ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.05.2017, 17:07

بیانیه جماعت دعوت و اصلاح ایران در مورد انتخابات این کشور


جماعت دعوت و اصلاح از نهادهای اهل سنت ایران که دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد، با انتشار بیانیه ای 5 ماده ای ضمن تشریح مواضع خود در خصوص دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره‌ شوراهای اسلا‌می ‌شهر و روستای این کشور، حمایت خود از حسن روحانی را اعلام کرد.

در بیانیه مذکور با تاکید بر لزوم پیگیری دو اصل مهم «استقلال» و «آزادی» توسط حکومت ایران، آمده است:

“هیچ ‏فرد یا گروه‏ یا مقا‌می ‌حق‌‏ ندارد به‏ نام‏ استفاده‏ از آزادی‏، به‏ استقلال ‏سیاسی‏، فرهنگی‏، اقتصادی‏، نظا‌می ‌و تمامیّت‌‏‌ ارضی‏ ایران‏ کمترین‏ خدشه‌ای‏ وارد کند و هیچ‏ مقا‌می ‌حق‏ ندارد به‏ نام‏ حفظ استقلال‏ و تمامیّت‌‏ ارضی‏ کشور آزادی‌های‌‏ مشروع‏ را، هر چند با وضع قوانین‏ و مقرّرات‌‏، سلب‏ کند”.

در بند دوم این بیانیه با انتقاد از وضعیت مسلمانان اهل سنت ایران، از مسئولین این کشور خواسته شده تا از توانمندی‌های تمامی «شهروندان متعلّق‌ به هویّت‌های‌ قو‌می‌ و مذهبی، به‌ ویژه هموطنان اهل سنّت‌» در عرصه های سیاسی و اقتصادی استفاده کنند.

در بخش دیگری از بیانیه مذکور با اشاره به موضوعات منطقه، تصریح شده است:

“منطقه‌ خاورمیانه تحت تأثیر تنش‌های ایدئولوژیک و هویّتی‌ در وضعیّتی‌ نابسامان و آسیب‌زا به‌سر ‌می‌برد. در این اوضاع و احوال، تأکید بر عقلانیّت‌ و میانه‌روی در سیاست خارجی و پرهیز از تعصّب‌، تفرقه و اختلاف‌افكنی در داخل و همچنین نشر و تقویت فرهنگ دگرپذیری و رواداری، به‌منظور حفظ امنیّت‌ و ثبات کشور، رویكردی راهبردی است”.

در این بیانیه با یادآوری حمایت این جماعت از حسن روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بر ادامه حمایت اهل سنت ایران از روحانی در انتخابات پیش رو تاکید شده است.

در بخش پایانی بیانیه جماعت دعوت و اصلاح ایران نیز تاکید شده است:

“اهمیت‌ شوراهای شهر و روستا در تحقّق‌ حاکمیت‌ محلی‌ و مشارکت مستقیم شهروندان در مدیریّت‌ شهرها و روستاها بر کسی پوشیده نیست.

تقلیل دادن نهاد شورا به هیأت‌مدیره‌ شهرداری‌ها، اجحاف به ظرفیت قانونی آن و تضییع فرصت نقش‌آفرینی شهروندان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است.

بر این اساس ضرورت دارد ترکیب شوراها را به‌گونه‌ای برگزینیم که برآیند دانش، تخصّص‌ و مسؤولیّت‌‌پذیری آنان، امکان ارائه‌ فعالیت‌ تیمی ‌منسجم را با رویکرد مدیریت‌ عمرانی، فرهنگی و اجتماعی میسر‌ نماید”.