ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.05.2017, 20:48

تاج‌زاده: رقابت قالیباف و رئیسی جدی است


مصطفی تاجزاده در گفتگو با جماران:

رئیسی مخلوق تشکیلات جمنا است/ جبهه هایی که اصولگرایان در آستانه هر انتخابات تشکیل می دهند، بعد از آن عملاً منحل می شوند؛ جمنا نیز خاصیت یک بار مصرف دارد.

به دو دلیل جمنا تصمیم گرفت آقای رئیسی را وارد این انتخابات کند؛ اول آن که اگر آقای رئیسی وارد صحنه نمی‌شد، عملاً قالیباف تبدیل به نامزد اصلی جریان اصولگرا می شد که به هیچ وجه مورد تایید جریان هایی مثل جبهه پایداری نبود. آن ها انتقاد ها و اعتراض های بسیاری به شیوه مدیریتی، بریز و بپاش ها و حواشی فعالیت های او و خانواده اش دارند.

دوم آنکه طبق تحلیل جمنا و گردانندگانش، با تبلیغات و تخریب های که صدا و سیما در این چهار سال انجام داده است، آن ها قادر هستند آقای روحانی را در مرحله دوم انتخابات شکست دهند.

جهانگیری به خواست بزرگان اصلاح طلب در انتخابات حاضر شد تا در این صحنه به دفاع از گفتمان اصلاح طلبی بپردازد و در این راه تا حدود زیادی موفق بوده است. می ماند نحوه ماندن یا نماندن در صحنه، که آن را هم ایشان تسلیم نظر بزرگان اصلاحات است.

حتی اگر جهانگیری در نظرسنجی ها بالاتر هم می بود باید در نهایت کنار برود چرا که این به سود کشور و اصلاحات است و دلایل آن را روزی توضیح خواهم داد. خوشبختانه نظرسنجی ها فاصله چشمگیر روحانی نسبت به دیگر نامزدها را نشان می دهد پس در حال حاضر نیاز به توضیح بیشتر در این زمینه نیست.

قالیباف دانشگاه ها را به طور کامل از دستور کار خود خارج کرده است چون بعد از قضیه گازانبر از کسب رأی دانشگاهیان ناامید شده است

قالیباف به ناچار به شعارهایی کلی چون دو و نیم برابر کردن در آمد کشور و اختصاص یارانه چند برابری و...روی آورده است. در حالی که دو و نیم برابر کردن درآمد کشور مستلزم آن است که ۲۵ درصد رشد اقتصادی ایجاد شود. با توجه به تجربه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی که میانگین رشد سالانه  ۲ یا ۳ درصد داشته، تحقق وعده فوق امری محال است.

نظرسنجی‌ها در طول ماه های گذشته همواره برتری قاطع آقای روحانی بر رقبا را نشان می دهد. اما دو دسته از شهروندان نقش تعیین کننده‌ای در میزان آرای آقای روحانی دارند؛ اول کسانی که اساساً برای شرکت در انتخابات مرددند. دوم شهروندانی که قصد شرکت در انتخابات را دارند اما هنوز نامزد نهایی خود را انتخاب نکرده‌اند. به میزانی که این دو دسته به آقای روحانی رأی دهند آرای وی بالاتر می رود.