ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.04.2017, 9:19

موج دستگیری فعالان عرب اهوازی


طی هفته گذشته، نیروهای امنیتی در اهواز، با یورش به چند منطقه در این شهر، اقدام به بازداشت شماری از فعالان اهوازی کردند.
آن‌گونه که فعالان اهوازی به «العربیه.نت» گفته‌اند، این بازداشت‌ها در آستانه سالگرد تظاهرات اعتراض‌آمیز سال ۲۰۰۵ صورت می‌گیرد.

تظاهرات آن سال پس از انتشار نامه‌ای منسوب به محمد علی ابطحی رئیس دفتر رئیس جمهوری وقت ایران آغاز شد که در آن سیاست تغییر جمعیت استان به منظور تخلیه آن از ساکنان اصلی منطقه که عرب هستند را به شماری از اداره‌ها ابلاغ کرده بود. در پی عدم پاسخگویی مسئولان وقت در این باره، تظاهرات اعتراض آمیزی آغاز شد.

به گفته فعالان اهوازی، شامگاه جمعه ۱۴ آوریل، نیروهای اداره اطلاعات اهواز، ۵ فعال مدنی به نام‌های حمزه چلداوى ۲۴ ساله، عبدالناصر عبیات ۳۸ ساله، هاشم حیدرى ۳۵ ساله، صادق حیدرى ۳۴ ساله و جعفر حیدرى ۱۹ ساله که همگى از اهالى کوى علوى (حی الثورة) هستند را بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل کردند.

بنا بر این گزارش، عصر جمعه نیز از منطقه ملاشیه خالد چایان(شریفی) ۲۵ ساله توسط نیروهاى اطلاعات سپاه بازداشت شد.
این گزارش ادامه می‌دهد که روز پنجشنبه دو فعال فرهنگی به نام‌های خلیل غافلی ۳۷ ساله و مصطفى سوارى ۳۸ ساله توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نا معلومی منتقل شدند. نیروهای امنیتی همچنین وسائل شخصى از جمله چند کتاب، کامپیوتر و موبایل‌هاى بازداشت شدگان را ضبط کردند.

شایان ذکر است که خانواده‌های این بازداشتگان تا کنون از سرنوشت آن‌ها اطلاعی ندارند.

در هفته گذشته نیز نیروى امنیتی منازل دو تن از فعالان عرب در ملاشیه رمحاصره و آن‌ها را بازداشت کردند. این دو فعال کاظم سرخی ۴۵ ساله، که در خرید و فروش مواد غذایی و املاک فعالیت دارد، و امیر سرخی ۲۵ ساله که در کارگاه باسکول متعلق به خانواده‌اش کار می‌کند هستند. خانواده این دو تن از انتقال آن‌ها به قرارگاه ابوالفضل العباس زیر مجموعه اداره اطلاعات اهواز خبر مى دهند.

به گفته فعالان اهوازی، نیروهای امنیتی در این بازداشت‌ها، از خشونت استفاده و در منازل، فضای رعب و وحشت ایجاد کردند.

مردم عرب اهواز هر ساله در چنین روزهایى که سالگرد اعتراض‌های سال ۲۰۰۵ است را گرامی می‌دارند. نیروهاى امنیتی هم به منظور جلوگیرى از هر گونه تجمع وتظاهرات، اقدام به بازداشت‌هاى گسترده مى‌کنند.