ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 19.04.2017, 21:57

اردوغان در گفتگو با سی.ان.ان: از مواضع ترامپ راضی هستیم


خبرگزاری آناتولی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان اینترنشنال اظهار داشت: “مواضع کنونی ترامپ باعث خرسندی ماست. امیدوارم در گفتگوی رو در رو و مذاکره درباره نقشه راهمان به عنوان شرکای استراتژیک و عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» موفقیت‌های بزرگی کسب و مشکلات را حل کنیم”.

ادامه سخنان اردوغان در این مصاحبه به شرح زیر است:

سوال: ترامپ برای تبریک نتیجه همه پرسی با شما تماس گرفت. جزئیات این گفتگو را در میان می‌گذارید؟

این یک تماس برای عرض تبریک بود و همچنین تماس وی همزمان با زمان برگزاری عید پاک به طور ویژه من را بسیار خشنود کرد. ضمن عرض تبریک بابت نتیجه همه‌پرسی به من ایشان و بنده فرصت گفتگو در مورد نظرات خود درباره گسترش و تقویت روابط دوجانبه در روند پیش رو و تحولات روسیه را به دست آوردیم. به ایشان گفتم قبل از این‌که بیشتر از این دیر شود با دیدار رو در رو راه های تقویت و گسترش روابط ترکیه-آمریکا را مذاکره کنیم، به توافق رسیدیم. فکر می‌کنم در زمانی کوتاه این دیدار انجام خواهد شد.

- سوال: آقای اردوغان شما با ترامپ درباره همکاری بیشتر درباره بحران سوریه به توافق رسیدید و در صورت توافق احتمالی آیا درباره استفاده از کردهای سوریه به ویژه در عملیات رقه به توافق رسیدید؟

- اردوغان: گروه تروریستی داعش را نمی توان با استفاده از گروه تروریستی دیگر نابود کرد. ترامپ در روزهای گذشته وزیر امور خارجه و رئیس سیا را به ترکیه فرستاد. به آنها گفتیم که ما با همکاری نیروهای ائتلاف بین الملی به رهبری آمریکا به راحتی می توانیم با داعش مبارزه کنیم.

“مهم کسب پیروزی در مسابقه است”

من مسابقه فوتبال را می‌دانم و آگاه هستم که اگر بازی را 0-1 نیز ببرید 3 امتیاز می گیرید، 0-5 هم ببرید 3 امتیاز می گیرید، آن چه مهم است کسب پیروزی در بازی است.

این هفته انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار می شود و وضعیت فوق العاده نیز ادامه دارد. ترکیه سه ماه یکبار وضعیت فوق العاده را تمدید کرد و این در حالی است که فرانسه 1.5 سال است که وضعیت فوق العاده را تمدید می کند. اما کسی درباره آن سخنی نمی گوید. همه چیز کاملا آشکار و روشن است. متاسفانه اروپا دسیسه هایی در مورد ترکیه داشت که موفق نشد آن را عملی کند و اکنون این عدم موفقیت را نمی تواند بپذیرد.

در ترکیه موضوع چند قطبی کردن جامعه مطرح نیست. پیروزی رای «آری» با نزدیک به 52 درصد آرا را به صورت وجود جامعه چند قطبی در ترکیه ارزیابی کردن ناحقی در قبال صاحبان 52 درصد آرا است. این مساله که آرای 52 درصدی مردم معتبر نیست و آرای 48 درصدی معتبر است در جوامع دموکراتیک قابل پذیرش نیست.

در حال حاضر 54 سال است که پشت درهای اتحادیه منتظر نگاه داشته شده ایم. سوال من این است کدام کشور را 54 سال منتظر گذاشته اند؟ کشور دیگری وجود دارد که 50 سال، 40 سال، 30 سال منتظر مانده باشد؟ اما ترکیه 54 سال پشت درهای اتحادیه اروپا انتظار کشید. این موضوع برای یک مرتبه از نظر روابط سیاسی قابل تحمل است، ما تا به امروز تمامی مبانی اتحادیه اروپا را پذیرفته و تلاش کرده ایم که بر اساس آن اصلاحات را انجام بدهیم اما اتحادیه اروپا به هیچ یک از اینها پایبند نبود و به هیچ یک از تعهداتی که به ما داده بود عمل نکرد.

در اینجا 3 میلیون پناهجوی سوری وجود دارد و بحث بر سر آن بود که جولای سال گذشته 3 میلیارد یورو و پس از آن نیز 3 میلیارد یوروی دیگر به ما پرداخت شود. متاسفانه تاکنون مبلغی که از طریق یونسکو به ما پرداخت شده است به 725 میلیون یورو و از کمیسریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز به 550 میلیون دلار می رسد. اما ما به همراه سازمان های مردم نهاد حدود 25 میلیارد دلار هزینه متحمل شده ایم.

ما با چنین اتحادیه اروپایی مواجه هستیم. مسئله ویزا نیز مطرح است، قرار بود ویزا برداشته شود که محقق نشد. تا به امروز به هیچ کدام از تعهداتشان عمل نکرده اند. تاکنون توانسته ایم 14 فصل را به اتمام برسانیم اما آنها مفاد را اضافه کردند، پیش از 15 فصل بود اما به بهانه آنکه «ترکیه می آید» این فصول را به 35 افزایش دادند. از آنجا که کشوری مانند انگلستان تصمیمی چون برگزیت گرفته است ما نیز اگر توانستیم این مسئله را در پارلمان حل می کنیم وگرنه به سراغ ملت می رویم و هرچه آنها بگویند انجام می دهیم.

