ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.04.2017, 8:40

کاندیداتوری ١٦٣٦ نفر برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری


شهروند: از هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب چهره‌های سیاسی زیادی در انتخابات ثبت‌نام کردند اسحاق جهانگیری، محمد هاشمی و محمدباقر قالیباف دیروز با حضور در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند.

ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال ٩٦ روزگذشته به پایان رسید و بیش از ‌هزارنفر در وزارت کشور حضور یافتند و با ارایه مدارک خود ثبت‌نام کردند! فارغ از برخی از شهروندان عادی که هیچ سابقه مدیریتی نداشتند و ثبت‌نامشان بیشتر شبیه به کارناوال بود، تعداد بسیار زیادی از چهره‌های سیاسی نیز دراین اقدام ثبت‌نام کردند.

در ابتدا قرار براین بود که دوجریان اصلی عرصه سیاسی کشور یعنی جریان اصلاحات و اصولگرا به کاندیداهای مشخص و معین در انتخابات حضور یابند، اما روند ثبت‌نام‌ها به‌گونه‌ای پیش رفت که دیروز شاهد چهره‌های بسیاری در انتخابات بودیم. دراین میان به نظر می‌رسد که تشتت در اردوگاه اصولگرایان کاملا دیده می‌شود. ابراهیم رئیسی که در ابتدا گمان بر این بود به‌عنوان کاندیدای نخست جبهه اصولگرایی در انتخابات شرکت خواهد کرد، اما در ادامه «جمنا» اعلام کرد که ٥نفر را به‌عنوان کاندیدا معرفی می‌کند. ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدرس‌رضوی در ابتدا ثبت‌نام کرد و در ادامه حاج‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، شهردارتهران، علیرضا زاکانی، نماینده مجلس نیز ثبت‌نام کردند. نکته قابل توجه این‌که مهرداد بذرپاش که او نیز جزو ٥ کاندیدای جمنا بود، اما روز گذشته در وزارت کشور اعلام کرد که به نفع کاندیداهای انقلاب کنار می‌رود. محمدباقر قالیباف نیز درنهایت با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن علیه حسن روحانی برای بار سوم در انتخابات ثبت‌نام کرد.

در دیگر اردوگاه اصولگرایان، یعنی اصولگرایان سنتی، مصطفی میرسلیم، به‌عنوان تنها کاندیدای حزب موتلفه ثبت‌نام کرد و درهنگام ثبت‌نام از ساختار جمنا انتقاد کرد. علاوه براین برخی دیگر از کاندیداهای اصولگرا، نظیر محمد‌مهدی زاهدی، از وزیران سابق دولت احمدی‌نژاد و نماینده کنونی مجلس نیز در وزارت کشور ثبت‌نام کرد. او نیز به گله از جمنا پرداخته و گفت که جمنا در آخرین روزها او را کنار گذاشته است. دراین میان، شاید نکته مهم این انتخابات انصراف سعید جلیلی از کاندیداتوری بود. جلیلی که در ابتدا نامزد مورد حمایت جبهه پایداری بود، روز گذشته در وزارت کشور حضور نیافت و پایگاه اینترنتی او نیز اعلام کرد که هرگونه خبری مبنی بر ثبت‌نام او کذب است. البته جبهه پایداری طی روزهای گذشته به ابراهیم رئیسی متمایل شده بود و اخباری به نقل از محمدتقی مصباح‌یزدی منتشر شد که حاکی از این بود که جبهه پایداری از ابراهیم رئیسی در انتخابات حمایت خواهد کرد.

چهره‌های دیگر جریانات اصولگرا نظیر حسن بیادی، از اعضای قدیم شورای شهر و چهره‌های نزدیک به جریان آبادگران که از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ‌سال ٨٤ بود نیز، در انتخابات ثبت‌نام کرد. حسن سبحانی، نماینده سابق مجلس که گرایشات اصولگرایی دارد نیز، در انتخابات ثبت‌نام کرد.

و اما جریان سیاسی محمود احمدی‌نژاد با دوکاندیدا دراین انتخابات حضور یافته است. نخست حمید بقایی که از ابتدا به‌عنوان نامزد مورد حمایت احمدی‌نژاد اعلام شده بود، ثبت‌نام و درهمان روز احمدی‌نژاد نیز در اقدامی غیرمنتظره شناسنامه را از جیبش بیرون آورده و اقدام به ثبت‌نام کرد. البته چهره‌های دیگر نزدیک به احمدی‌نژاد نیز نظیر مسعود زریبافان، رئیس سابق بنیاد شهید و خلیلیان وزیرکشاورزی دولت احمدی‌نژاد نیز در انتخابات ثبت‌نام کردند. البته جریان احمدی‌نژاد وابستگی هرکدام از این چهره‌ها را به اردوگاه احمدی‌نژاد در این انتخابات نفی می‌کنند.

و اما درجریان اصلاحات نیز، برخلاف انتظار شاهد تعدد کاندیداها هستیم. غیر از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری که گزینه نخست مورد حمایت اصلاح‌طلبان است و در انتخابات ثبت‌نام کرده است. اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در آخرین دقایق ثبت‌نام در وزارت کشور حضور یافت و ضمن ثبت‌نام اعلام کرد که به‌عنوان مکمل حسن روحانی در انتخابات حضور یافته و قصد دارد از دستاوردها و کارنامه دولت دفاع کند. این نخستین‌بار در تاریخ بعد از انقلاب است که معاون رئیس‌جمهوری در انتخاباتی ثبت‌نام می‌کند که رئیس‌جمهوری مستقر نیز در آن کاندیدا شده است. علاوه بر این ثبت‌نام‌ها، برخی دیگر ازچهره‌های منصوب به اصلاحات نظیر محسن رهامی، عضو سابق شورایعالی اصلاح‌طلبان و مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری نیز در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

با نگاهی به موج ثبت‌نام چهره‌های سیاسی کاملا مشهود است که نظام سیاسی کشور از نبود تحزب سازمان‌یافته بشدت رنج می‌برد. البته باید منتظر ماند و دید که در این انتخابات کدامین کاندیداها از فیلتر شورای نگهبان رد می‌شوند و آنها که رد شده‌اند، کدامین‌شان به نفع کاندیدای نزدیک به خود انصراف می‌دهند. شاید بتوان گفت که از لحاظ سیاسی ایده‌آل‌ترین شکل ماجرا این می‌بود که درنظامی سیاسی حزبی، احزاب سیاسی پس از سنجش وضع سیاسی کشور و با توجه به آرای درون حزبی کاندیدایی واحد را برای ثبت‌نام در انتخابات مشخص می‌کردند.