ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.05.2017, 16:57

حمایت شورای راهبردی اهل سنت از روحانی


مولوی عبدالمجید مراد زهی، استاد حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان در گفت و گو با خبرنگار آناتولی درباره گله هایی که اهل سنت از روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم ایران دارند گفت: روحانی باید منشور حقوق شهروندی درباره حقوق اقوام و مذاهب را اعلام کردند و وعده هایی که داده است باید عمل کند. ما برای احقاق حقوق اهل سنت به عنوان شهروند درجه یک برای حضور در هیات دولت تلاش خواهیم کرد اما به آن صورت که باید به وعده ها عمل نشد.

او در ادامه با اشاره به اینکه علیرغم وجود نقدهایی به دولت به وجود دارد، افزود: جامعه اهل سنت به پیشوایی مولوی عبدالحمید و دیگر نخبگان که گرد هم آمدند و بعد از گفت و گو ها و جلسات به این نتیجه رسیدیم که اهل سنت باید به دولت یازدهم فرصتی دوباره بدهد تا ان شالله بتواند برنامه های خود را احیا کند. ما حسن روحانی را بهترین گزینه می دانیم.

همچنین عزیز بابایی کزج امام جمعه اهل سنت در صادقیه تهران درباره توقعاتشان از رئیس جمهور نیز به خبرنگار آناتولی گفت: به همه قول هایی که به اهل سنت داده اند عمل کنند. رئیس جمهور برای اولین بار سفیر از اهل سنت انتخاب کرد ما دوست داریم سفرای بیشتری انتخاب کند، مثلا سفیر ترکیه از آذری زبانان اهل سنت باشد.

اهل سنت در تهران هیچ مسجدی به صورت رسمی ندارد، این امام جماعت درباره ایجاد یک مسجد به خبرنگار آناتولی توضیح داد: ما می دانیم دولت در این راستا گام های بزرگی برداشته و این همه اش کار دولت نیست. باید کاری کنند اهل سنت در ادای فرایض و واجبات بتوانند راحت باشند.

متن بیانیه شورای راهبردی اهل سنت ایران

متن كامل اين بيانيه به شرح ذيل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت بزرگوار ایران
اهل سنت سرفراز ایران
اقوام شرافتمند ایران

شرکت در انتخابات حق شما است ، بهتر است از این حق خدادادی بە بهترین وجە استفادە کنید و اطرافیان خود را هم تشویق کنید تا پای صندوق رای بروند. رفاە مردم ایران و پیشرفت و گسترش ازادی و عدالت و توسعە پایدار در سرزمین ما تنها با مشارکت همگان در امور ادارە کشور بدست میاید و یکی از ابزارهای مشارکت در امور انتخاب بهترین ها است.

بفرمودە خداوند و با راهنمائی و مشارکت شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید ، نخبگان و عالمان دینی و اندیشمندان دانشگاهی از تمام ۱۳ استان سنی نشین برای مشورت در بارە انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبە ۱۷ اردیبهشت در تهران گرد امدند و پس از ساعتها بحث و گفتگوی صمیمانە و صریح برای تصمیم گیری و ارائە راهکار مناسب یک شورای ۱٥ نفرە بە نام ( شورای راهبردی اهل سنت ایران ) انتخاب کردند تا با نامزدهای محترم و یا نمایندگان و روسای ستاد انان ملاقات و گفتگو کنند.

شورای راهبردی اهل سنت ایران ( راسا) از ان تاریخ تا امروز ۲۳ اردیبهشت ماە ۱۳۹٦ با یک نفر از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری و روسای ستاد دو نفر از ان نامزدهای محترم دیدار و گفتگوی مفصل انجام دادە اند.

در این ملاقاتها و گفتگوهای سازندە ، مسائل و مشکلات اهل سنت ایران بە صورت مشروح ، مستند و مستدل تشریح شد کە برخی از ملاقات شوندگان از وسعت محرومیتهای اهل سنت ایران متحیر شدند و گوئی بار اول است کە چنین حرفهائی میشنوند. همچنین در خواستهای اهل سنت و اقوام اهل سنت ایران کە تقریبا بخش اعظم ان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران امدە است اما اجرا نمیگردد برای انان تشریح و راە حل مناسب مشکلات هم بە اطلاع انان رسید.

آقای دکتر روحانی در اردیبهشت ماە سال ۱۳۹۲ با انتشار بیانیە شمارە سە درخواست های اهل سنت و اقوام ایران را پذیرفتە است و تا حدودی انرا اجرا کردە است. اهل سنت ایران و اقوام ساکن ایران از ریاست جمهوری ایندە ایران انتظار دارند کە برای اتحاد مردم و انسجام ملی در ایران ، حقوق ملت مندرج در فصل سوم قانون اساسی و سایر اصول ان مخصوصا اصل ۱۲ و ۱٥ را اجرا و یا خواستار اجرای ان گردد و کوشش خود را در اجرای خواستەهای اهل سنت و اقوام ایرانی متعهد و در جریان فعالیتهای انتخاباتی اعلام دارند.

شورای راهبردی اهل سنت ایران (راسا) پس از ساعتها مشورت با عالمان دینی ، اندیشمندان و جوانان و اقشار مختلف اهل سنت ایران و با توجە بە گفته ها و رفتارهای تبلیغاتی نامزدهای محترم ریاست جمهوری بە این نتیجە رسیدە است کە برای تداوم پیشرفت ایران و عبور از تنگناهای موجود بهتر است بە دولت یازدەهم فرصت داد شود تا یکبار دیگر افتخار خدمت بە مردم ایران را بە عهدە گرفتە و بە حکومت خود تا سال ۱٤٠٠ ادامە دهد. با ارزوی سربلندی ملت بزرگوار و فهیم ایران و تمنای پیروزی دولت اقای دکتر روحانی بر مشکلات موجود و ادامە مسیر تا ۱٤٠٠

شورای راهبردی اهل سنت ایران
۱۳۹٦/۲/۲۳