سوال: اگر شما در روند مذاکرات اتحادیه اروپا درها را ببندید، توافق نامه در شرف لغو بازپس گیری پناهجویان به خطر می افتد؟

اردوغان: جای نگرانی نیست، تمامی این موارد به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد. ترکیه به تمامی تعهدات خود عمل کرده است اما اتحادیه اروپا وعده هایی که داده است را عملی نکرده است. اگر به آنها عمل کنند بر سر میز مذاکره می نشینیم و به سرعت برای اقدام لازم برنامه ریزی می کنیم. این اتحادیه اروپاست که درهای خود را به روی ترکیه بسته است.

من به هیچ یک از سران اروپایی « تو نازی هستی» نگفتم و برای سیستم آنها از عبارت « این نظام نازی است» استفاده کردم. زیرا این بازی اشخاص نبوده و بازی سیستم ها است و این دو نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شود. در حال حاضر ترامپ و سران اروپایی نیز این موضوع اعتراف کرده اند.

فعالیت های ما تازه با ترامپ آغاز شده است، مشکل ما سران هستند. باید مذاکرات خود با ترامپ را توسعه داده و موفق عمل کنیم زیرا آمریکا متحد استراتژیک ماست. متاسفانه با اوباما نتوانستیم این موضوع را محقق کنیم اما رویکرد کنونی ترامپ مایه خرسندی ماست. من معتقدم که اگر هر دو به عنوان شرکای استراتژیک و دو کشور مهم عضو ناتو بر سر یک میز نشسته و در مسیری که قرار است تعیین کنیم گام برداریم موفقیت های زیادی داشته و مشکلات بسیاری را حل خواهیم کرد.

سوال: جان برنان، یکی از روسای سابق سازمان سیا و سایر سناتورهای آمریکا در کودتای نافرجام 15 جولای مسئول هستند؟

اردوغان: این موضوع را با آقای ترامپ و سایر مقامات آمریکایی مطرح خواهیم کرد. در سفری که به آمریکا خواهم داشت تمامی این موارد را یک به یک و رو در رو مذاکره و سرکرده فتو را مطالبه خواهم کرد. در حال حاضر اسناد و شواهد کاملا روشن بوده و او عامل اصلی کودتای نافرجام است. مغز متفکر پشت پرده نیز مشخص است که البته آنها نیز طی روند قضایی هویدا خواهند شد. اگر اکنون نام آنها را من به زبان بیاورم درست نبوده و جهت دهی به دستگاه قضایی است. اما در زمان مناسب معلوم می شود.

در حال بررسی این پرونده هستیم و این موضوع را به همراه جزئیات آن با آقای ترامپ مطرح خواهیم کرد. هنوز هیچ قولی در این زمینه به ما داده نشده است اما امیدوارم که چنین بشود.

روند همه پرسی نشان داد که نظام ترکیه باید اصلاح شود. این نظام متعلق به شخص رجب طیب اردوغان نیست. برای یک انسان فانی نمی توانیم سیستمی در نظر بگیریم.

غازی مصطفی کمال آتاترک، بنیانگذار جمهوری ترکیه هم رئیس جمهور و هم رئیس حزب خود بود پس وی نیز عصمت اینونو در این وضعیت قرار داشت. شخصی که در جایگاه ریاست حزب اپوزیسون قرار دارد، در مورد تاریخ خودش اطلاعی ندارد.

اکنون دوگانگی در سیستم کشورمان را رفع می کنیم. یعنی ما می خواهیم هم نخست وزیر و هم رئیس جمهور داشته باشیم. می خواهیم کشورمان را از «لوازم جانبی ویترینی» نجات داده و دو گانگی را رفع کنیم. هدفمان تشکیل یک قوه مجریه مؤثر تحت نظر رئیس جمهوری است.

14 سال پیش نیز از واژه دیکتاتور استفاده کردند. برای دیکتاتوری نیازی به نظام ریاست جمهوری و ریاستی نیست. اگر به شخصی که از طریق رأی گیری انتخابات شده بگویید دیکتاتور، در حق وی ظلم می کنید. همچنین این نسبت به شرکت کنندگان نیز بی احترامی محسوب می شود. قدرت دموکراسی از کجا سرچمه می گیرد؟ از مردم. ما به این اراده ملت می گوییم. خواسته و مطالبات و انتخاب اراده ملی همه باید احترام بگذارند.

اگر نتیجه «نه» می شد آن وقت چه می گفتند؟ مثلا من نمی توانستم واژگان آن ها را به کار ببرم. من به تصمیم مردم احترام می گذاشتم به این خاطر که نتیجه حاصل شده، انتخاب ملت من است. حالا با بدست آمدن نتیجه آری، حزب اپوزیسون به سرعت به شورای عالی انتخابات اعتراض کرد. آن ها اعلام کردند که همچنین به دادگاه قانون اساسی و همچنین دادگاه حقوق بشر اروپا نیز مراجعه خواهند کرد. این ها در حوزه کاری آن ها نیست اما علی رغم آن این اظهارات را می کنند.

این شخص (قلیچداراوغلو) با این نتیجه برای هشتمین بار در انتخابات شکست خورد. در کشورهای غربی پی از دریافت یک یا دو شکست رئیس حزب استعفا می دهد، این یک اصول سیاسی است. اما در این ها چنین اخلاقی وجود ندارد. برای همین ما به اراده ملت ترکیه احترام می گذاریم. اگر نمونه ای برای دیکتاتوری در عرض این 14 و 15 سال اخیر دارند، نشاند دهند. هرکسی هرچزی که می خواهد عنوان می کند. کسانی که از گروه های تروریستی حمایت می کنند در سودای دیکتاتوری هستند. بنگاه های رسانه ای قدرتمند غرب نیز از انها حمایت می کنند.