ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 15.05.2017, 7:43

فهرست ۸ نفر کمپین «شهر دیگر» برای شورای شهر تهران


شهر دیگر، کاندیداهای خود را برای شورای شهر تهران معرفی کرد.

کمپین «شهر دیگر»، سرانجام به معرفی نامزدهای خود پرداخت. این فهرست ۲۱ نفره نیست و تنها ۸ نفر را در خود جای داده که در میان آن‌ها، یک ارمنی‌الاصل ایرانی هم دیده می‌شود. شاید بتوان گفت شهر دیگر، برآمده‌ترین فهرست از دل جامعه مدنی برای شهر تهران است.

* لیلا ارشد / موسس خانه خورشید و مددکار اجتماعی
* بهزاد اشتری / بنیانگذار دانشگاه و کتابخانه ناشنوایان، فعال حقوق معلولان
* حسین راغفر /  اقتصاددان و استاد دانشگاه
* یاشار سلطانی / نقده روزنامه‌نگار و مدیرمسئول سایت معماری نیوز
* آندرانیک سیمونی (سیمونیان) / عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر گروه زبان و ادبیات ارمنی
* آمنه شیرافکن فدیمه /  روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان
* خسرو صالحی / مدیرعامل شبکه یاری کودکان کار و خیابان
* فرشید مقدم سلیمی / پژوهشگر اجتماعی و فعال حوزه شهر


بیانیه انتخاباتی «کمپین شهر دیگر»

دستکم یک سوم مردم ایران خود را متعلق به هیچ یک از دو جناح‌ سیاسی موجود نمی‌دانند. آن‌ها در هر انتخابات یا سکوت می‌کنند و در خانه می‌مانند یا با اکراه جانب یکی از این دو جناح‌ را می‌گیرند. شهر دیگر تلاشی است در چارچوب قانون اساسی کشور برای صدا بخشیدن به این بخش از مردم ایران.

شهر دیگر نیامده‌ است جای کسی را تنگ کند، نیامده است طرفداران تغییر اوضاع را تضعیف کند. آمده است جای خود را بیابد؛ جای صداها و خواست‌های کمتر شنیده شده در این کشور پهناور و متکثر.
ما به روشنی می‌دانیم این گروه دستکم ۳۰ درصدی خاستگاه مواضع و شیوه عمل متفاوتی دارند. مدعی نیستیم می‌توانیم نماینده همه آن‌ها باشیم. همچنین خوب می‌دانیم نمایندگی چنین گروه گسترده‌ای مستلزم کاری بزرگتر از معرفی یک لیست در انتخابات شورای شهر تهران است. اما این تازه آغاز راه خواهد بود. در این آغاز ما سعی کردیم از نامزدهایی حمایت کنیم که می‌توانند نماینده خواسته‌های این گروه‌های کمتر دیده شده باشند.
ما معتقدیم شنیده نشدن صدای این گروه بزرگ از مردم در سیاست رسمی کشور به شکست همه خواهد انجامید. «پیروزی ما آن چیزی نیست که کسی در آن شکست بخورد». فهرست شهر دیگر برای کسانی است که به هر دلیل نمی‌خواهند به همه افراد فهرست رای بدهند.

شهر دیگر کیست؟

شهر دیگر ائتلافی از فعالان اجتماعی و شهری است. کسانی که معتقدند شهر تهران به عنوان نمادی از کل جامعه میان هسته‌های قدرت تقسیم شده و مدیریت آن عمیقا به فساد آلوده شده است. این فعالان یا متعلق به سازمان‌های مردم‌نهاد هستند و یا عضوی از جامعه‌ی پژوهشگران و روزنامه‌نگاران و کوشندگان حقوق گروه‌های کمتر دیده‌شده‌.
این گروه از فعالان در آستانه انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران جمع شدند تا فکری به حال شهری بکنند که در آن زندگی می‌کنند. این کار از نظر ما الزامی بود چرا که فکر می‌کردیم دوگانه جناح‌های سیاسی کشور در اداره تهران به بن بست رسیده‌اند.

شهر دیگر در انتخابات چه می‌کند؟

گروه شهر دیگر از ابتدا کار خود را با شناخت مشکلات شهر تهران آغاز کرد. مشکلاتی که شهروندان عادی این شهر با آن دست به گریبانند. شهر دیگر معتقد است یک مدیریت شهری شفاف، سالم و کارآمد می‌تواند برای این مشکلات کاری کند.
ایده‌های اولیه شهر دیگر برای حل این مشکلات در قالب یازده متن سیاستی روی وبسایت شهر دیگر منتشر شده است.

اما شهر دیگر تنها یک گروه برنامه‌‌دار یا مطالبه‌محور نیست. ما تلاش کردیم چهره‌هایی را بیابیم که می‌توانند شهر را از موضعی برابری‌خواهانه مدیریت کنند. از این رو پا به عرصۀ انتخابت شورای شهر تهران گذاشتیم. از میان گروه اولیه شهر دیگر دو نفر برای نامزدی در انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کردند. فرشید مقدم سلیمی، پژوهشگر اجتماعی و فعال حوزه شهر و امیر رئیسیان، وکیل دادگستری. همزمان با ثبت‌نام تلاش ما برای یافتن سایر چهره‌های مستقل در انتخابات شورای شهر نیز آغاز شد.

در مرحلۀ بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت هیچ کدام از دو نامزد اولیۀ شهر دیگر احراز نشد. آن‌ها به این تصمیم هیات نظارت اعتراض کردند. در مرحله تجدید نظر تنها صلاحیت فرشید مقدم سلیمی احراز شد.

بر این اساس شهر دیگر تصمیم گرفت در کنار نامزد خود از ۷ نامزد دیگر نیز حمایت کند. نامزدهایی مستقل که می‌توانند گروه‌های کمتر دیده شده در انتخابات را نمایندگی کنند.

تضمین فهرست شهر دیگر چیست؟

در فقدان تشکل‌یابی سیاسی-اجتماعی عمومی و ضعف نهادهای نظارتی نمی‌توان برای یک لیست حمایتی تضمینی قطعی داد. اما برای شهر دیگر ۲۹ اردیبهشت تازه آغاز راه است. شهر دیگر از فردای انتخابات دیده‌بان مدیریت شهری خواهد بود. فارغ از اینکه نامزدهای پیشنهادی‌اش به شورا می‌روند یا نه، ما تلاش می‌کنیم روزانه عملکرد، نظرات، روابط و آرای نمایندگان شورای شهر را رصد کنیم. شهروندان این شهر نه تنها با شرکت در انتخابات، که با این نظارت می‌توانند شهری دیگر بسازند.
ما همچنین برنامه‌های شهر دیگر را در معرض داوری عمومی قرار داده‌ایم. این برنامه‌ها با نظرات شهروندان و کارشناسان گسترش و بهبود خواهند یافت تا به برنامه‌ای جامع برای ساختن شهر دیگر بدل شوند.

ما می‌توانیم دست در دست هم برای ساختن شهر دیگر تلاش کنیم؛ نه تنها در روز ۲۹ اردیبهشت که در روزهای پس از آن هم.