ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 19.04.2017, 21:52

گزارش حقوق بشری واشنگتن علیه تل‌آویو


دولت آمریکا روز گذشته گزارشی از نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی توسط اسرائیل منتشر کرد. دفتر امور دموکراتیک و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا گزارش خود در مورد وضع حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین در‌ سال ۲۰۱۶ را صادر کرد. در این گزارش به نقض حقوق ملت فلسطین توسط اسرائیل و تشکیلات خودگردان پرداخته شده است.

این گزارش ۱۲۲ صفحه‌ای که برخی رسانه‌ها به انتشار خلاصه آن اقدام کرده‌اند، تأکید می‌کند که تشکیلات خودگردان هیچ سلطه‌ای بر فلسطینیان در قدس شرقی ندارد، به این دلیل که اسرائیل قوانین خود را در این منطقه اعمال کرده و هرگونه فعالیت و حضور تشکیلات خودگردان در هر نقطه‌ای از قدس را ممنوع کرده است.

گزارش مذکور به شیوه‌های مختلف نقض حقوق فلسطینیان اعم از بکارگیری زور مفرط در شیوه تعامل و برخورد با آنان، بازداشت گسترده و خودسرانه آنان و به تبع آن شکنجه و آزار و اذیت فلسطینیان در زندان‌ها، تخریب خانه‌های فلسطینیان و آواره و بی‌سرپناه‌شدن شمار زیادی از فلسطینیان در نتیجه آن اشاره و تأکید كرده است که با وجود این فلسطینیان قدرت چندانی برای بازخواست و محاکمه سران اسرائیل در محافل بین‌المللی به خاطر ارتکاب این تجاوزات ندارند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمریکا، نظامیان اسرائیل ۹۱ فلسطینی را در ‌سال گذشته به شهادت رسانده است. اسرائیل مدعی است که برخی از این فلسطینیان قصد اجرای عملیات‌های مقاومتی را داشته‌اند اما گزارش‌های زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند اسرائیل اقدام به نقض حقوق فلسطینیان کرده و بارها آنها را به شیوه‌هایی غیرقانونی و بدون هیچ دلیلی به قتل رسانده است.

علاوه بر این، برخی گزارش‌ها نیز از بدرفتاری زندانبانان اسراییلی با اسرای فلسطینی بویژه حین بازداشت و بازجویی، نامناسب بودن مکان بازداشت فلسطینیان، بکارگیری تدابیر شدید امنیتی علیه آنان، مصادره و تخریب املاک و منازل فلسطینیان، محدود‌کردن آزادی آنان در تمامی زمینه‌ها اعم از آزادی بیان، تشکیل انجمن‌ها و عضویت در آنها و اعمال محدویت شدید بر تردد فلسطینیان و سفر آنها به خارج حکایت دارد.

یکی دیگر از مشکلات موجود خشونت گسترده شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان است و بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد که اسرائیل شهرک‌نشینان را به خاطر ارتکاب جنایت علیه فلسطینیان بازخواست و محاکمه کند.

در این گزارش آمده است که حملات و تجاوزات شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان در اراضی اشغالی به امری مرسوم و روزمره تبدیل شده است و معمولا این حملات منجر به تحقیق و بازجویی از شهرک‌نشینان نخواهد شد. این گزارش در مورد نوار غزه نیز تأکید می‌کند که اسرائیل و دولت مصر محدودیت‌های بسیار شدیدی را علیه این منطقه در پیش گرفته و اجازه تردد فلسطینیان از جمله بیماران، دانشجویان، بازرگانان و شخصیت‌های علمی را به خارج از غزه نمی‌دهند.

مهمترین مشکلات و معضلات حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین بر اساس گزارش مذکور حملات علیه غیرنظامیان به بهانه‌های سیاسی یا دینی و تبعیض نژادی علیه عرب‌های ساکن فلسطین اشغالی که بیشتر آنها خود را فلسطینی و ساکنان اصلی این سرزمین می‌دانند، ذکر شده است و آنها خواستار برخورداری از حقوق برابر و مساوی هستند.

