ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 20.04.2017, 5:43

دیپلمات‌ها: استفاده از گاز سارین در سوریه تائید شد


دویچه وله: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی استفاده از گاز سمی در سوریه را تائید کرد. این سازمان اعلام کرد که “سارین و یا موادی مشابه آن” بکار رفته است. قرار است فرانسه نیز مدارکی برای اثبات استفاده رژیم سوریه از سلاح شیمیایی ارائه کند.

منابع دیپلماتیک گفتند سازمان منع سلاح‌های شیمیایی استفاده ازسلاح شیمیایی و گاز سمی در سوریه را تائید کرده است. سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سال ١٩٩٧ میلادی تاسیس شد و مقر آن در شهر لاهه هلند است و توسط دولت‌های امضاکننده “کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی” اداره می‌شود.

هیات بریتانیایی حاضر در نشست اضطراری سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه (۱۹ آوریل) و همچنین سفیر فرانسه در هلند از طریق توییتر خود خبر دادند که این سازمان استفاده از گاز سمی در سوریه را تائید کرده است.

به گفته این دیپلمات‌ها آزمایش مواد استفاده شده  در سوریه نشان داده است که در حمله شیمیایی ۴ آوریل به شهر خان‌شیخون در استان ادلب گاز سارین و یا ماده مشابه آن به‌کار رفته است.

در خان‌شیخون بیش از ۸۰ نفر جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها زن و بچه بودند. سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پس از این حادثه گروه تحقیق ایجاد کرد. نتایج تحقیقات این سازمان تابه حال منتشر نشده است.

پیش‌تر متخصصان ترکیه‌ و بریتانیا در آزمایش‌های خود استفاده از سلاح شیمیایی و گاز سمی را تائید کرده بودند.

ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه هم (۱۹ آوریل) اعلام کرد که در چند روز آینده اسنادی ارائه خواهد کرد که ثابت می‌کند رژیم بشار اسد آگاهانه و به طورعمد در حمله به شهرک خان شیخون از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد که در حال حاضر نمی‌تواند مدرکی ارائه کند، زیرا تحقیات هنوز ادامه دارد. ولی او در چند روز آینده می‌تواند مدارک و اسنادی ارائه کند که استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم بشار اسد را ثابت می‌کند.

دولت سوریه و حامیان آن روسیه و ایران بارها استفاده از سلاح شیمیایی و گازهای سمی در مقابله با شورشیان مسلح را انکار کرده‌ا‌ند.