ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 13.05.2017, 8:56

محمدصدیق کبودوند، فعال حقوق بشر کرد پس از ده سال از زندان اوین آزاد شد


محمدصدیق کبودوند، موسس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، روز بیست و دوم اردیبهشت، با پایان ده سال حبس، از زندان اوین تهران آزاد شد. این فعال حقوق بشر کرد به کمپین گفت یک محکومیت شش ماهه به دلیل انتشار نشریه «پیام مردم» دارد که طبق قانون باید با محکومیت ده ساله‌اش ادغام شود.

آقای کبودوند ساعتی پس از آزادی به کمپین گفت: «من یک محکومیت ده ساله داشتم که سه روز هم بیشتر در زندان ماندم، چون گفتند سه روز غیبت مرخصی‌هایم را محاسبه کردند، محکومیت شش ماهه دیگری هم دارم که طبق قانون باید ادغام می‌شد با بقیه پرونده‌ام، هنوز که نشده ولی در حال طی کردن تشریفات قضایی است.»

محمد صدیق کبودوند، متولد ۱۳۴۲، مدیر مسوول نشریه «پیام مردم» و موسس سازمان حقوق بشر کردستان دهم تیرماه سال ۱۳۸۶ بازداشت و زندانی شد. او در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به ده سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از طریق ارتباط و مراوده با سازمان‌های بین المللی حقوق بشر، ارتباط و مکاتبه با شخص کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد و گفتگو با رسانه‌های عمومی به یک سال حبس و مجموعا به ۱۱ سال حبس محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ده سال حبس تغییر کرد.

این روزنامه‌نگار زندانی در بهمن و اسفند ماه ۱۳۹۴ چندین بار از زندان به دادسرای زندان اوین منتقل شد و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام از زندان» مورد بازجویی قرار گرفت. او صبح چهارم خرداد ماه ۱۳۹۵ برای این اتهام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه محاکمه شد ولی با رد کردن اتهامات در بازجویی و دادگاه، در نهایت تبرئه شد.

او در دوران محکومیت خود از حقوق عادی یک زندانی مانند مرخصِی ، ملاقات حضوری و درمان پزشکی مناسب و به هنگام محروم بود و بارها دست به اعتصاب غذای اعتراضی زد.

این فعال حقوق بشر کرد در پرونده مربوط به فعالیت روزنامه نگاری، به اتهام «تشویش اذهان عمومی از طریق درج مطالب در هفته نامه پیام مردم» توسط دادگاه عمومی و انقلاب سنندج به یک سال حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از روزنامه نگاری و مدیریت نشریه و ابطال پرونده انتشار پیام مردم محکوم شد که پس از تأیید در دادگاه تجدیدنظر استان تهران، میزان محکومیت حبس در دیوان عالی کشور به ۶ ماه تقلیل یافت.

با وجود پیگیری زیاد و قول مسئولین قضایی هنوز قانون تجمیع جرائم درباره پرونده وی اعمال نشده است. مطابق ماده ۱۳۴  قانون مجازات جدید، در صورت تجمیع جرائم، تنها حکم ده ساله آقای کبودوند قابلیت اجرا دارد و حبس شش ماهه او اجرا نخواهد شد. آقای کبودوند پرونده‌ای نیز مربوط به انتشار کتابچه‌ای در مورد زنان و نقض حقوق آنان در ایران، در دادگاه انقلاب آذربایجان غربی داشت که از این اتهام تبرئه شد.

محمد صدیق کبودوند از سال ۱۳۸۲ نشریه «پیام مردم» را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان های کردنشین منتشر می کرد. و در فروردین ۱۳۸۴ «سازمان حقوق بشرکردستان» را تشکیل داد.او در مراسم سال ۲۰۰۹ «جوایز مطبوعات بریتانیا» به عنوان «روزنامه‌نگار بین‌المللی سال» برگزیده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه «هلمن–همت» سازمان دیده‌بان حقوق بشر به او داده شد.