گزارش مذکور همچنین به بررسی روایت‌ها و گزارش‌های صادر‌شده در مورد شکنجه فلسطینیان، محاصره جائرانه غزه، بازداشت فلسطینیان و تخریب خانه‌های آنان پرداخته است، ازجمله گزارش کمیته مبارزه با شکنجه که آورده است به‌رغم ارایه بیش از ۸۰۰ مورد شکواییه از سوی اسرای فلسطینی پیرامون شکنجه در زندان‌های اسرائیل از‌ سال ۲۰۱۱ و اعتراف دولت اسرائیل به ۱۵‌درصد از این شکنجه‌ها، هرگز دولت صهیونیستی اتهامی را در این زمینه به هیچ یک از بازپرسان اسراییلی وارد نکرده است و تاکنون هیچ بازپرس یا مسئول سازمان زندان‌های صهیونیستی به شکنجه و آزار و اذیت اسرای فلسطینی متهم نشده است. کمیته مبارزه با شکنجه اعلام کرد که تا ۱۳ سپتامبر گذشته، ۴۱ مورد شکواییه جدید که بر شکنجه اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل تأکید دارد، ارایه شده است.

در بخش دیگری از این گزارش، به تجاوزات اسرائیل علیه ساکنان النقب و اجرای ۹۸۲ مورد تخریب منازل فلسطینیان در این منطقه در‌ سال ۲۰۱۵ اشاره شده است. این در حالی است که در‌ سال ۲۰۱۴ نیز ۱۰۷۳ مورد تخریب منازل فلسطینیان گزارش شده است. در این گزارش همچنین از عدم برخورداری فلسطینیان از آزادی دینی و دسترسی به اماکن عبادی و دینی خود، عدم حمایت از آوارگان و ممنوع‌بودن مشارکت آزادانه آنان در فعالیت‌های سیاسی و ممنوع‌بودن برگزاری انتخابات در این مناطق انتقاد شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در این گزارش به فساد و عدم شفاف‌سازی دولت رژیم صهیونیستی، تبعیض، تجاوزات و دیگر پدیده‌های منفی موجود در جامعه ازجمله تجاوز و خشونت‌های خانوادگی اشاره كرده است. همچنین مسائل دیگری ازجمله آموزش، تبعیض در مشاغل، دادگاه‌ها، بازداشت موقت و اقدامات و تعامل غیرانسانی در حق بازداشت‌شدگان سیاسی نیز در این گزارش مورد تأکید قرار گرفته است. روابط آمریکا و اسراییل در بازه‌ای از زمان در دولت باراک اوباما به دلیل تخطی اسراییل از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص منع شهرک‌سازی‌ها در اراضی، تیره شد. در این قطعنامه دولت آمریکا که همواره از موضع حمایت از اسراییل در سازمان ملل عمل می‌کرد، این قطعنامه را وتو نکرد و همین اقدام موجبات اعتراض شدید تل‌آویو را فراهم آورد. دولت وقت آمریکا اما بر موضع خود پافشاری و اعلام کرد که اقدام اسراییل در شهرک‌سازی‌ها مذاکرات صلح خاورمیانه را به خطر انداخته است و لازم است اسراییل در اسرع وقت در این اقدام خود تجدید نظر کند.

به‌رغم حمایت‌های گسترده دولت آمریکا از اسرائیل، دو طرف همچنان در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر دارند. یکی از مسائل مورد اختلاف میان تل‌آویو و واشنگتن، بحث مربوط به مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران بود. بنیامین نتانیاهو تمامی تلاش خود را به کار بست تا مانع از امضای این توافق شود. او حتی در سفری خودخواسته به آمریکا رفته و در کنگره آمریکا علیه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا سخنرانی کرد اما درنهایت با تمامی این تلاش‌ها موفق نشد مانع از امضا و اجرای توافق هسته‌ای شود. دولت دونالد ترامپ درخصوص اقدامات اسراییل در امر شهرک‌سازی موضعی مشابه با دولت اوباما اتخاذ کرده است و از اسراییل خواسته است تا شهرک‌سازی برای یهودیان را در اراضی اشغالی متوقف کرده و به قطعنامه شورای امنیت
پایبند باشد.