ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 18.04.2017, 11:04

درخواست سلب تابعیت بریتانیایی از همسر اسد


نمایندگان لیبرال دموکرات پارلمان بریتانیا، با ارسال نامه‌ای به وزارت کشور بریتانیا خواستار سلب تابعیت از اسماء الاسد، همسر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه شدند.

به گزارش تلگراف، نمایندگان پارلمان بریتانیا به دلیل فعالیت‌های تبلیغاتی اسماء الاسد در اینترنت و در حمایت از اقدامات رژیم بشار اسد، خواستار سلب تابعیت بریتانیایی از او شدند. اسماء الاسد در فیس‌بوک، اینستاگرام و تلگرام توسط بیش از نیم میلیون نفر دنبال می‌شود. اسماء الاسد از ورود به تمامی کشورهای اروپایی به جز بریتانیا منع شده است.

براساس قانون بریتانیا، وزیر کشور در صورتی که تشخیص دهد این اقدام با اقبال عمومی مواجه خواهد شد، می‌تواند تابعیت این کشور را از دارندگان آن سلب کند. در نامه‌ای که نمایندگان پارلمان بریتانیا به وزارت کشور ارسال کرده‌اند، آمده است: «اگر اسماء به دفاع از اقدامات کشتار رژیم اسد ادامه دهد، این مسئولیت حکومت بریتانیا خواهد بود که او را از تابعیت این کشور محروم کند یا اینکه حکومت باید ثابت کند، اقدامات اسماء الاسد تهدیدی برای منافع ملی بریتانیا نیست».

چندی پیش، یک حساب اینستاگرام منتسب به همسر رئیس‌جمهوری سوریه در واکنش به حملات موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات نوشت: «ریاست جمهوری عربی سوریه تاکید می‌کند رفتار آمریکا اقدامی غیرمسئولانه بوده و چیزی جز کوته‌نظری و کوری سیاسی و نظامی نبوده و یک تلاش برای ترویج یک دروغ تبلیغاتی است».

حمله آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات، در واکنش به حمله شیمیایی به شهرک خان شیخون استان ادلب صورت گرفت که طی آن، حدود ۱۰۰ غیرنظامی کشته و ۴۰۰ تن دیگر مصدوم شدند.

حزب لیبرال دموکرات همچنین پیشنهاد داده است که در جلسه هفته آینده پارلمان پس از عید فصح ۲۰۱۷، موضوع سلب تابعیت بریتانیا از اسماء الاسد در پارلمان به بحث گذاشته شود. تام بریک سخنگوی این حزب گفت: «بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا از سایر کشورها نیز خواسته است اقدامات بیشتری در موضوع سوریه انجام دهند. با این حال دولت بریتانیا می‌تواند به اسماء الاسد بگوید یا دست از استفاده از جایگاهتان برای دفاع از اقدامات وحشیانه رژیم اسد بردارید و یا اینکه تابعیتتان لغو می‌شود».

از سوی دیگر، ندیم زهاوی، نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا و عضو کمیته روابط بین‌الملل در مجلس عوام، به ساندی تایمز گفت: «زمان آن رسیده که به هر وسیله‌ای بشار اسد را تحت تعقیب قرار دهیم، از جمله از طریق اعمال فشار بر اسماء الاسد که ماشین تبلیغاتی رژیم برای توجیه جنایات جنگی است که انجام می‌دهد».

چندی پیش اسماء الاسد پس از 8 سال با یک تلویزیون خارجی گفتگو کرد. او گفت: «غرب از استانداردهای دوگانه‌ای برای پوشش اخبار جنگ سوریه استفاده می‌کند و اخبار کودکان قربانی را بر اساس اینکه والدینشان در کدام سوی جنگ ایستاده‌اند، پوشش می‌دهند.» همسر رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه افزود: «از جایگاه بانوی اول سوریه برای هماهنگ کردن کمک‌هایی برای پناهجویان و زخمیان ارتش سوریه و حمایت از خانواده‌های شهدایی که در جنگ جانشان را از دست داده‌اند، استفاده می‌کنم».

سخنگوی وزارت کشور بریتانیا درباره درخواست پارلمان برای سلب تابعیت بریتانیا از اسماء الاسد گفت: «حکومت بریتانیا مسئولیت‌های خود درباره حمایت از ملت بریتانیا را با جدیت انجام می‌دهد. نمی‌توان درباره یک موضوع و یک فرد خاص سخن گفت، اما وزیر کشور در صورتی که صلاح بداند سلب تابعیت یک فرد به سود عامه بریتانیا است، می‌تواند اینکار را بکند».