاییدصلاحیت توسط مرجع پایین دستی نمي‌تواند توسط هیچ مرجع بالادستی دیگری رد شود. اما حالا تجری تایید كرده كه در انتخابات شوراها ٣٧ نفر بعد از تایید صلاحیت توسط هیات نظارت، با دخالت دادستانی و وزارت اطلاعات رد صلاحیت شدند. به گزارش ایلنا تجری در یك نشست خبری موضوع را اینگونه توضیح داده است: نزدیك به ۱۴۰۰ نفر در سراسر كشور نسبت به ردصلاحیت‌شان توسط هیات‌های نظارت شهرستان و استان اعتراض كردند كه باتوجه به اینكه تنها ۲۴ ساعت فرصت داشتیم، به صورت شبانه روزی كار كردیم و عمده پرونده‌ها را بررسی كردیم و از این رو ۵۸۸ نفر تایید صلاحیت شدند و برخی افراد كه دارای سوابق سوء كیفری و موارد خاص بودند كه ازسوی هیات‌های نظارت شهرستان و استان تایید شدند اما در ادامه از سوی دادستانی و وزارت اطلاعات بررسی شد و ۳۷ نفر به این ترتیب ردصلاحیت شدند.

فرهاد تجری در پاسخ به سوالی درباره نامه دادستانی به هیات مركزی نظارت بر انتخابات شوراها درخصوص نحوه تایید صلاحیت نامزدها اعلام كرد: در این نامه اسامی ۷۵ نفر از نامزدها در سراسر كشور قید شده بود اما در مورد اینكه تایید صلاحیت افراد توسط هیات‌های نظارت مورد بررسی قرار گرفته یا خیر، باید بگوییم مشكلی كه درباره قانون انتخابات شوراها مطرح كردم مربوط به چنین بحث‌هایی است. در زمان انتخابات شوراها ساختاری توسط مجلس از حدود چند ماه قبل شكل مي‌گیرد و پس از انتخابات نیز كار این هیات‌ها به پایان مي‌رسد و هیچ سازمان مشخص و مدونی برای جمع‌آوری اسناد و مدارك نامزدها در اختیار نیست.
او گفت: از طرفی به جهت موقت بودن كار هیات‌های نظارت و اجرایی آنچنان بار حقوقی ندارند كه در مورد مسائلی كه سوابق كیفری باعث ممنوعیت یا محرومیت از تصدی برخی مشاغل یا حقوق اجتماعی مي‌شود اقدام كند و این هیات‌ها به لحاظ حقوقی توانایی تفسیر در این رابطه را ندارند و این افراد حقوقدانان زبده نیستند.

عضو هیات مركزی نظارت بر انتخابات شوراها خاطرنشان كرد: این در حالی است كه اكثر افرادی كه در نامه قید شده بود پیش از این از سوی هیات‌های شهرستان و استان رد صلاحیت شده بودند و هیات مركزی اساسا به این مساله ورود نداشت و از این ۷۵ نفر صرفا ۳۰ تا ۳۵ نفر در هیات مركزی بررسی شد و در باقی موارد یا پیش از آن توسط هیات‌های استانی و شهرستان تصمیم‌گیری شده یا به هر طریق منع قانونی داشتیم و نمي‌توانستیم اقدامی انجام دهیم.

نامه دادستانی تهران درباره شش نامزد انتخابات شورای شهر

همچنین محمودی شاه‌نشین، رییس هیات مركزی نظارت بر انتخابات شوراها هم در این نشست خبری گفته است: به طور كلی در تهران دادستانی درباره شش نفر نامه داده بود و سوابق آنها را پس از موعد مقرر به هیات مركزی اعلام كرد كه این موارد نیز بررسی شد و در نهایت صرفا دو نفر رد صلاحیت شدند.

او توضیح داد: علت ردصلاحیت این دو نفر نیز نوع جرم آنها بود كه به عنوان مثال در یك مورد عنوان جرم آن نامزد تبلیغ علیه نظام بود كه به نوعی اقدام علیه امنیت ملی محسوب مي‌شود. در مورد نفر دوم نیز بحث از این قرار بود كه مدت محرومیت این كاندیدا به اتمام نرسیده بود، در حالی كه دوستان‌مان  در هیات‌ اجرایی و نظارت تهران به این دلیل كه محكومیت این فرد یك سال و مربوط به سال ۹۲ بوده و هم‌اكنون این قرار محكومیت به حالت تعلیق درآمده مشكلی در تایید صلاحیت نیست و محكومیت این فرد نیز اقدام علیه امنیت ملی نبوده بلكه عنوان مجرمیت بر هم زدن نظم عمومی بوده اما برداشت حقوقی ما این بود كه با توجه به اینكه پنج سال برای تعلیق حكم لحاظ شده و هنوز این مهلت پنج ساله به اتمام نرسیده این فرد نیز حائز صلاحیت نیست. محمودی شاه‌نشین اضافه كرد: بخش زیادی از افرادی كه در نامه دادستانی مورد اشاره قرار گرفته بودند پیش از آنكه پرونده‌ای به هیات مركزی بیاید از سوی هیات‌های نظارت استانی رد صلاحیت شده بودند.

شهادت مي‌دهم كه هیچ فشاری برای رد یا تایید صلاحیت افراد به هیات نظارت وارد نشد

محمودی شاه‌نشین در رابطه با اینكه نایب‌رییس مجلس از اعمال فشار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ابراز نگرانی كرده بود، گفت: شهادت مي‌دهم هیچ فشاری مبنی بر اینكه فرد یا گروه خاصی رد یا تایید صلاحیت شوند به هیات مركزی نظارت وارد نشده و اگر دوستان اصراری داشتند، این اصرار صرفا به دلیل نوع سوابق نامزدها بوده است.