ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.04.2017, 8:17

گمانه‌زنی‌های مختلف درباره ثبت نام نکردن جلیلی


منابع مختلف خبری از تصمیم قطعی سعید جلیلی برای ثبت نام نکردن در انتخابات ریاست جمهوری خبر داده‌اند.

دراین باره، کانال نزدیک به انصار حزب‌الله دقایقی قبل در خبری فوری نوشت: «سعید جلیلی در جهت حفظ انسجام و وحدت نیروهای انقلابی، از حضور در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری انصراف داد.»

یکی از فعالان مجازی حامی جلیلی هم نوشت: «بنا بر شنیده ها، فشارهای روزافزون “جمنا” و تهمت‌های ناروا علیه ایشان و فشارهای عجیب و غریب در تهران و شهرستان ها روی هواداران دکتر جلیلی موجب این شده که وی برای مصالح جریان انقلاب و مردم چنین تصمیمی را مدنظر قرار دهد.»

داود حشمتی، روزنامه نگار و مدیر کانال تلگرامی “خبرخوانی روز”، هم در تحلیل کوتاهی نوشت: «شنیده شده اصل موضوع عدم ثبت نام جلیلی صحیح است. به نظر می رسد ارزیابی خود او نیز این باشد که جریان اصولگرایی شانس پیروزی ندارد و نباید هزینه این شکست به او تحمیل شود. با این حال، این احتمال هست که توصیه هایی موجب کناره گیری او نیز شده باشد.»

پیش از این گفته شده بود مصباح یزدی به جبهه پایداری دستور داده بود از ابراهیم رییسی حمایت کنند. به نظر می رسد فشار بر جلیلی برای انصراف از نامزدی هم، در چارچوب همین فشار و مجبور کردن وی به “سکوت” قابل تحلیل باشد.

این درحالی است که هنوز احتمال نامزدی محمدباقر قالیباف و برخی دیگر از نامزدهای جناح راست جدی است و احتمال بی نتیجه ماندن مجموعه مهندسی های انجام شده از سوی حامیان رییسی وجود دارد.