ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 15.05.2017, 8:42

چرا ۷۰۰ حقوقدان از روحانی حمایت کردند؟


محمد شریف، محمدرضا پاسبان و فریده غیرت در گفت وگو با داتیکان

داتیکان_فرود نودهی: «دوباره می‌آییم؛ زیرا فرصت اشتباه کردن و تکرار سیاست‌های پر هزینه و بی‌نتیجه را نداریم.» به نظر می‌رسد این مهمترین شعار بیش از ۷۰۰ حقوقدان در حمایت از آقای حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش روست. بیش از ۷۰۰ حقوقدان و وکیل در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار بیانیه ای حمایت خود را از حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی ایران اعلام کردند. به منظور روشن شدن چرایی این حمایت، داتیکان با گفتگو با چندنفر از این حقوقدانان امضا کننده بیانیه گفت وگو کرده است. 

دکتر محمد شریف، حقوقدان و استاد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر دانشگاه علامه طباطبایی که یکی از امضا کنندگان بیانیه حقوقدانان حامی روحانی بود، مهمترین انگیزه خود برای حمایت از رئیس جمهور فعلی را شرایط خاص منطقه عنوان کرد. او در این خصوص گفت: «انگیزه اصلی من برای رأی دادن به روحانی، تهدیدی است که در منطقه متوجه کشورمان است. به نظر بنده روش و منش آقای روحانی برای مقابله با این تهدید بسیار کارا و مؤثر است، با توجه به شایستگی ایشان در مذاکرات برجام می‌توان این مسأله را پذیرفت.»

این استاد دانشگاه در ادامه به تفصیل شرایط خاص منطقه و نقش پررنگ عربستان در این تهدید ابراز داشت: «این تهدید از طریق همگرایی شاه سلمان، پادشاه عربستان و نتانیاهو ایجاد شده که در این بین کشورهای منطقه که وابستگی زیادی نیز به عربستان دارند در کنار سیاست‌های ایران هراسی ترامپ، شرایط را برای ایران چه در منطقه و چه در خارج از آن بسیار حساس نموده است. بنابراین برای عدم ایجاد تنش در منطقه بهترین گزینه حمایت از روحانی است.»

شریف در پایان با اشاره به مباحث داخلی به نقش روحانی در این باره اشاره کرد و گفت: «در کنار مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، مسائل عینی‌تری نیز وجود دارد که دوران چهارساله آقای روحانی تجربه خوبی از ایجاد آرامش و ثبات بود. به طور مثال دانشگاه‌های ما در این دوره، آرامش گذشته خود را دوباره بازیافت و بسیاری از استادانی که در دولت نهم و دهم اخراج شده بودند، در این دوره دوباره توانستند سر کلاس درس حضور یابند. با این حال بنده تحصیلات حقوقی ایشان را در ایجاد این ثبات و آرامش زیاد موثر نمی‌دانم، بلکه جناح سیاسی که وی نمایندگی از آن را بر عهده دارد قانون گرا تر هست و احترام بیشتری برای قانون قائل است.»

دکتر محمدرضا پاسبان، وکیل و عضو هیأت مدیره دانشگاه علامه طباطبایی نیز مهمترین دلیل خود برای رأی دادن به روحانی را شرایط خاص موجود در منطقه و جهان دانست، او در این باره گفت: «مهمترین دلیل شرایط جاری و منطقه‌ای است، به همین دلیل نیازمند شخصی هستیم به عنوان سخنگوی ملت ایران که قادر به گفتگو با جهانیان باشد و بتواند نماینده مناسبی از طرف ملت ایران برای جهانیان باشد. من فکر می‌کنم آقای روحانی در این میان بهترین گزینه است.»

عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز در ادامه به مسائل داخلی و از همه مهمتر به حوزه اقتصاد اشاره کرد و در این باره گفت: «نگاه باز به مسائل اقتصادی، اجتماعی و ضرورت آزادی در اقتصاد برای بخش خصوصی و محدود کردن نهادهای دولتی و شبه دولتی در این حوزه، می‌تواند منافع ملی را حفظ کند و در این باره آقای روحانی سابقه بسیار خوبی از خود به جای گذاشته است. همچنین سابقه سایر نامزدها در مقایسه با آقای روحانی از نظر مدیریتی قابل مقایسه نیست. در کنار همه این مسائل، حقوقدان بودن و تحصیل در خارج از کشور یک تجربه ارزشمند به حساب می‌آید زیرا این دو عامل می‌تواند در نحوه تعامل با جهانیان مثبت واقع شود.»

این استاد دانشگاه در پایان پایبندی به قانون را مهمترین مسأله در اجرای کشور عنوان کرد و در این خصوص اظهار داشت: «به نظر من لازمه ایجاد نظم و انضباط در همه مسائل کشور، پایبندی به قانون است و طبیعتا یک حقوقدان توانایی برای تفسیر و اجرای قانون را بهتر از افراد دیگر می‌تواند انجام دهد، بنابراین در میان این نامزدها آقای روحانی از شرایط بسیار متفاوتی بهره‌مند است همانطور که تجربه چهارساله ریاست جمهوری وی این مسأله را به وضوح نشان داد. برای مثال، برای کشوری که چند هزار سال پیش منشور حقوق شهروندی از سوی آن مطرح شد، طرح دوباره آن در دولت آقای روحانی و تلاش برای اجرای آن بسیار قابل تأمل و تحسین برانگیز است. به نظر بنده شرایط کشور و نظام ایجاب می‌کند که به آقای روحانی رأی دهیم.»

فریده غیرت از وکلای باسابقه کانون مرکز هم دلیل حمایت از روحانی را عملکرد دولت یازدهم دانست. او در این باره گفت: «به نظر من عملکرد دولت رو به اتمام آقای روحانی مناسب و درست بوده است. عمل به تعهدها و وعده‌های انتخاباتی نشان از صداقت آقای روحانی و تیم تحت سرپرستی ایشان است،  وقتی عملکرد گذشته او را بررسی می‌کنیم، هیچ نقطه منفی در عملکرد ایشان در این چهار سال دیده نمی‌شود.»

این فعال حوزه زنان در ادامه به شرایط کشور پیش از دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: «در خصوص بررسی کارنامه آقای روحانی نباید شرایط کشور را نادیده گرفت، ایشان وارث مملکتی بود که شرایط بسیار آشفته‌ای داشت و من بر این باورم که ترمیم خرابی‌ها بسیار سخت‌تر از ساختن جدید است و بسیاری از وقت ایشان صرف ترمیم خرابی‌ها شد. مثال این ترمیم را می‌توان در حل مسأله برجام، ایجاد ثبات اقتصادی، روابط گسترده با کشورها دیگر و گسترش آزادی‌های اجتماعی یافت. از این منظر که آقای روحانی قانونمند است و من شخصا هیچگونه تخلف و تقلبی از ایشان ندیده‌ام، با جدیت و با علاقه به ایشان رأی می‌دهم و ایشان را تأیید  می‌کنم.»