ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.05.2017, 22:44

قاچاق از کجا وارد می‌شود؟ ۱۰۰ بندر در اختیار نهادهایی خاص


محسن صفایی فراهانی: بنادری که قاچاق از آن‌ها وارد می‌شود، در اختیار چه کسانی است؟ کول‌بران؟! چرا رئیسی در قوه قضاییه با آن‌ها برخورد نکرد؟

این بنادر عمدتا در اختیار نیروهای مسلح است. قوه قضاییه می‌داند در اختیار آن‌هاست و عمده قاچاق از این ستادها وارد می‌شود ولی هیچ اراده‌ای برای کنترل این بنادر وجود ندارد.

هم آقای رئیسی و هم بقیه کسانی که در قوه قضاییه بوده‌اند کاملا اشنایی با این قضیه دارند و بحث این دولت و دولت قبل نیست. رئیس‌جمهور قبلی هم حتی از عبارت برادران قاچاقچی استفاده کرد. این برادران به ۴. تا کول‌بر برنمی‌گردد مربوط به آن‌هایی است که با کانتینر کالا وارد می‌کنند. یک سوم کل کالای کشور از طریق قاچاق وارد می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم از طریق برخی آدم‌های ناسالم صورت می‌گیرد. این‌ها ارگان‌‌هایی هستند که کاملا برای قوه قضاییه آشنا هستند ولی جلوی آن را نمی‌گیرند. چرا که قدرت آن‌ها، از هر کسی بیشتر است.

قاچاق از کجا وارد می‌شود؟ ۱۰۰ بندر در اختیار نهادهایی خاص

اصل فساد به بنادری برمی‌گردد که در دولت اصلاحات اعلام شد آن‌ها تحت کنترل دولت نیستند و تعداد آن‌ها بیش از حد است. بیش از صد مبدا ورودی است که دولت هیچ امکانی در آن ندارد و نیروی انتظامی هم با آن‌ها آشنا هستند و کنترلی ندارند. بارها مشخص شده است که این بنادر در اختیار چه کسانی است.

وقتی از این تعداد بندر به صورت آزاد جنس وارد می‌شود و اجازه نمی‌دهند گمرک ورود کند، طبیعی است که قاچاق از طریق کول‌بری اتفاق نمی‌افتد. تمام این‌ها را افرادی با کانتینر وارد می‌گنند.غیر از این بنادری که تحت سیطره عده‌ای خاص قرار دارد و قدرت آن‌ها در کشور بیش از هر کسی است و عملا امکان استقرار گمرک وجود ندارد، از مبادی دیگری این حجم از قاچاق وارد نمی‌شود.