ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.05.2017, 7:46

«خطر ترامپونومیکس»


هفته‌نامه “اکونومیست” در سرمقاله شماره جدید خود، سیاست‏های اقتصادی دونالد ترامپ را “ترامپونومیکس” خواند و نوشت:

دونالد ترامپ چنان بر واشنگتن حکومت می‌کند که گویی او پادشاه است و کاخ سفید دادگاهش. نمایش‏هایی که او از سلطه خود در معرض دید می‏گذارد، نیاز او به اینکه در مرکز توجهات قرار گیرد و تندخویی‏هایش، یادآور پادشاه هنری هشتم است.

در باب اینکه این موضوع تا چه حد می‏تواند برای آمریکا دردسر ایجاد کند، همین بس که در هفته گذشته جیمز کومی، مدیر اف‏بی‏آی ‌ناگهان برکنار شد. در عرصه اقتصاد هم برنامه‌های ترامپ به همین اندازه خطرناک‏ هستند. گر چه ترامپونومیکس می‏تواند رونق اقتصادی کوچکی را در پی داشته باشد، اما در عین حال خطراتی را برای آمریکا و جهان در پی خواهد داشت.

ترامپ در مصاحبه‏ای اختصاصی با اکونومیست مفصل‏ترین توصیفی را که تاکنون از اهداف اقتصادی خود ارائه کرده، به اشتراک گذارده است. بر این اساس، هدف او این است که اطمینان حاصل کند آمریکایی‏های بیشتری دارای مشاغل دارای درآمد خوب هستند و این‌کار را می‏خواهد با افزایش نرخ رشد اقتصادی انجام دهد. مشاوران او از رشد سه درصدی تولید ناخالص داخلی سخن رانده‏اند و این یک درصد بیشتر از چیزی است که اقتصاددانان معتقدند سرعت باثبات رشد امروز است.

در ذهن ترامپ مهم‌ترین مسیر منتهی به مشاغل بهتر و رشد سریع‌تر، از توافق‌نامه‌های بین‏المللی عادلانه‏تر می‏گذرد. گر چه او مدعی است که در صورت وجود قوانین عادلانه، حامی تجارت آزاد است، اما دیدگاهش بر ملی‏گرایی اقتصاد منطبق است.

براساس عقاید او، شرکت‏ها باید برای سرمایه‏گذاری در داخل کشور پاداش بگیرند و برای سرمایه‏گذاری در خارج تنبیه شوند. دومین و سومین محور ترامپونومیکس هم کاهش مالیات و مقررات‏زدایی است که هر دو مشوق سرمایه‏گذاری در داخل کشور هستند.

ترامپونومیکس به رغم ریگانومومیکس، به هیچ وجه یک دکترین اقتصادی محسوب نمی‏شود، بلکه مجموعه‏ای از لوایح است که توسط تاجران خادم دربار ترامپ برای پادشاهشان جمع‌آوری شده است.

ترامپونومیکس یک دستورالعمل ضعیف برای موفقیت درازمدت است که با آن آمریکا در نهایت بدهکارتر و نابرابرتر خواهد شد. بدتر از همه اینکه وقتی تناقض‏ها آشکار شوند، ممکن است ملی‏گرایی ترامپ شدیدتر شود و با واکنش‏های شدید سایر کشورها مواجه شود و خشم بیشتری را نیز در آمریکا در پی داشته باشد.

ترامپونومیکس نه‌تنها دوایی برای دردهای اقتصادی آمریکا ندارد، بلکه راه را برای بدتر شدن باز می‏کند.